“En aio kuluttaa aikaani verkostoitumiseen – se on vain turhaa pönöttämistä, ilman tuloksia!”
Näin kuulee usein sanottavan. Ja pitää paikkansa, aikaa verkostoituminen vie ja voihan se joskus olla pönöttämistäkin. Eikä tuloksiakaan synny, jos ei päätä synnyttää niitä! Tulosten teko verkostoitumisessa, kuten rahankin teossa, on kiinni tekojen määrästä ja toimintatavoista. Vääränlainen toiminta ei tuota, se vain kuluttaa. Jos lähdet verkostoitumaan ja odotat tulosten syntyvän itsestään, niin että sinä vain seisot paikallasi, voi olla parempi että jäät kotiin tai toimistollesi. Verkostoituminen vaatii kontaktointeja – niinkuin myynti nyt muutenkin. Ja verkostoituminenhan on myyntiä ja samalla se on myös markkinointia.
Markkinointia?
Kun liikut paikoissa, kerrot ihmisille että olet kentällä ja sinut muistetaan. Ihmiseltä ihmiselle se markkinointikin toimii. Pääset juttelemaan, jakamaan käyntikortteja, olemaan läsnä, kuuntelemaan kysymyksiä, vastaamaan niihin suoraan, kertomaan toiminnastasi suusta suuhun menetelmällä ja niin edelleen. Markkinoit siis kokoajan yritystäsi ja itseäsi. Sinä olet kuitenkin yrityksesi mainos, vaikka myisit tuotteita tai vaikka sinulla olisi isompikin organisaatio takanasi. Älä unohda tätä! Yritä jäädä ihmisten mieleen, inhimillisesti ja ihmisläheisestikin – se vain toimii.
Myyntiä?
Kun olet markkinoinut itseäsi liikkumalla ja olemalla paikalla, teet samalla myyntiä. Myyntihän on pitkä prosessi josta harvoin tulee tuloksia sormia napsauttamalla. Tarvitset siis paljon markkinoitia, että aikanaan saat myyntiä aikaan. Markkinointi ja myynti kulkevat käsikädessä, erottamattomasti. Kun sinut tapaa verkostoitumistilaisuuksissa, on paljon helpompaa ottaa hihasta kiinni ja kysellä asioita sekä ostaa tuotteitasi tai palveuitasi, kuin tilata vain netistä tai kävellä kauppaan. Ja toisaalta kun sinut on nähty liikkumassa, asiakkaat muistavat sinut ja muistavat mennä tilaamaan tuotteitasi jatkossakin. Ilman myyntiä ei ole yritystä!
Verkostoitumista!
Mene sinne missä on ihmisiä, jaa käyntikortteja ja smalltalkkaa! Vaikka aikaa kuluukin paljon, ovat tulokset myös paljon taatumpia kuin vaikkapa pelkässä somessa juttujen jakaminen ja “huuteleminen”. Tottakai se on yhtä tärkeätä ja hyvinkin tärkeä osa markkinointia, mutta ei se yksin pelasta. Tarvitaan henkilökohtaisia kontakteja, tarvitaan kohtaamisia, tarvitaan verkostoitumista. Erilaisia piirejä, erilaisia tapoja, itselle sopivia, mutta välillä myös vähän mukavuusalueen ulkopuolisia. Jos et verkostoidu, ei sinua tunneta, ei muisteta, ei osata suositella… puskaradio ei toimi! Verkostoidu tai kuole!
Katso myös:
- Maksuton Redenet verkkokoulutus, Yrittäjä, sinä olet mainos.
- Asiakashankinta & Verkostot -verkkokoulutus 25 € + alv
Lataa MAKSUTON Verkotu, erotu, näy -opus!
18.5.2015 Jyväskylässä me verkostoiduimme näin: