Pienyrityksen brändäys?!

yrittäjyys

Pienyrityksen brändäys?!

No mutta eihän brändijutut kuulu pienelle yritykselle, ei varsinkaan yksinyrittävälle! Se on joku isojen juttu, jonka ne on jostain brändäys
ostaneet tai hommanneet. Ei meillä ole siihen varaa! Eikä tarvettakaan.

Siinäpä lauseet jotka ekana tulee mieleen monelle pienyrittäjälle brändi-sanan kuullessaan.

Brändi on yrityksesi kuva – miltä se tuoksuu, maistuu, tuntuu ja mistä se muistetaan. Miten brändäät yrityksesi tai tuotteesi niin että se jää mahdollisimman monelle tulevalle ja olemassa olevalle asiakkaalle mieleen? Brändäys ei suinkaan tapahdu yhdellä mainoksella ja hienolla kerran hankitulla logolla. Varsinkin jos et tee niiden kanssa hommia jatkuvasti ja säännöllisesti.

Brändiä pitää hoitaa, kehittää ja kasvattaa. Ei riitä, että brändi on kerran mietitty, vaan sen kanssa on tehtävä ihan jatkuvasti töitä. Ensimmäinen virhe tapahtuu usein siinä, että säikähdetään yhtä palautetta ja vaihdetaan linjauksia liian nopeasti tai liian usein. Brändääminen kestää vuosia, useita vuosia ja vaatii paljon työtä ja toistoja. Toisaalta sen työn ei tarvitse olla raastavaa, eikä kauheita summia rahaa vievää – brändiä voi tehdä pienin elein isosti! Kunhan vain keskittyy kaikessa tekemisessään pitämään brändäyksen linjat mielessä.

Pieniä eleitä

Käytä viestinnässä samaa linjaa, samoja värejä, samoja muotoja. Mieti aluksi jonkinlainen suunnitelma tai pidä ainakin mielessä yrityksesi markkinointilinjaukset. Uskalla rohkeasti olla erilainen. Brändäys ei onnistu tekemällä samoin kuin toiset. Hajuton ja mauton “brändi” ei ole brändi. Brändin tarkoitus on olla erottuva, mieleenpainuva ja pitkässä juoksussa arvokas. Brändin avulla teet yrityksesi, tuotteesi ja palvelusi arvokkaammaksi ja kysytymmäksi.

Nettisivusi, esitteesi, fonttisi, somesi, värisi, käyntikorttisi, liiketilasi, vaatetuksesi, viestintäsi, valokuvasi, juttusi, kynäsi, mainoslahjasi, autosi, puhelimesi, vastaajasi…. jopa käsilaukkusi, kravaattisi sekä muistivihkosi ovat brändisi mukaisia. Kuinka monessa paikassa, ihan pienilläkin eleillä voit tuoda brändisi esille? Pienyrityksen brändiin tarvitaankin lähes aina yrittäjä itse rohkeasti mukaan. Inhimillisyys on osana brändiä – sillä brändin pitää olla tykättävä asiakkaiden keskuudessa, jotta positiivinen pöhinä yrityksen ympärille syntyy. Yrittäjä, sinäkin olet mainos!

Brändin kautta syntyy kiinnostus ja halu ostaa – sitä kautta tulee ennenpitkää myös kauppaa jopa helpommin kuin ilman brändäystä. Muistettava on kuitenkin että, alkutyö on se suurintyö ja sitten se työ vasta alkaakin. Sinun täytyy vain saada brändisi ensin elämään ja sen jälkeen pitää se hyvässä hapessa, kokoajan.

Entä jos jokin menee pieleen?

Mietit kuitenkin, että entäs jos sattuu jotain ja brändi menee pilalle? Niinkin voi toki käydä. Siksi se niin kovaa työtä vaatiikin. Meille ihan jokaiselle, ihmiselle ja yritykselle, sattuu mokia ja virheitä. Hyvin hoidetun brändin ja viestinnän kanssa tästä ei kuitenkaan kannata olla liikaa etukäteen huolissaan. Jos jotain sattuu, hoida ongelmatilanne heti kuntoon ja viesti asiasta rehellisesti ja positiivisesti. Peittely ja valehtelu pilaa brändin varmasti. Tärkeää on myös pyrkiä tekemään aika-ajoin mielipidekyselyitä asiakkailta ja ei-vielä-asiakkailta – siten saat tietää missä mennään ja pitäisikö jotain kurssia ehkä muuttaa. Ilman palautetta et kehity, ota siis asiakkaat rohkeasti viestinnän keskiöön. Se kannattaa!

Vinkkejä brändäykseen:

  1. Mieti miten muut tekee, tee itse erilailla.
  2. Millaisia värejä muut käyttää, ota itse joku erilainen väri.
  3. Mieti kenet haluat asiakkaiksi ja ajattele heitä – muodosta kaikki viestintäsi heille.
  4. Mieti mitä itse asiakkaana haluaisit.
  5. Käytä verkostojasi ja kysy heiltä mitä he ajattelevat tuotteestasi/yrityksestäsi. Ota opiksi.
  6. Tosi pienillä jutuilla pitkäjänteisesti voit tehdä isoja asioita!
  7. Mieti missä kaikkialla asiakkaasi kohtaa yrityksesi – missä kohtaa vielä voisit jättää muistijäljen?
  8. Tee toistoja, jatkuvasti. 
  9. Muokkaa viestiä tarvittaessa, mutta pidä tietty linja aina mielessäsi.
  10. Ole rohkea – älä yritä miellyttää kaikkia, se ei ikinä toimi!

Jos tuntuu nyt siltä, että haluat brändätä yrityksesi, aloitetaanpa vaikka BrändiSparrauksella – tiedämme, että kaikkien on mahdollista brändätä, erottua ja jäädä mieleen!

Lisää luettavaa brändivelasta löytyy täältä.

Lataa lisäksi maksuton opus käyttöösi – Verkotu, erotu, näy!

Kuuntele lisää henkilöbrändäyksestä sekä pienyrityksen brändäyksestä Vimeosta:

Ihmetellään yrittäjyyttä yhdessä – Pienyrityksen brändäys from Redesan Oy on Vimeo.

Ihmetellään yrittäjyyttä yhdessä 27.4.2016 – Henkilöbrändäys ala Sanna Jylänki from Redesan Oy on Vimeo.

Sanna Jylänki kertoo omien kokemustensa kautta henkilöbrändäyksestä. Voiko pienyrittäjä olla henkilöbrändi, ja miten? Varaa vaikka sparraus ja jutellaan yhdessä!

Pienyrityksen brändäys from Redesan Oy on Vimeo.

Kirjaudu tilillesi

Tilaa Redesanin uutiskirje

Haluatko saada bloggauksemme ja vinkkimme suoraan sähköpostiisi? Tilaa uutiskirjeemme ja liity joukkoon – voit poistua milloin vain haluat. Tilaajana saat etuja mm. verkkokoulutuksiimme! Tilaajalahjana 20 € ostokuponki!