Miten SWOT analyysi auttaa markkinoinnissa?
- Mikä on SWOT analyysi?
- Miten SWOT analyysi auttaa yrityksen markkinoinnissa?
- Miten SWOT analyysiä käytetään?
- Tarvitseeko pienyrittäjä SWOT analyysin?
Siinäpä lista kysymyksiä, joita lähden purkamaan tässä seuraavassa tekstissä.
Swot-työkalu on vanha, mutta erittäin helppo ja toimivat työkalu auttamaan yrittäjää ja yritystä määrittämään ne kaikista keskeisimmät asiat, jotta yritystoiminta pyörii. Ja että osaat tehdä sisältömarkkinointia somessa! Kyllä, luit juuri oikein. Tehdä sisältömarkkinointia somessa SWOT:n avulla. Käytänkin nykyisin SWOT-analyysiä lähes joka paikassa ja suosittelen sinunkin tekemään oman SWOT:n silloin tällöin. Siispä avaan asiaa enemmän, vaikka olet saattanut perehtyä tähän joskus tehdessäsi liiketoimintasuunnitelmaa, on tämän työkalun käyttäminen todennäköisesti unohtunut ajan saatossa. Käytä siis hetki aikaa ja tee nyt!
SWOT työkalusta puhutaan myös usein nelikenttäanalyysinä.
Mistä on kyse – eli mikä SWOT analyysi on?
SWOT:n avulla kaivat esiin helposti omat vahvuutesi, ne joita tulisi nostaa esiin esimerkiksi somemarkkinoinnissa. Voit toki tehdä SWOT:n myös yrityksen näkökulmasta, mutta etenkin pienissä yrityksissä, yrittäjä itse on se yrityksen sielu hyvin usein, eikä välttämättä ole tarvetta eritellä yritys/minä teemaa.
SWOT lyhenne tulee sanoista:

Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats
- sisäiset vahvuudet – Strenghts
- sisäiset heikkoudet – Weaknesses
- ulkoiset mahdollisuudet – Opportunities
- ulkoiset uhat – Threats
Redesanin malliin olen ottanut mukaan myös “mörön” joka on “Pelot” – asiat jotka eivät välttämättä ole järjellä selitettäviä, vaan tuntuvat enemmän henkisiltä Peloilta ja kauhukuvilta.
Kun olet pelkosi kirjoittanut esiin, pystyt niitä paremmin peilaamaan omiin tekemisiin, tai tekemättä jättämisiin. Kirjoita siis paperille myös pelkosi ja hyväksy ne tai hae apua tarpeen niin vaatiessa.
Meitä kaikkiahan pelottaa jokin asia ja siksi keskeistä on se, miten kohtaat pelon. Kuuntele aiheesta syvemmin Henkka Hyppösen Pelon Hinta kirjasta, joka löytyy maksutta Soundcloudista kuunneltavaksi.
Miten SWOT auttaa markkinoinnissa?
Tänä päivänä, kun somemarkkinointi on hyvin keskeinen asia markkinoinnissa, tarvitaan juurikin tätä työkalua. Tämän työkalun avulla keskityt miettimään kuka sinä olet, miten erotut muista, millaisia mahdollisuuksia on olemassa ulkopuolella ja miten näihin voisit panostaa? Toki työkalu tuo esiin myös heikkoudet ja uhat – ne, jotka on hyvä ymmärtää ja joskus pyrkiä korjaamaan, mutta ne, joihin ei saa jäädä jämähtämään!
Miksi tämä työkalu tuo esiin: Kuka sinä olet? Vaikka ehkä sinä myyt verkkokaupassa jotain tuotteita, etkä omaa osaamistasi? Siksi, että sinä olet se asiakaspalvelija, yrityksen sielu, verkostoituja, toimija. Ja toisaalta sinun tekemisesi kautta myös yritys saa ne “kasvot” joita se tarvitsee erottuakseen ja jäädäkseen mieleen.
Onkin erittäin tärkeää, että teet harjoituksen paperille/koneelle. Ei siis riitä, että mielessäsi ajattelet nämä asiat. Alat ymmärtää näitä paremmin, kun oikeasti kirjoitat ne esiin. Voit ehkäpä kysellä verkostoiltasi ja kavereiltasikin, jos meinaat itse kursailla itsesi kehumisen suhteen. Tässä kun on nyt tarkoitus kirjoittaa ja kehua itteään oikeen olan takaa! Ei sitä tarvii kellekään näyttää, mutta tee se!
Miten?
- Kirjoita asiat ylös omasta näkökulmastasi, tai mitä ole kuullut sinusta puhuttavan
- Kirjoita mahdollisimman paljon ranskalaisia viivoja, määrällä ei väliä, kunhan tekstiä tulee!
- Asioita ei tarvitse rajoittaa työhön, etenkään jos olet pienyrittäjä.
- Älä mieti liikaa, että sopiiko tämä tänne vai ei, kirjoita KAIKKI!
- Jotkut asiat voivat olla useassa laatikossa. Se ei haittaa!
- Kun olet kirjoittanut ihan kaiken ylös, on hyvä, jos voit jutella jonkun kanssa näistä (esim. Sparraajan)
- Joskus on hyvä laittaa lista hetkeksi piiloon ja palata siihen seuraavana päivänä, tai muutaman tunnin päästä.
Analysoi:
Kun kaikki on kirjoitettu, lähde tarkastelemaan listaa “ulkopuolisena” – tai ota joku ulkopuolinen avuksesi. Älä arkaile!
TOIMI!
- Keskity eniten sisäisiin vahvuuksiin, nosta niitä esiin somemarkkinoinnissa, sisältömarkkinoinissa, viestinnässäsi, tekemisissä, kaikessa! VAHVISTA näitä – opiskele lisää, korosta kaikkialla! Kehity ja kehity!
- KÄYTÄ HYVÄKSI ulkoisia mahdollisuuksia – mitä tapahtuu maailmalla, kunnassa, maassasi, teknologiassa, lainsäädännössä, asiakkaiden ostokäyttäytymisessä, ajattelutavoissa jne.
- Näihin edellisiin laita lähes kaikki paukkusi!
- Sisäisiä heikkouksia voi koittaa KORJATA (esim. kielitaidon puute jne.) tai sitten vain hyväksyä asiat ja ostaa tähän apuja tai odottaa että teknologia auttaa. Liian usein tuijotamme vain heikkouksiamme ja siksi vahvuutemme jäävät varjoon. Tiedosta nämä, mutta älä tee näistä “jumaliasi”. Näihin jumittamalla et taatusti menesty!
- Tunnista myös ulkoa tulevat uhkat ja pyri valmistautumaan niihin TORJUMALLA, vaikkapa riittävillä vakuutuksilla ja “plan-B” suunnitelmilla. Mutta muista, että kuitenkaan et voi tietää mitä kaikkea elämässä tapahtuu. Sen taisimme oppia jo 2020-2021…

Näin, nyt vain lähdet tekemään tekoja yllä olevien laatikoiden avulla (siis noiden vahvuudet ja mahdollisuudet). Enää ei pitäisi olla mielessä, mistä somettaisin? Sillä näiden harjoitusten kautta olet löytänyt sisältöä, olet löytänyt sen sun tavan toimia! Sitä, kuka olet ja missä olet hyvä. Nyt on vain tehtävä töitä sen eteen, että pidät näistä kiinni, sillä ajoittain ne tahtoo unohtua ja alat verrata itseäsi muihin, aivan tarpeettomasti! Sinuja on vain yksi ja sinä olet persoona!
Voi toki olla, että ensimmäisellä kerralla ja etenkin yksin tehdessä, ei homma meinaa avautua, ja siksi lämpimästi suosittelenkin, että käyt tätä läpi ulkopuolisen kanssa. Itse kun on omalle tekemisilleen aina niin kriittinen.
YritysMuuntamossa on myös lisää työkaluja oman osaamisen tuotteistamiseen sekä esiintuomiseen ja sieltä voit ladata tähän mm. kokonaisen työkirjan, josta SWOT on yhtenä osa-alueena.
#uskallanäkyä! ?
Tässäpä siis mainio työkalu käyttöösi, ole hyvä! Lue myös mikä on PESTEL-analyysi.
Nämä vinkit sinulle laati puhuja ja kouluttaja
Sanna Jylänki, Redesan Oy
ps. Tässä vielä sparraajamme Minna-Maarit Jaskarin video-avaus aiheesta: