Myynti on vain asiakkaan auttamista!

Myynti on vain asiakkaan auttamista!

En minä osaa myydä, en ole mikään myyjä! Haluan vain tehdä näitä mun tuotteita ja tuoda palveluni asiakkaalle, mutta en halua alkaa myyjäksi. En halua olla esillä, enkä tuputtaa. Spämmäysmeilit ja kylmäsoitot eivät ole minua varten.

Arvaa mitä – SUN EI TARVI!

Riittää että vain autat asiakastasi. Siinä se. Sitähän sinä haluat tuotteellasi tai palvelullasi tehdä, eikö? Myynnissä ei siis ole lopulta mistään sen kummemmasta tempusta kyse kuin asiakkaan auttamisesta. Tietenkin tarvitset pohjalle vähän taustatyötä ja markkinointia. Markkinoinnissakin kerrot vain hyötyjä miksi se asiakas ostaisi sinulta. That´s it!

No, tiedän, ei se ole kauhean helppoa – koska tämä kaikki vaatii aikaa ja pitkäjänteisyyttä. (Tilaa tästä maksuton pitkäjänteisyys markkinoinnissa tallenne)

Tässäpä sinulle yksinkertaiset vinkit myyntiin:

  1. Tunne asiakkaasi

Et voi sanoa, että kaikki voivat sinulta ostaa. Tietenkin he voi, mutta jos et tunne asiakasprofiilia, et voi kohdentaa heille markkinointia. Eli et osaa puhutella asiakasta kun et ymmärrä mitä heidän päässään liikkuu. Mirkku 38 vee, asuu lähiössä, harrastaa balettia ja omistaa koiran. Käy lähikaupassa ruokaostoksilla. Tuskailee ajan riittämättömyyttä.

Kysele siis rohkeasti ihmisiltä alaasi liittyen. Kuuntele heitä, opi ja kehitä. Mene erilaisiin paikkoihin kuulemaan erilaisia ihmisiä. Käytä aikaa säännöllisesti tämän asian pohtimiseen. Käytä apunasi sparraajia ja muita ulkopuolisia sekä yrittäjän neuvolakorttia ja YritysMuuntamoa.

2. Mitä hyötyjä tarjoat asiakkaallesi?

Sinun on löydettävä ne hyödyt mitä heille tarjoat. Asiakkaalla pitää olla joku ongelma, tarve tai haaste, mitä tuotteellasi tai palvelullasi olet ratkaisemassa. Jos tätä ei ole, ei sinun kannata yritystäsi pitää pystyssä. Kun tunnet asiakkaasi hyvin (myös siinä vaiheessa kun ei vielä ole yhtääna asiakasta – mietit kenelle HALUAISIT myydä) osaat kohdentaa asiasi paremmin. Et tuputa vaan autat! Luota itseesi, luota tuotteeseesi. Kukaan ei tule koskaan valmiiksi, joten anna mennä – auta!

3. Miksi ostaisin sinulta?

Kentällä on melko varmaan jo samantyyppisiä toimijoita. Miksi ostaisin juuri sinulta? Moni sanoo, että kun meillä kuunnellaan asiakasta ja on laadukasta palvelua… niinkuin kaikkialla! Miten ihmeessä erotut toisista jos laitetaan 5 saman alan tuotteen/palvelun tuottajaa vierekkäin? Mikä on se SUN SYDÄMEN asia joka näkyy ja kuuluu sun jutussa.

Mieti sun kilvoittelijoita. Mitä he tekee. Mitä sinä voisit tehdä toisin. Tai mitä juttua voisit nostaa esille ja tehdä siitä sen, mistä sut muistetaan? Vaikka #jotainlilaa – brändää! Pienyrityskin voi kyllä brändätä jos haluaa. Tee pieniä juttuja paljon ja kokoajan ja joka paikassa!

Asiakas ostaa aina tunteella! Sytytä se.

4. #uskallanäkyä

Jos et ole esillä, eli markkinoi, eli huutele maailmalle, että täällä minä olen ja tätä minä teen – ei sulta kukaan osaa ostaa! Yksinkertaista, mutta ah niin ärsyttävän vaikeaa. Ja pitkissä kantimissa olevaa. Älä odota että kerran viikossa postaamalla sut muistetaan. Älä odota että vuodessa kaikki tuntee sinut. Aikaa menee usein 3-5 vuotta, että sinut tunnetaan edes jollain tavalla. Luota pitkäjänteisyyteen.

Verkostoidu, smalltalkkaa, juttele, liity ryhmiin, kerro sun sydämen asioita, tee videoita, tee podcasteja, kerro intohimostasi. Laita NAAMASI näkyville. Usko minua, kaikki myydään TUNTEELLA! Anna tunteiden ja inhimillisyyden näkyä. Ole ihminen ihmiselle.

Et asiakaspalvelussakaan laita pussia päähäsi!selfiefiltteri

5. Pidä asiakasrekisteriä

Itsestään selvä asia… vai onko? Pitäisi olla. Sulla on rekisteri, jossa asiakkaasi tiedot ovat. Milloin viimeksi olet ollut heihin yhteydessä? Uutiskirje, someryhmä, some, soitto, tapaaminen, aamupala tilaisuus?

Tutkimusten mukaan asiakas unohtaa sinut kolmessa kuukaudessa, jos et pidä säännöllisesti yhteyttä. Kysy vain että mitä kuuluu? Älä edes yritä heti myydä. Kuuntele mitä hälle kuuluu, juttele ja kuulostele voitko häntä jotenkin auttaa. Jos ei, jatka eteenpäin. Kiitä ja hymyile.

Liian usein etsimme kokoajan uusia asiakkaita, kun voisimme enemmän rupatella entisten asiakkaiden kanssa. Näin he voisivat ehkä ostaa lisää tai kertoa sinusta ja palvelustasi heidän kavereilleen ja tuoda näin sulle puskaradion kautta uusia asiakkaita!

Uusien asiakkaiden hankinta on aina kalliimpaa ja vaikeampaa kuin olemassa olevista kiinni pitäminen. Miten sinä voisit ilahduttaa heitä tänään?

Yrittäjyys on pitkäjänteistä työtä

”Jos pikavoittoja haluaa ja vielä uskoo itsellään olevan paljon onnea, kannattaa kokeilla lottoamista. Periaatteessa pikavoitot eivät kuulu liiketoimintaan, vaikka joitakin sellaisiakin on nähty. Lisäksi onneen luottaminen ei ole liiketoiminnan ammattimaisen toimintamallin taustalla”. 

Timo Rope, Bisnesäly.

6. Koukuta ja ole sosiaalinen!

Rakenna polkuja: Tee erilaista materiaalia ilmaiseksi, ilman kirjautumisia. Sitten pientä opasta kirjautumisella – saat palkaksi meili osoitteen – sitten vähän lisää auttamista vinkkien ja oppaiden muodossa videoilla, podcasteilla, blogeilla jne. Ja kohta osa heistä jo säntää ostamaan sinulta. Ensin vähän ja myöhemmin lisää!

Eli ei muuta kuin myymään… eikun siis AUTTAMAAN ASIAKASTA!

Sulla on faneja somessa ja asiakasrekkarissa, auta heitä, koukuta heidät – ja näin teet kauppaa! Usko pitkäjänteisyyteen ja anna palaa, rohkeasti, omalla tavallasi.

Näihinkin teemoihin muuten on tarjolla paljon lisämateriaalia YritysMuuntamossa. Joko oot messissä?

Sinuakin tässä auttaen

Sanna Jylänki – the #jotainlilaa täti.

Jaa tämä artikkeli

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lisää luettavaa

kevytyrittäjyys

KevytYrittäjyys webinaari!

KevytYrittäjyys webinaari! Tallenne saatavilla! Maksuton webinaari, jossa innostava rohkaisija Sanna Jylänki, Redesan Oy:stä sekä Omapajan Anna Tervahauta sekä Marko Tyyskä juttelevat kevytyrittäjyydestä. Mitä on kevytyrittäjyys,

Lue lisää

Lisää asiakkaita? Enemmän rahaa!

Lisää asiakkaita? Enemmän rahaa! Liiketoiminnassa asiakkaat ovat keskiössä. Jos asiakkaita ei ole, ei tule rahaakaan. Jos ei tee markkinointia, eivät asiakkaat sinua löydä, eikä tule

Lue lisää

Kirjaudu tilillesi

Tilaa Redesanin uutiskirje

Haluatko saada bloggauksemme ja vinkkimme suoraan sähköpostiisi? Tilaa uutiskirjeemme ja liity joukkoon – voit poistua milloin vain haluat. Tilaajana saat etuja mm. verkkokoulutuksiimme! Tilaajalahjana 20 € ostokuponki!