Markkinointi

Markkinointi

Ääh! Taas tätä. Miksi siitä paasataan joka paikassa? Markkinointia tulee korvista, ja ikkunoista. Kaikki siitä paasaa! Miksi se on niin tärkeää? Kyllähän hyvä tuote myy itsensä ja lisäksi asiakashankintamarkkinointiin palaa vaan turhaan rahaa. Kaikki tietää meidät jo!

Jep.

Siinäpä yleisimmät kommentit jotka markkinointi-teemalla kohtaan ainakin viikoittain. Vaikka markkinoinnista puhutaankin paljon, ei sitä ja sen tärkeyttä tahdota ymmärtää vieläkään. Some-aika on onneksi hitusen auttanut ymmärtämään mistä on kyse, mutta toisaalta samaan aikaan markkinoinnista on tullut vieläkin haastavampaa kuin ennen.

Kaiken lisäksi markkinointi ja myynti kulkevat käsi kädessä. Ilman toista, ei ole toista. Markkinointi johtaa myyntiin, ja että pääset myymään, tarvitset markkinointia. Tähän liittyy myös verkostoituminen, mutta jätetään se teema nyt rauhaan. Lukaise tästä vaikkapa tämä artikkeli.

Ei siis ole helppoa!

Mitä markkinointi on?

Yksinkertaista. Markkinointi on sitä, että tulet näkyväksi. Että jäät mieleen. Eikä tätä suinkaan tehdä yhdellä kerralla (no, joskus niinkin on käynyt, mutta noin pääsääntöisesti tarvitaan tuhoton määrä toistoja), eikä viikossa, ei kuukaudessa, ei yleensä vuodessakaan. Ei turhaan puhuta yrittäjyyden kuoleman laaksosta, joka vahvasti kielii siitä, että tuottavaan markkinointiin tarvitaan aina vähintäänkin kolme vuotta. Väittäisinpä, että viisi vuotta on se aika, kun tuote tai palvelu tai yritys ylipäänsä alkaa olla oikeasti tunnettu. Siis jos olet tehnyt oikeita markkinointitoimia pohjalle.

Markkinointi on sitä, että sinulta osataan ostaa, että tulet mieleen kun tuotteitasi tai palveluitasi tarvitaan. Nimesi, logosi, yhteystietosi – se juttusi – on mielessä! Brändättynä!

Markkinointisuunnitelma

  1. Kenelle myyt – segmentoi – eli määrittele asiakkaasi oikeasti tarkkaan! (Se ei ole 20-60 vuotias suomalainen nainen joka käy töissä. Ei, tämä ei ole segmentointia.)
  2. Kenelle haluaisit myydä? Jos et vielä tiedä, mieti kenelle haluaisit myydä. Lähde sitten etsimään ne kenelle haluat myydä. Ota heihin reippaasti yhteyttä.
  3. Mitä myyt? Siis mitä ihan oikeasti myyt? Tämä onkin jo vähän vaikeampi setti… Kysy siis asiakkailtasi, he kyselevät, opettele seuraavalla kerralla vastaamaan heidän kysymyksiinsä.
  4. Missä asiakkaasi luuraavat? Mene sinne missä he ovat. Eivät he tule sinua kaupastasi/toimistostasi etsimään, jos et kerro heille olemassaolostasi.
  5. Mikä on asiakkaasi ongelma? Miten siis autat häntä tuotteellasi/palvelullasi. Jos asiakkaalla ei ole ongelmaa, ei hänen sinulta mitään tarvitse ostaakaan.
  6. Miksi tulisin juuri sinulle asiakkaaksi? Jos sinut ja kilpailijasi pannaan riviin, mikä sinut erottaa muista? Ei se ole luotettavuus ja laadukkuus, ei. Sitä haluavat olla kaikki. Oletko rokimpi? Hauskempi? Ujompi? Ole erilainen – ja lunasta lupauksesi!
  7. Opettele some. Et nimittäin pärjää tänäpäivänä ilman somea, sorry! Asiakkaasi ovat siellä, ainakin heidän verkostonsa. Oikeasti. Ja tämä on vasta alkua! Ja Google, se haistelee myös somesta, halutko olla Googlen etusivulla?
  8. Mitkä ovat yritysesi ja/tai sinun arvot? Tämä voi olla haastavaa, mutta tärkeää pohdintaa. Vain näiden pohjalta voit tehdä linjakasta ja toimivaa markkinointia. Sillä myös pienyritys tarvitsee brändin ja  jokainen voi brändätä itsensä ja yrityksensä, jos haluaa!
  9. Jalkaudu – verkostoidu! Tästä nyt olen paasannut jatkuvasti. Somella teet paljon, mutta tarvitset myös jalkautumista ja samalla rakennat verkostoja! Liity yrittäjäjärjestöihin ja vastaaviin ja mene tapahtumiin, kaikenlaisiin. Et koskaan tiedä mistä se homma lähtee liikeelle. Äläkä väitä ettei ole aikaa. Markkinointiin pitää löytää se aika. Siitä se raha tulee aikanaan, myynnin kautta!
  10. NÄY! Sitten ei tarvitse muuta kuin näkyä siellä ja täällä. Markkinointi on pieniä tekoja, kokoajan, jokapaikassa, yötäpäivää (OK, saat joskus levätä, mutta ymmärrät mitä tarkoitan). Smalltakkaa, erotu, touhuile, tee! Näytä mitä arjessanne tapahtuu. Ei se markkinointi ole sen kummempaa. Kerro tarinoita, juttele, höpöttele, ole ihminen ihmiselle!

Ei ole vaikeaa oikeasti, eihän?! Markkinointi on lasten leikkiä!

Listaa siis nämä asiat ylös, sitten voit alkaa markkinoida. Käytä apunasi vaikkapa maksutonta Yrittäjän Neuvolakorttia. Et oikeasti pysty suunnittelemaan mitään, jos et osaa vastata edellä mainittuihin kysymyksiin, kunnolla! Voit ehkä räpeltää jotain, mutta usko pois, asiakkaasi ei ymmärrä mitä tarkoitat. Viesti ei kohtaa häntä!

sannajylanki_2016Muista että kaikki myydään aina tunteella! Millainen fiilis teidän jutusta nousee esiin?

Markkinointi-innokkain syysterveisin:

Sparraaja Sanna 

PS. Tiedäthän, että meiltä saat apua näiden pohtimiseen. Älä pelkää kysyä apuja.

PPS. Markkinoinnin perusteet myös verkkokoulutuksena.

Jaa tämä artikkeli

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lisää luettavaa

Hyöty irti yritysblogista

Hyöty irti yritysblogista Näillä kirjoituskouluttajan vinkeillä onnistut varmasti! Yrittäjän aika on kallista. Tehtävälistalla on jatkuvasti töitä enemmän kuin ehtisit tehdä, ja välillä on vaikea miettiä,

Lue lisää

Työkirja itsensäjohtamiseen

Työkirja itsensäjohtamiseen Sanna haastoi meitä katsomaan asioita eri näkökulmista. Kun nyt on vuosi loppusuoralla (ja muulloinkin), niin on hyvä miettiä jo seuraavaa vuotta. Isoja muutoksia

Lue lisää
karsiminen

Karsi ja kiteytä

Karsi ja kiteytä Elämä on usein erilaisten asioiden suorittamista hengästymiseen asti. Useimmilla meistä on erilaisia velvollisuuksia työn, perheen ja vapaa-ajan tiimoilta. Mistä sitten voi tietää,

Lue lisää

Kirjaudu tilillesi

Tilaa Redesanin uutiskirje

Haluatko saada bloggauksemme ja vinkkimme suoraan sähköpostiisi? Tilaa uutiskirjeemme ja liity joukkoon – voit poistua milloin vain haluat. Tilaajana saat etuja mm. verkkokoulutuksiimme! Tilaajalahjana 20 € ostokuponki!