This is So Me
– eli kuinka tuottaa omaperäistä sisältöä sosiaaliseen mediaan
Kolmasosa suomalaisista on Instgramissa, puolet Facebookissa. Jokaisen yrityksen pitäisi olla siellä. Se on nopeaa, se on tehokasta, se on tätä päivää. Se on se sosiaalinen media. Pakollinen paha vai mahdollisuus tuoda esiin oma, uniikki itsesi?
ALOITA
Ota puhelin kauniiseen käteen ja lataa sosiaalisen median sovellukset. Facebook on käytetyin, mutta usein turhan henkilökohtainen ja yritysmarkkinointi vaatiii näkyvyyteen ehkä hieman enemmän euroa. Facebookia helpompi ja nopeampi kanava on Instagram. Alkujaan Instagram painottui kauniisiin kuviin ja ”elämän hyviin hetkiin” eli hieman kaunisteltuun totuuteen; lomamatkoihin, täydellisiin ravintola-annoksiin ja viinilasillisiin takkatulen ääressä. Vastapainoksi tälle täydellisyydelle luotiin Snapchat ja Perikcope jotka perustuivat hetkessä elämiseen, nopeaan sisällöntuottamiseen, joka katoaa 24 tunnin kuluessa kuvaamisesta. Instagram vastasi tähän tarpeeseen nopeasti ja mahdollisti storyn, joka fiidiin jäävien kuvien sijaan häviää kokonaan vuorokauden kuluttua. Fiidi on siis Instagram seinällesi jäävät, kauniit, edustavat ja pysyvät kuvat. Voit kiinnittää seuraajien huomion harkitulla ja harmoonisella fiidillä. Se miten voit aidosti tuoda itseäsi tai yritystäsi esille on story. Story on aitoa, story on arkea ja story on todellisuutta.
SEURAA
Aloita etsimällä sinua kiinnostavia tai liiketoimintaasi liittyviä käyttäjiä. Hashtagit eli aihetunnisteet auttavat suodattamaan sisältöä; #yrittäjyys #hyvinvointi #koti #matkailu #musiikki, whatever floats your boat. Tuplaklikkaamalla kuvaa voit tykätä sisällöstä ja siirtymällä käyttäjän sivulle pääset seuramaan häntä mikäli käyttäjätili ei ole yksityinen. Tolloin käyttäjän täytyy hyväksyä seuraamispyyntösi ennen kuin pääset hänen seuraajakseen. Seuraajana voit katsella käyttäjän Instagram storya joka löytyy etusivun yläreunassa olevista palloista. Swaippaamalla vasemmalle tai oikealle pääset taakse- tai eteenpäin tarinassa ja pitämällä sormea ruudulla voit pysäyttää tarinan.
INSPIROIDU
Tutustu muiden luomaan sisöltöön. Katsele erilaisten somettajien tuottamaa sisältöä ja mieti mikä inspiroi sinua. Pohdi minkä kaltaista sisältöä sinä haluaisit luoda ja löydä omat rajasi. Jos et ole tyyppi joka menee kauppaan meikittä, hupparissa ja tukka pystyssä ei sinun tarvitse olla sitä somessakaan. Jos et luonnostasi ole vitsailija ja porukan viihdyttäjä, älä yritä väkisin olla hauska. Inspiroidu muiden tekemisestä ja hae ideoita, mutta tuota vain itsesi näköistä sisältöä! Tee asiat vain niin kuin sinusta parhaalta tuntuu. Kerro ja puhu vain niistä asioista, jotka voit allerkirjoittaa. Ole itsesi, tunne rajasi ja muista, että kaikki on katoavaista vain 24 tunnissa.
HEITTÄYDY
Älä suunnittele. Tämä on pahinta mitä voit tehdä itsellesi ja se tekee sisällöntuottamisesta työlästä. Tarkoitus on elää hetkessä, osata luontevasti kertoa arjesta ja heittäytyä. Ole ennenkaikkea oma itsesi, koska kaikki muut ovat jo olemassa, somessakin. Luomalla roolin luot itsellesi työlään imagon jota joudut ylläpitämään hamaan tulevaisuuteen. Olipa postaustahtisi kymmenen päivässä tai yksi viikossa on sen oltava sinulle itsellesi mielekästä. Silloin se välittyy myös seuraajille. Pidä mielessä, että mitä enemmän postaat, sitä tutummaksi tulet. Kertomalla päivittäin kuulumisiasi alat vähitellen saada seuraajia ja ihmisiä, joita kiinnostaa juuri sinun tapasi tehdä sisältöä.
VUOROVAIKUTA
Aktiivinen somettaja ei ainoastaan tuota sisältöä, hän vuorovaikuttaa. Tykkää muiden kuvista, kommentoi storya, osallistu, näy ja ole kiinnostunut. Kukaan ei ole maailman napa mitä tulee sosiaaliseen mediaan. Ja tähän pätee kaikki samat säännöt kuin kaikkeen muuhunkin sosiaaliseen kanssakäymiseen. Ole tunneälykäs; älä sano mitään mitä et sanoisi toiselle päin naamaa, älä haasta, älä ole negatiivinen, älä ole idiootti. Positiivinen kannustus ja mukavat kommentit palautuvat bumenrangina takaisin omaan fiidiisi mikä kannustaa rennosti tuottamaan uutta sisältöä.
OLE OMA ITSESI
Jos tämä ei tullut selväksi jo tähän mennessä niin sanottakoon se vielä kerran koska tämä on oleellisin asia muistaa; ole se mitä olet. Ystäväpiirisi koostuu ihmisistä, jotka pitävät sinusta juuri sellaisena kuin olet. Seuraajasi tulevat koostumaan ihmisistä, jotka pitävät sinusta juuri tuollaisena. Älä vaivaudu miettimään millainen somessa pitäisi olla, älä luo rooleja tai pyri kopioimaan ketään. Luota omaan tapaasi tehdä ja olla. Ne jotka eivät pidä siitä mitä teet voivat olla seuraamatta sinua ja se on erittäin ok. Voit myös itse olla seuraamatta tiettyjä ihmisiä tai vaikka mykistää pelkät tarinat jos kuvasisältö kuitenkin miellyttää sinua. Tämä onnistuu painamalla pohjaan tarinapalleroa ja valitsemalla mykistä tarina. Älä kuitenkaan mykistä omaa tarinaasi vaan aloita se jo tänään koska sosiaalisessa mediassa on aina paikka aidoille ihmisille.
Veera Pääkkölä
Verkkokauppayrittäjä, somettaja ja Redesan verkoston sparraaja.
https://www.redesan.fi/tuote/yrityssparraus-veera-paakkola/
P.S Vilkaise webinaaritallenne, jossa Sannan kanssa keskustelemme heittäytymisestä, jännittämisestä ja sisällöntuottamisesra sosiaaliseen mediaan.