YRITTÄJÄ – TIEDÄTKÖ MIKÄ ON PESTEL-ANALYYSI?
Yritys ei koskaan toimi yksin tyhjiö ympärillään. Yritystoiminnalla on reunaehtoja, joihin yritys ei pysty itse omalla toiminnallaan vaikuttamaan. Näitä reunaehtoja on kuitenkin pakko huomioida ja toimia niiden rajoissa sekä mielellään myös kyettävä analysoimaan ja ymmärtämään niiden vaikutus omalle yritystoiminnalle.
Mikä PESTEL?
Näiden reunaehtojen ymmärtämistä varten on kehitetty PESTEL-analyysi. Se toimii viitekehyksenä, kun yritys tarkastelee toimintaympäristön ulkoisia tekijöitä. Sen avulla voi tarkastella ulkoisessa toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia eri näkökulmista.
Sana PESTEL muodostuu sanoista
- poliittinen
- ekonominen (taloudellinen)
- sosiaalinen
- teknologinen
- ekologinen (ympäristötekijät)
- laillinen.
Politiikka
- Mitkä tekijät tai muutokset vaikuttavat talouteen, yritystoiminnan harjoittamiseen, lainsäädäntöön tai verotukseen?
- Esimerkiksi kansainväliset sopimukset, turvallisuus, tutkimus-, alue-, sote- sekä muu vastaava politiikka.
Talous
- Millaiset tekijät ja muutokset vaikuttavat yrityksen toimintakykyyn, tuottavuuteen tai kehitykseen?
- Esimerkiksi inflaatio, ostovoima, lainan ehdot tai verotus.
Sosiaaliset tekijät
- Kuinka uskomukset ja asenteet vaikuttavat yhteiskunnan toimintaan ja markkinoihin?
- Esimerkiksi trendit, tavat, asiakaskäyttäytyminen tai työuran pituus.
Teknologia
- Millä tavalla teknologinen kehitys vaikuttaa yrityksen toimialaan?
- Esimerkiksi luoko se uusia mahdollisuuksia?
Ympäristö
- Miten ympäristötekijät vaikuttavat yrityksen toimintaan?
- Esimerkiksi ilmastonmuutos, hiilijalanjälki tai raaka-aineiden saatavuus.
Lainsäädäntö
- Mitä vaikutuksia lainsäädännön muutoksilla on yrityksen toimintaan?
- Esimerkiksi työaika, tasa-arvo tai kuluttajan suoja.
Jokainen osa-alue asettaa reunaehtoja yrityksen toiminnalle. Niiden tunnistaminen ja niiden vaikutusten ymmärtäminen antavat yritykselle kilpailuetua. Tunnistamalla reunaehdot ja niiden muutosten vaikutukset yritys pystyy ennakoimaan ja varautumaan toimintaan muuttuneiden reunaehtojen vallitessa. Se luo varmuutta ja joustavuutta, kykyä vastata ajan haasteisiin.
Miten teen PESTEL-analyysin?
Tarvitset
- aikaa
- tietokoneen tai kynän ja paperia.
Tee itsellesi kolmen sarakkeen taulukko, jossa sinulla on oma rivinsä jokaiselle PESTEL-analyysin osa-alueelle.
Esimerkiksi näin. Muista jättää riittävästi kirjoitustilaa. Tällä pääset alkuun. Kun saat ajatustoimintasi rullaamaan, tee lisää sarakkeita tarpeen mukaan.
Vaikuttava tekijä | Mikä/Miten vaikuttaa toimintaasi? | Miten toimit pitkällä tähtäyksellä? |
Politiikka | ||
Talous | ||
Sosiaaliset tekijät | ||
Teknologia | ||
Ympäristö | ||
Lainsäädäntö |
Jos taulukko ei näy ylempänä, lataa tästä alhaalta taulukko kuvana itsellesi.?

Tämän tarkoituksena on saada selville yrityksen toimintaympäristö laajasti eri näkökulmista, selventää mitä vaikutuksia yrityksen toiminnalle on ulkoisella toimintaympäristöllä ja kuinka pitkän ajan suunnitelmissa voi ennakoida tulevaa.
Tee tämä ensin koko yritystoiminnastasi. Sen jälkeen voit tehdä sen yksityiskohtaisesti jokaisesta tuottamastasi tuotteesta tai palvelusta.
Miksi PESTEL?
PESTE-analyysi on hyvä työkalu, jonka avulla saatuja tuloksia voidaan käyttää yritystoiminnan kehittämiseen. Siksi se kannattaakin tehdä säännöllisin väliajoin. PESTE-analyysi tuo esille sellaisia tekijöitä tai muuttujia, jotka muuten arjen kiireessä voivat jäädä huomaamatta. Analyysi auttaa tulevaisuuden ennakoinnissa. Ja voi olla, että analyysia tehdessä voi löytää sellaisia tekijöitä tai muuttujia, jotka edesauttavat täysin uuden liiketoiminnan kehittämisessä.
Kirjoittaja on Jaana Soikkeli, yritys- ja liike-elämän tuntemusta omaava coach ja sparraaja.
Lue myös Mikä on SWOT-analyysi ja miten se auttaa markkinoinnissa.
https://www.facebook.com/empeirike
