Pelkäätkö palautetta?

Pelkäätkö palautetta?

Etkö uskalla someen, koska pelkäät palautetta? Tai ehkä sait negatiivisen palautteen ja pelkäät, että menetät sen tiimoilta kaikki asiakkaasi? Lopeta pelkääminen ja ala pyytää palautetta!

Ensinnäkin, palaute on yrityksen tärkein työkalu. Ilman palautetta et kehity ja jäät jumiin ja silloin varmasti menetät asiakkaasi ennen pitkää! Et voi itse arvioida tuotteitasi tai palveluitasi oikealla tavalla. Sinähän teet niitä asiakkaitasi varten, et itseäsi! Opettele siis palautteen kysyminen ja vastaanottaminen. Onhan se karmeaa ja vaikeaa ja tuntuu hirveälle kun joku arvostelee “lastasi”. Älä ota siitä nokkiisi vaan mieti pitäisiko jotain oikeasti muuttaa? Tämä ei tietysti tarkoita sitä, että kun joku sano että lila on ärsyttävin väri maailmassa niin sinun pitää heti muuttaa kaikki värittömiksi harmaiksi, joka mukamas kelpaa kaikille. EI! Et voi myöskään koskaan miellyttää kaikkia.

Sen sijaan opettele pyytämään asiakkailtasi säännöllisesti palautetta vaikkapa siitä miltä liikkeeseesi tulo tuntuu, tai miten asioiminen verkkokaupassasi toimii, tai miten verkkosivuiltasi löytyvät tuotteesi ja palvelusi – voiko sieltä ostaa? Onnistuuko?

Kun sitten saat palautetta, käsittele ne kokonaisuutena ja löydä kehityskohteet massasta. Kaikille ei aina voi, eikä tarvitsekaan tehdä mitään. Sen sijaan ostonesteet on poistettava. Miksei asiakas osta?

Kun sitten saat palautteen…palaute

…esimerkiksi siellä somessa tai meilinä (lopulta suurin osa ihmisistä antaa palautteet henkilökohtaisesti meilitse, puhelimitse, palautelomakkeella jne – äärimmäisen harva jättää julkisena, koska omakin naama siinä tulee näkyviin). Mitä teet? No vastaat palautteisiin. Kiität ja kerrot että pyritte korjaamaan tätä tai jos asiaa ei voi korjata, kerro asiakkaalle miten asian laita on. Kaikkea ei tarvitse tokikaan kertoa, vaan se mitä asiakkaan on hyvä kuulla.

Pahin virhe on, että poistelet kaikki “vaikeat” asiat ja palautteet. Silloin varmasti saat asiakkaasi kiukkuiseksi. Toki täysin asiattomat ja asiaan kuulumattomat viestit voi poistaa. Muttei suoria palautteita.

Siksikin on tärkeää että käyt katsomassa sähköpostiasi ja somekanaviasi muutaman kerran viikossa. Somehan on sosiaalinen media, eli ihmisten kanssa pitäisikin keskustella! Älä pelkää sitäkään vaan smalltalkkaa! Okei, se vie aikaa, mutta sitähän se asiakashankinta on. Sähköpostiin pitäisi vastata 24 tunnin sisällä, muuten menetät kaupat. Ja yli 70% ihmisistä haluaa ottaa yhteyttä sähköpostilla, chateilla jne. Oletko siis mukana vai et? Ville Vento kirjoitteli tästä aiheesta.

Jos et kuuntele asiakastasi, asiakkaasi ei sinua arvosta. Kerran eräs yrittäjä sanoi, ettei uskalla kysyä palautetta kun tuli tehtyä mokia aiemmin… Järkytyin. Juuri silloinhan sitä pitäisi kysyä ja kertoa että olemme ottaneet tästä opiksemme ja haluamme palvella teitä entistäkin paremmin!

Sanoisin että palautteen pelko on suurinta pelkuruutta yrittäjällä.

Miten?

Joten, pistäs nyt vaikka heti palautekyselyt menemään. Nykyisin aika helppoa: Sähköpostilla, tekstarilla, soittelemalla, somekanavilla, blogissa… jne. Edullisia ja ilmaisia lomakkeitakin on, yksi oiva vaihtoehto on Google Forms.  Kevyen kyselyn saat jo vaikka heti laittamalla vaikkapa Facebookkiin kyselyn, jonka näkyvyydestä maksat hiukan alkuun, jotta saat sen rullaamaan. Tosin asiakkaat haluavat yleensä antaa palautteen nimettömänä, joten lomakkeet toimivat parhaiten. Vaikka kyllä niitä avoimesti kertoviakin löytyy. Kokeiles!

Pistä siis yrityksesi uuteen rotiin ja kysele ihmisiltä. Keskustele, juttele, kuuntele, välitä! Ja kysy apua, jos hirvittää yksin lähteä liikkelle, tai et tiedä mistä lähteä liikkelle.

t. Sparraaja Sanna

Jaa tämä artikkeli

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lisää luettavaa

Mitä on sparraus?

Mitä on sparraus? Tässä tekstissä kerron kolmesta eri näkökulmasta mitä on sparraus. Tekstiä varten on haastateltu Sanna Jylänkiä, Redesanin perustajaa, kahta sparraajaa Sirpa Rossia ja

Lue lisää

Puhutaan myynnistä!

Sanna Jylänki ja Sami Saarenpää puhuvat myynnistä. Somella on iso rooli itsensä(kin) myymisessä. Hyvät somevideot herättävät mielenkiinnon ja voi tuoda lisäkontakteja. Asiakaspalvelu ja läsnäolo ovat

Lue lisää

Kirjaudu tilillesi

Tilaa Redesanin uutiskirje

Haluatko saada bloggauksemme ja vinkkimme suoraan sähköpostiisi? Tilaa uutiskirjeemme ja liity joukkoon – voit poistua milloin vain haluat. Tilaajana saat etuja mm. verkkokoulutuksiimme! Tilaajalahjana 20 € ostokuponki!