Facebookin arvontasäännöt

Facebookin arvontasäännöt

(päivitetty 2.3.2021)

Minulta kysytään lähes päivittäin Facebookin kilpailu- ja arvontasääntöjä. Mitä saikaan arpoa ja miten ja mitä oikeanlaisessa arvontapäivityksessä saa olla? Siispä tein siitä LIVE lähetyksen videona – josta tallenne alempana, sekä tässä vielä ohjeet kirjallisena ja mahdollisimman selkokielisenä.

Juttu jatkuu videon jälkeen 👇

Painotan, että nämä ovat Facebookin omia sääntöjä, jotka muuttuvat aika-ajoin. Siispä kannattaa olla kuulolla uusimmista muutoksista ja lukea aina parikin juttua aiheesta.

Mitä ET saa tehdä?

  • Et saa pyytää käyttäjiä tägäämään kavereitaan päivityksiisi tai kuviin.
  • T&J (tykkää ja jaa) ei saa olla arvonnan ehtona.

Mitä SAAT tehdä?

  • Saat pyytää ihmisiä kommentoimaan tai tykkäämään arvontajulkaisusta, tarinasta, videosta tai kuvasta.
  • Voit tehdä arvontoja ulkoisella lomakkeella tai sähköpostitse.
  • Facebookin sääntöjen mukaan vuoden 2017 alusta alkaen voit pyytää ihmisiä tykkäämään sivustasi Facebookissa ja arpoa sen perusteella. MUTTA – huomaathan, että tällöin arpominen on haasteellista, koska mukana saattaa olla sellaisiakin käyttäjiä, jotka eivät enää käytä fb:tä juurikaan. Ja lisäksi jotkut käyttäjät kieltävät näkymisensä muille. Et siis välttämättä näe kaikkia sivustasi tykkääjiä, eikä arvonta olisi tasapuolinen.

“Facebook ei ole mukana arvonnassa” – tarkoittaa, ettei fb:llä ole vastuuta, jos arvonta ei menekään oikein tai tuotetta ei ikinä arvota jne. Tämä lause on siis aina oltava mukana. Vastuu on aina järjestävän yrityksen, ei Facebookin koskaan.

Mitä EI KANNATA tehdä?

  • Aiemmin Fb:ssä ei saanut ilmoittaa voittajien nimiä. Käytännöksi nykyisin on muodostunut kuitenkin, että voittajalle ilmoitetaan henkilökohtaisesti tai “Mikko P. voitti”-tyylillä. Kieltoa ei siis enää säännöissä näytä olevan, mutta henkilötietojen jakaminen yritysprofiilissa ei ole suotavaa. (edit 9.5.2016)
  • Ei kannata uhmata sääntöjä tieten tahtoen. Lue alta lisää.
  • Älä käytä henkilöprofiilia yrityksen toimintaan.
  • Antaa “lisäarpa” käyttäjille päivityksen jakamisesta. Hei, miten valvot tämän ja sitä paitsi se on kiellettyä arvonnan perusteena.

Tässä vielä esimerkki oikean tyyppisestä arvontajulkaisusta:

Nyt on arvonnan aika! Tykkää tai kommentoi tätä päivitystämme ja olet mukana kirjapaketin arvonnassa. Arvonta suoritetaan 1.5.2017 ja voittajille ilmoitetaan henkilökohtaisesti. Facebook ei ole mukana arvonnassa. Tokihan saat jakaa viestiä eteenpäin, jos siltä tuntuu! Onnea arvontaan!

Facebook toimii siten, että kun joku “äksöni” tapahtuu päivityksesi kanssa, eli joku tykkää, kommentoi tai jakaa juttua, kasvaa näkyvyys. Keskusteluta ihmisiä – Smalltalkkaa! Usein alussa kannattaakin sijoittaa pieni summa rahaa arvonnan alussa, jotta päivitys lähtee käyntiin! Ota avuksesi vaikkapa YritysMuuntamo, jossa paljon videoita ja työkirjoja some-opeista!

Tsekkaa pohjalle myös Grapevinen bloggaus “Kilpailu, arvonta vai arpajaiset”. 

Jos siis törmäät kilpailuihin, joissa saadaksesi osallistua arvontaan, sinun täytyy jakaa jokin päivitys, arvonta ei ole sääntöjen mukainen. Kaikki eivät näitä sääntöjä tiedä ja osa ei välitä.

Entäs sitten?

Pahinta mitä Facebookin ylläpito voi tehdä, on se, että he poistavat koko sivusi, kyselemättä. Ja näin on käynytkin joillekin. En siis lähtisi leikkimään asialla. Lisäksi monen mielestä on varsin vastenmielistä ja ajattelematonta tehdä arvontoja vasten sääntöjä. Saatat virheellisen toimintatavan vuoksi jopa menettää fb-sivustasi tykkääjiä. Olet uskottavampi ja luotettavampi yritys, kun noudatat sääntöjä, vaikka ne joskus vähän jurppisikin. Yrittäjä, Sinä olet mainos!

Jaa tätä viestiä eteenpäin, myös heille jotka eivät vielä sääntöjä tiedä ja ovat uusia fb:ssä ja jos tuntuu että kaipaat itse lisää apuja näihin, niin varaa toki Sparraus ja käydään yhdessä asiat läpi selkokielellä. Pohditaan, mitä juuri sinun yrityksesi voisi tehdä paremman näkyvyyden saavuttamiseksi. Meillä Redesanissa yli 90 % asiakkaista tulee juurikin somen kautta, joten pitkäjänteisellä työllä se kyllä onnistuu, tuloksia tulee!

Tuorein tuotteemme Markkinoinnin PT auttaa sinua pistämään someen vauhtia!

T. Somesparraaja Sanna Jylänki

PS. Ilmainen vinkki – muuta henkilökohtaiset asetuksesi niin, että sinulta kysytään aina kun joku sinut tägää johonkin. Näin et joudu roskaposteihin ja muihin ikäviin päivityksiin tahtomattasi. Lue lisää tästä. 

Jaa tämä artikkeli

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lisää luettavaa

sisältömarkkinointi

Sisältömarkkinointia, miksi?

Sisältömarkkinointia, miksi? Jatkuva mainosvirta on erityisesti sosiaalisen median saralla arkipäivää niin yrittäjille kuin kuluttajillekin. Päivittäin jopa tuhansille mainoksille altistuminen turhauttaa kuitenkin meitä kaikkia aina silloin

Lue lisää
swot analyysi

Miten SWOT analyysi auttaa markkinoinnissa?

Miten SWOT analyysi auttaa markkinoinnissa? Mikä on SWOT analyysi? Miten SWOT analyysi auttaa yrityksen markkinoinnissa? Miten SWOT analyysiä käytetään? Tarvitseeko pienyrittäjä SWOT analyysin? Siinäpä lista

Lue lisää
markkinointia maailmalla

Yhdessä maailmalle?

Yhdessä maailmalle? Haluatko olla mukana viemässä YritysMuuntamoa maailmalle ja saaden itsellesi näkyvyyttä samalla!? 👉Tehdäänkö yhdessä! Homman nimi on sellainen, että jätä yhteystietosi ja me postitamme

Lue lisää

Kirjaudu tilillesi

Tilaa Redesanin uutiskirje

Haluatko saada bloggauksemme ja vinkkimme suoraan sähköpostiisi? Tilaa uutiskirjeemme ja liity joukkoon – voit poistua milloin vain haluat. Tilaajana saat etuja mm. verkkokoulutuksiimme! Tilaajalahjana 20 € ostokuponki!