Miksei asiakkaat löydä?

Miksei asiakkaat löydä?

Suurimmalla osalla yrittäjistä isoin ongelma on asiakkaiden vähyys. Jos ei ole asiakkaita, ei ole kauppoja – siis myyntiä, eikä siis tule rahaa. Menoja usein on, muttei saada laskuja maksettua. Sitten ei meinaa enää jaksaa itsekään. Ollaan oravan pyörässä. Pitäisi sijoittaa markkinointiin, että niitä maksavia asiakkaita tulisi. Mutta kun ei ole rahaa… Mikä neuvoksi? Redesanin markkinointisparrauksilla keskitytään aina siihen tosiseikkaan, kun rahat ovat vähissä, mutta näkyvyyttä pitäisi saada. Kunhan ymmärrät, ettei se tule sormia napsauttamalla. Se vaatii työtä ja runsaasti toistoja.

Mutta miksi asiakkaat eivät löydä sinua?yrityspyorii

Syitä on useita ja listaan niistä isoimmat jutut tähän helpottamaan sinun yrittäjäarkeasi. Huomio, tämä teksti sisältää markkinointia ;).

  • Et ole ollut tarpeeksi esillä.

Itse luulemme usein että kaikkihan meidät jo tietää kun olemme laittaneet nettisivut ja Facebookin pystyyn. Kaupan tekemiseen tarvitaan kuitenkin iso massa “faneja” eli seuraajia eli tykkääjiä eli potentiaalisia asiakkaita. Jokainen sinut tietävä ei suinkaan osta. Markkinointia on tehtävä kokoajan, pieniä palasia, joka ikinen päivä! Luulet, että olet liikaa esillä, mutta en tiedä kuin Sampo Kaulasen Jounin kaupasta, jonka voisin sanoa olleen esillä “liikaa”. Joskin mielestäni mikään ei ole liikaa. Asiakkaat päättävät sen, älä sinä siitä huoli. Vaan rummuta! Sampo on näyttänyt mallia – ja tekee sillä nyt rahaa. Me suomalaiset olemme liian häveliäitä.

  • Sinulla ei ole nettisivuja

Ajatellaan, että somekanavat riittävät. Muistathan, etteivät kaikki ihmiset käytä somea? Eivätkä kaikki osu sielläkään sivuillesi. Google arvostaa sitä, että yritykselläsi on oikeanlaiset nettisivut. Kirjoitan tästä myöhemmin, joten tilaa uutiskirjeemme, saat pian listan, miten tulet helpommin näkyville Googlessa. 

Nettisivuilla kerrot ketä olette, mitä teette, paljonko tuotteenne/palvelunne maksavat (suunnan voi jokainen kertoa!), referenssinne, yhteystietonne sekä tarkempia esittelyitä palveluistanne/tuotteistanne. Muistathan että nettisivutkaan eivät yksin myy.

  • Et ole uskottava

Panosta siihen että olet luotettava ja uskottava. Ei riitä että kirjoitat nämä sanat esille. Sinun on näytettävä se! Pienelläkin rahalla voi saada hyvää jälkeä. Ja jos et oikeasti osaa, niin älä tee ite! Useimmiten et säästä juuri tässä asiassa. 

  • Et ole kertonut osaamisestasi

Sivuillasi lukee esimerkiksi : “Siivouspalveluita, luottamuksella ja kokemuksella”. Mitä tämä kertoo sinulle? Siivouspalveluita on vinopino. Miten erotut toisista? Miten kerrot juuri teidän sydämen asian? Näytä mitä osaat, videoilla, blogeilla, vlogeilla, tarinoilla, somessa, artikkeleina… Näin sitoutat asiakkaasi, fanisi, seuraajasi. Ja eräänäpäivänä he ostavat. Ja kertovat kaverille kans.

Tunne itsesi – mieti “hissipuheesi” lyhyesti ja ytimekkäästi. Tämä kannattaa pitkässä juoksussa. (Tulemme muuten järjestämään verkkokoulutuksen tähän liittyen, jälleen syy tilata uutiskirjeemme 😉 )

  • Et ajattele tarpeeksi asiakasta joka käänteessä

Asiakas on meidän tärkein juttu. Meidän ei kannata tehdä yhtään mitään, jos emme saa asiakkaita. Ei mitään! Liian usein yrittäjä keskittyy viilaamaan ja säätämään tuotettaan tai palveluaan kuukausi tolkulla. Joskus se on toki perusteltua, mutta yleensä ei. Ennenkuin pääset myymään, sinun on pitänyt tehdä hitokseen markkinointia. Eikä se nyt tarkoita lehti ilmoitusta. Vaan esillä olemista monessa paikassa. Siellä missä asiakkaasikin. Tunnetko muuten edes asiakkaasi? Kuka hän on? Mitä hän harrastaa? Missä hän työskentelee? Miten hänen päivänsä menee? Jos et häntä tunne, et voi häntä myöskään tavoittaa. Et voi sanoa että asiakkaitamme ovat kaikki suomalaiset naiset 18-70 vuotiaat. Hallelujaa, mieletön segmentointi! Keskity tähän. Tiedän, ei ole helppoa. Mutta siksi sinun on aloitettava markkinoinnin parissa työnteko jo ennenkuin yrität myydä yhtään mitään. Asiakkaasi Googlettavat ja etsivät somesta tietoa. Kysyvät kavereiltaan…

  • Piilotat yhteystietosi

Hirmuisen usein näen sivuja joissa ei ole yhteystietoja. Ei henkilöitä joihin ottaa yhteyttä. Tänäpäivänä ihmiset haluavat kommunikoida ihmisten kanssa. Laita siis naamasi esiin. Puhelinnumerot, sähköpostit, chatit, palautelootat (huom. nämä ei yksin piisaa!), nimet ja somekanavat… laita ne esiin jokaiseen paikkaan!

Olen kuullut sanottavan, ettei kannata laittaa tietojaan esiin kun sitten kaikenmaailman asiakkaat ja muutkin tahot soittelevat ja spämmäävät (=laittavat roskapostia). Hei haloo??!!! Ketä varten olitkaan olemassa? Asiakkaitasi! Anna heidän soitella. Myy soittelijoille joitain tai sano vaan ei. That´s it. Ja sähköpostiohjelmissa on “roskiin” nappi. Meitä on peloteltu liikaa – samalla olet menettänyt asiakkaasi mahdollisuudet ottaa yhteyttä.

  • Erottutko joukosta

Sinun tehtäväsi on jäädä asiakkaittesi mieleen. Miten sen teet? Olemalla esillä! Olemalla oma itsesi, olemalla jotain erilaista mitä muut. Rohkeutta siihen tarvitaan, mutta lopulta se palkitsee. Muista ettei tämä tapahdu heti. Ei kuukaudessa, ei edes vuodessa. Pääsääntöisesti brändäys ja tunnettavuuden saavutus edes tyydyttävälle tasolle vaatii jopa 3-5 vuotta!

  • Missä olet esillä?

Voi olla, että alussa joudut räiskimään markkinointia sinne tänne, koska et tiedä ketkä asiakkaitasi ovat. Mutta kun olet oppinut tämän, keskity markkinoimaan tehokkaasti oikeisiin paikkoihin. Oikeat paikat juuri sinulle on vain selvitettävä. Käytä tässä jälleen apunasi Neuvolakorttia. Tunne asiakkaasi ja tuotteesi.

  • Mietit liikaa kilpailijoita

Pahin pelko monelle. Keskityt niin paljon kilpailijoiden pohdintaan ja pelkäämiseen, että unohdat jälleen kerran asiakkaasi. Kenelle olitkaan myymässä? Kilpailijat on toki hyvä tuntea, mutta maaninen heidän vahtaaminen kuluttaa energiasi myynnistä ja markkinoinnista ja siitä oikeasta tekemisestä mikä tuo sinulle kauppaa. Pyri olemaan omalaatuinen, silloin kilpailijoilla ei niinkään ole merkitystä.

  • Markkinointi on pitkäjänteistä työtä!

Markkinointi on pieniä tekoja, aina ja joka paikassa ja kokoajan. Se on työtä jota on jaksettava tehdä kokoajan. Joka päivä! Useimmiten yrittäjä on laittanut kerran mainoksen ja perustanut puoli vuotta sitten somekanavan ja nyt ihmettelee kun ei asiakkaita sittenkään tule. Josko niitä ei kiinnosta? Varmasti kiinnostaisi, jos he ensin sinut löytäisivät ja jos he tietäsivät mitä oikeasti teet. Sinulla juttu on päässäsi vahvana, asiakkaallasi ei. Siispä smalltalkkaa ja juttele heidän kanssaan! Some toimii tässä mainiosti!

  • Käsillä tehdään leipää ja rahalla tehdään rahaa. 

Vanha sanonta. Tarkoittaa sitä, että rahaa panostamalla saat näkyvyyttä ja sitä kautta asiakkaita. Investointeja, eli ostoja, jotta saisit jotain enemmän ja ylipäänsä toimimaan. Tätä monet meistä pelkäävät. Vaikka sanonkin, että pienellä rahalla voi tehdä paljon, niin kyllä usein rahan sijoittaminen markkinointiin se isoin juttu joka tuottaa niitä asiakkaita. Kunhan markkinointi tehdään oikein.

Keskity siis tuotteesi/palvelusi tuottamiseen. Osta apua. Jos sinulla ei ole kiire, niin silloin voit tehdä kaikkea tätä lähes ilmaiseksi, antamalla omaa aikaasi. Mutta älä odota että kauppa käy ovista ja ikkunoista liian tiuhaan ja nopeasti. Silloin tarvitaan paljon aikaa!

Yrittäjän neuvolakortti – tunne yrityksesi!

Lopuksi suosittelen, että täytät Yrittäjän Neuvolakortin – jos osaat vastata kaikkiin kohtiin kunnolla, homma on kunnossa. Jos et, jatka työskentelyä markkinoinnin parissa. Vinkkinä voin kertoa, että jokaisen meistä on mietittävä markkinointia koko ajan ja kehitettävä sitä sen mukaa! Se ei ole ikinä valmis. Kokeile rohkeasti, osaatko vastata kysymyksiin ja lähetä kortti halutessasi Sannalle tai Eliisalle. Katsotaan tätä vaikkapa yhdessä sparrauksen merkeissä. Kortin käyttö ei maksa mitään, eikä edellytä sinulta mitään. Voit siis käyttää korttia vaikket haluaisikaan olla kanssamme tekemisissä. Emme myöskään soittele perään, jos et niin halua! Mutta muista, tämä on yksi meidän markkinointikeinomme. Voisitko sinä kehittää jotain samanlaista?

Mutta nyt, paa ittes esille! 

Tee markkinoinnista kivaa ja toistuvaa. Jokapäiväistä toimintaa. Usko juttuusi ja ole pitkäjänteinen. 

Markkinointi on yhtä tärkeää kuin hengittäminen ihmiselle.


Jaa tämä artikkeli

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lisää luettavaa

Hyöty irti yritysblogista

Hyöty irti yritysblogista Näillä kirjoituskouluttajan vinkeillä onnistut varmasti! Yrittäjän aika on kallista. Tehtävälistalla on jatkuvasti töitä enemmän kuin ehtisit tehdä, ja välillä on vaikea miettiä,

Lue lisää

Työkirja itsensäjohtamiseen

Työkirja itsensäjohtamiseen Sanna haastoi meitä katsomaan asioita eri näkökulmista. Kun nyt on vuosi loppusuoralla (ja muulloinkin), niin on hyvä miettiä jo seuraavaa vuotta. Isoja muutoksia

Lue lisää
karsiminen

Karsi ja kiteytä

Karsi ja kiteytä Elämä on usein erilaisten asioiden suorittamista hengästymiseen asti. Useimmilla meistä on erilaisia velvollisuuksia työn, perheen ja vapaa-ajan tiimoilta. Mistä sitten voi tietää,

Lue lisää

Kirjaudu tilillesi

Tilaa Redesanin uutiskirje

Haluatko saada bloggauksemme ja vinkkimme suoraan sähköpostiisi? Tilaa uutiskirjeemme ja liity joukkoon – voit poistua milloin vain haluat. Tilaajana saat etuja mm. verkkokoulutuksiimme! Tilaajalahjana 20 € ostokuponki!