Yrittäjä, small talkkaa!

smalltalkkaa

Yrittäjä, small talkkaa!

Pitäisi mennä someen, muttet tiedä mitä siellä pitää tehdä ja miten siellä olis hyvä olla. Kun ei ole mitään järkevää sanottavaa kellekään? Pitäisi myös mennä verkottumaan tapahtumiin, muttet tiedä mistä siellä puhuisi. Miten pääsisi ihmisten kanssa keskustelemaan – perinteinen sääkeskustelukin tuntuu typerälle. Mikä neuvoksi?

Small Talkkaa!

Miksi emme oikein osaa somettaa saatikka verkostoitua tapahtumissa? Ongelmana näyttää olevan keskusteluttomuus, eli small talk -osaamisen puute. Yhtälailla small talkkia voi ja pitää tehdä somessa kuin livenäkin! Kyllä, luit oikein. Some on myöskin kanava, jossa keskustellaan ja ollaan inhimillisiä ihmisiä, otetaan osaa jutusteluihin. Ihmisiä kiinnostaa mitä toinen ihminen tekee ja ottaessasi osaa joskus jopa vähäpätöisiin juttuihin, jää kasvosi ja nimesi mieleen luontevalla tavalla. Ei tyrkyttävällä tavalla. Kunhan muistat olla provosoitumatta ja provosoimatta. Mieti mitä puhut, miten puhut ja miten kirjoitat. Pidä linjasi. Kaikkia ei tarvitse yrittää miellyttää, mutta sinun tulee kuitenkin seistä sanomistesi takana.

Olemme oppineet ettei pidä puhua jos ei ole mitään sanottavaa. Oikein ja väärin. On hyvä oppia erottamaan täysin joutava lätinä, “oikeaoppisesta” smalltalkista, eli “jäänmurtamisesta” rennon yhdessä olon merkeissä mahdollisen yhteistyön saavuttamiseksi. Joskus se voi olla sääkeskustelu, joskus harrastukset, joskus tilaisuudessa tarjottava ruoka. Mikäli nämä kuitenkin tuntuvat vaikeilta ja vastenmielisiltä, kokeile tätä:

  1. Etsi joukosta henkilö johon haluat tutustua tai vaikka toinen yksin oleva henkilö.
  2. Mene hänen luokseen. Tervehdi, ole hänestä aidosti kiinnostunut.
  3. Kysy häneltä mitä hän tekee työkseen, millainen yritys hänellä on tai millaisia juttuja hän tuli tilaisuudesta hakemaan.
  4. Anna hänen kertoa omat jutut ensin. Kuuntele kiinnostuneena!
  5. Kysele lisää.
  6. Kerro samalla lyhyesti omista jutuista.
  7. Keskustele lisää.
  8. Ehdota jatkotapaamista tai yhteystietojen vaihtamista käyntikortteja vaihtaen.
  9. Tämä sama setti toimii myös somessa.
  10. Joskus riittää, vaikkapa twitterissä, että heität jollekulle “randomille” : Onnittelut! Hauskaa päivää! Hyvää yötä!

Small talkissa on kuitenkin neljä aihepiiriä, joilla ei välttämättä kannata avata keskustelua uusien tuttavuuksien kanssa. Näitä ovat uskonto, politiikka, seksi ja raha. Paitsi jos satut olemaan näihin liittyvissä tilaisuuksissa – tällöin ei kuitenkaan yleensä puhuta business-small talkista.

Siispä samoin somessa kuin jalkatyönäkin tehtävässä verkostoitumisessa ihmisiä kohdatessa on small talkkaus keskeistä markkinointitoimintaa. Koeta jättää muistijälki kuulijoihin: Yrittäjä, sinä olet mainos! Eikä se muistijälki välttämättä jää kokonaan mieleen kerralla, vaikka se juuri tavoiteltavaa olisikin.  Ja taas toisaalta yhdelläkin kerralla voit pilata koko homman.

Verkostoituminen ja verkottuminen ei siis missään nimessä ole tyrkyttämistä, ei tuputtamista, ei pakkomyyntiä. Verkostoituminen ei toimi niin että menet joka tilaisuuteen ja ensitöiksesi jaat kaikille läsnäolijoille esitteet käteen. 90% niistä menee valitettavasti kuitenkin roskiin. Myöskään somessa verkostoituminen ei pelitä niin, että kerrot vain omia tarjouksiasi tai omaan yritykseesi suoraan liittyviä juttuja. Verkostoituminen on markkinointia, joka puolestaan edistää mitä parhaimmin myyntiä.

Verkostoituminen on small talkkia joka on markkinointia joka on verkostoitumista, joka on myyntiä!

Verkostoituminen on siis verkkojen heittämistä vesille. Myynti, markkinointi ja verkostoituminen ovat tänä päivänä kiinni toisissaan, lähes erottamattomasti. Tarvitset näitä kaikkia pärjätäksesi kentällä. Lue myös aiempi verkostoitumisvinkkibloggaus ja lähde liikkeelle, someen sekä liveen.

Et koskaan tiedä mistä verkosta se kala nappaa, mutta se on varmaa, että kun laitat itsesi likoon ja tapaat ihmisiä kasvotusten, tuottaa se parhaimmat tulokset, rahassakin mitattavat. Unohda siis vanhat jargonit ja mene vesille!


[wysija_form id=”1″]

Jaa tämä artikkeli

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lisää luettavaa

näkyvyyttä facebookkiin

Lisää näkyvyyttä Facebookkiin!

Lisää näkyvyyttä Facebookkiin! Tässäpä pieni vinkkivideo, miten saat yrityksellesi tai yhteisösivullesi lisää näkyvyyttä Facebookissa. Tykkää ja kommentoi toisia yrityksiä yrityksenäsi. Muista tässä kohtaa mukavat kannusteet

Lue lisää

Verkostomarkkinointi ei ole peikko!

Verkostomarkkinointia pidetään usein joko peikkona tai vähäpätöisenä. Moni kuitenkin hankkii elantonsa verkostomarkkinoinnilla. Yhdelle sopii toinen ja toiselle toinen. Verkostomarkkinointi, tai suoramyynti, on tapa yrittää ja

Lue lisää
algoritmi

Facebookin algoritmitestin tulokset

Teinpä taas “ihmiskokeen” Facebookin algoritmeillä. Tein kesäkuussa 2019 kolme päivitystä lähes samaan aikaan hyvin saman tyyppisesti. Halusin näyttää teille, miten vaikuttaa seuraavat toimet somekäyttäytymisessä: Kun

Lue lisää

Kirjaudu tilillesi

Tilaa Redesanin uutiskirje

Haluatko saada bloggauksemme ja vinkkimme suoraan sähköpostiisi? Tilaa uutiskirjeemme ja liity joukkoon – voit poistua milloin vain haluat. Tilaajana saat etuja mm. verkkokoulutuksiimme! Tilaajalahjana 20 € ostokuponki!