Mitä yhteistä on markkinoinnilla ja laihduttamisella?

Mitä yhteistä on markkinoinnilla ja laihduttamisella? 

Onko markkinointi sinulle ikuisuuskriisi ja kauhea ongelma? Meneekö siihen vain rahaa, aikaa ja hermot? Kärsivällisyydestä puhumattakaan? 

Tuttu tilanne esimerkiksi laihduttamisen kanssa.

Markkinointia voi siis verrata laihduttamiseen. Varsinkin useat naiset laihduttavat koko ajan jotain. Laihdutetaan, ei laihduteta. Laihdutetaan päivä. Ei laihduteta. Laihdutetaan viikko. Ei sitä enempää jaksa. Menee motivaatio. Kuulostaako tämä sinusta tutulta? 

Varsinkin vuoden alussa on helppo aloittaa innostuneena. Aloitetaan vuosi intoa puhkuen ja päättäväisyyttä täynnä. Sitten se taas loppuu. Vähän ajan kuluttua homma kuitenkin usein lopahtaa. 

Ihan sama tilanne markkinoinnin kanssa. Innostutaan vaikkapa tekemästäni videosta. Jes! Intoa täynnä päätetään tehdä joku postaus. Siihen onkin sitten helppo lopettaa. Jatketaan taas ihan niitä samoja hommia. Unohdetaan koko markkinointi. Ei ehdi, on muutakin puuhaa!

Onnistumisen kannalta on tärkeää, ettei luovuta. On tärkeää, ettei lannistu ja lopeta koko hommaa jo heti alussa. Onnistuminen ja menestyminen saavutetaan säännöllisellä tekemisellä. Ei ole olemassa oikotietä. On vain pitkäjänteisyys.

Jos viikossa yhden päivän syö terveellisesti ja kuusi päivää epäterveellisesti, ei varmasti laihdu. Vaaka pysyy samoissa lukemissa tai jatkaa noususuhdannetta. Epäonnistuminen laihduttamisessa on varmaa. 

Sama toimintaperiaate pätee myös markkinoinnissa. Tehdään yksi pieni markkinointiteko ja odotellaan suuria tuloksia. Mitään ei tapahdu. Se on varmaa. Markkinoinninkin on oltava mielessä joka päivä. 

Laihduttaminen muuttuu uudeksi elämäntavaksi kun omaksut uuden ruokavalion ja liikunnan osaksi arkea. Painon putoaminen innostaa sinua jatkamaan oikealla tiellä. 

Sama innostus voi näkyä myös yrityksessä markkinoinnin parissa. Yrityksen olemassaolosta on kerrottava jatkuvasti. Omaksu markkinointi samalla tavalla osaksi arkea, kuin terveellinen ruoka ja liikunta. Tulokset näkyvät ennemmin tai myöhemmin. 

Markkinoinnissa onnistuminen lisää samalla tavalla innostusta kuin painon pudottamisessakin. Kun onnistut markkinoinnissa, saat asiakkaita. Innostut taas markkinoimaan lisää. Saavutat tavoitteesi vähitellen.

Pitkäjänteistä hommaa

Laihduttaminen on pitkäjänteistä työtä. Siinä pitää muuttaa:

  • ajatusmaailmaa
  • toimintatapoja
  • syömistapoja
  • liikkumistapoja
  • nukkumistapoja.

Tuloksia ei tule päivässä. Niitä ei tule viikossa. Eikä niitä tule kuukaudessa. Mutta vuodessa jo alkaa tapahtua, ehkä jopa puolessa vuodessa!

Markkinoinnissa pätee aivan samat asiat.

Usein ajatellaan, että markkinoinnissa riittää pienet teot:

  • annetaan käyntikortti
  • jaetaan jokin mainos
  • ollaan kerran esillä roll upin kanssa
  • tehdään yksi video. 

Tämän jälkeen odotellaan, tuleeko kauppaa. Ei tule. Päädytään siihen tulokseen, ettei koko markkinoinnista ollut mitään hyötyä. Tässä on monen yrityksen kompastuskivi. 

Markkinointi ei vain toimi niin. Kuten ei toimi laihduttaminenkaan. Valitettavasti sinä et voi laihduttaa päivässä. Laihduttaminen voi viedä jopa vuosia. Ihan samalla tavalla markkinointi on vuosien työ. 

Sen vuoksi on harmillista, miten monet yritykset lopettavat markkinoinnin hyvän alun jälkeen. Juuri, kun on saatu ykkönen silmään, painetaan jarrua, vaikka pitäisi vaihtaa kakkoselle ja kiihdyttää hitaasti, uskoa että kyllä se vielä vauhti hurjemmaksi muuttuu!

Mitä sinun sitten täytyisi tehdä?

  • Muuta ajattelutapaa.
  • Muuta toimintatapoja.
  • Ole suunnitelmallinen.
  • Tee päätöksiä.
  • Unelmoi.
  • Toivo.
  • Usko. Usko siihen, mihin olet menossa.
  • Tee myös epämukavia asioita!

Markkinointi on hirveän pitkäjänteistä työtä. Tämän vuoksi se usein vaatii persuuksille potkijaa, sparraajaa. 

Jos sinulle ei ole rakentunut markkinoinnin toimintatapoja, tarvitset muistuttajan. Tarvitset jonkun muistuttamaan, että markkinoit. Joka päivä tarvitsee markkinoida jotain!

Ole esillä

Keskustele somessa. Käy verkostoitumistapahtumissa. Osallistu messuille. Osallistu aamukahvitapahtumiin tai lounaille. 

Markkinointiin menee aikaa. Ja toki siihen on hyvä satsata rahaakin. Täysin ilmaiseksi ei usein pysty tekemään täysin viimeisteltyä markkinointia. Käytä muutamia euroja markkinointisi panostukseen. 

Haluatko asiakkaita? 

Todennäköisesti luet tätä tekstiä juuri sen vuoksi, että haluat lisää asiakkaita. Jos tarvitset asiakkaita, sinun on tehtävä markkinointia. Aika yksinkertaista, mutta usein niin vaikeaa. Ja sitten kuitenkaan ei ole vaikeaa…

Markkinointi lähtee aina suunnittelusta. 

  1. Sinulla on syy, miksi markkinoit.
  2. Haluat saavuttaa markkinoinnilla jotain.
  3. Yrityksesi värit kertovat omaa tarinaa.
  4. Logo lisää tunnistettavuutta ja jää mieleen. 
  5. Somenäkyvyys tarvitsee myös suunnitelmallisuutta.

Asioita on tehtävä tarpeeksi kauan. Kun asioita tehdään pitkäjänteisesti, kauppa tulee jossain vaiheessa väistämättä. 

Ainahan voit toki tarttua puhelimeen. Voit tarjota palveluitasi soittamalla mahdollisille asiakkaillesi. Kuka meistä oikeasti tykkää siitä hommasta? Sellaisesta tuputtamismyynnistä. Toki sekin vaihtoehto voi olla ihan toimiva ratkaisu joissakin tilanteissa. 

Jos et halua tehdä puhelinmyyntiä, panosta sisältömarkkinointiin. Luo erilaisia sisältöjä. 

Tee:

  • ideoita
  • ajatuksia
  • vinkkejä
  • neuvoja
  • kysymyksiä
  • herätteitä
  • ole läsnä
  • ole ihminen!

Saa asiakkaasi ja fanisi tykkäämään sinusta! Siitähän markkinoinnissa on kyse. Mieti, millä tavoilla saat someseuraajasi ihastumaan ja rakastumaan. Miten saat heidät tykkäämään, kommentoimaan ja jakamaan postauksiasi. Miten saat heidät lopulta ostamaan sinun palveluitasi. 

Vuosien kokemuksen myötä tiedän, että nämä keinot toimivat. Mutta se vaatii pitkäjänteisen työn. 

Olen huolissani suuresta osasta suomalaisista yrityksistä, sillä yritykset tekevät liian vähän markkinointia. Sitten surraan, ettei ole asiakkaita. Ja pahimmillaan yritys menee nurin ennen aikojaan, koska ei markkinoitu! Ei asiakkaat tienneet olemassaolostasi!

Älä jää yksin

Apua on saatavilla. On kyse sitten laihduttamisesta tai markkinoinnista. Ehkä tarvitset oman personal trainerin. Kaikkea ei tarvitse osata itse. 

Apu voi olla kuntosaliohjelman tekemistä. Tai se voi olla ruokavalion suunnittelua. Ihan konkreettisia toimintaohjeita. Yhtä lailla voit tarvita markkinoinnin personal trainerin, joka laatii sinulle ohjeet ja ”potkii persuksille” säännöllisesti.

Personal trainer kannustaa sinua. Hän tsemppaa sinua eteenpäin ja ideoi kanssasi. Personal trainer on ennen kaikkea rinnalla kulkija. Hän tukee sinua, antaa vinkkejä, nostaa ylös, jos meinaat luovuttaa. 

Ennen kaikkea personal trainer on persuuksille potkija. Innostaja, joka auttaa sinua saavuttamaan tavoitteesi. Tavoitteesi voi olla tietyn painon saavuttaminen. Tai se voi olla suunnitelmallinen markkinointi. Molemmissa tapauksissa tavoitteisiin pääsee usein paremmin, kun pyytää apua. 

Joskus voi riittää pelkkä muistutus. Ehkä tarvitset jonkun, joka säännöllisesti muistuttaa sinua markkinoinnin tärkeydestä. Jonkun, joka kyselee, miten sujuu. Aina ei tarvitse kokonaisvaltaista apua. Joskus voi riittää pieni säännöllinen muistutus:

  • muista lisätä vastusta jalkaprässiin
  • muista laittaa maanantaina päivitys yrityksesi FB-sivulle
  • soita, jos tarvitset innostusta ja muutosta
  • punnitus perjantaina.

Uskalla pyytää apua.

Mieti, millaista sparrausta sinä tarvitset. Millaista persuuksille potkimista tarvitset, että innostut markkinoimaan? 

Meillä on runsas tarjonta erilaisia sparraajia. Tutustu heihin. Tai voit kutsua minut puhumaan, luennoimaan tai kouluttamaan. Yhdessä innostumme. Muista kuitenkin, ettei yksittäinen innostuminen vielä tuota tuloksia. 

Kaikki alkaa innostumisesta. Kun olet innostunut, alat myös toimia. Innostumisen ja toiminnan tulee jatkua koko ajan. Niitä tulee ylläpitää.

Jaksaa jaksaa!

Kuten alussa totesin, tekeminen usein lopahtaa. Alkuinnostuksen jälkeen laihduttaminen lopetetaan. Markkinointi lopetetaan pienien tekojen jälkeen. Nämä keskenjääneet teot usein varmistavat sen, ettei tavoite onnistu. Vaikka keinot onnistumiseen olisivat olemassa, lopahtaminen juuri ennen kehitystä pilaa koko homman. 

Innostuksen kadottaminen saattaa vesittää hyvin alkaneen laihduttamisen – tai markkinoinnin. Jos sinulle käy usein niin, että innostut uusista asioista, mutta ne eivät tuota tulosta, saattaa personal trainerista olla huomattavaa apua. Sparraaja voi viedä innostuksesi aivan uudelle tasolle. 

Ota siis kalenteri esille. Tee siihen suunnitelma. Kirjoita siihen, että tänään pitää markkinoida. Tänään pitää olla esillä. Sinun on tehtävä oikeasti toimenpiteitä. Ei se ole sen ihmeellisempää. Ja kirjoita huomiselle samat jutut…

… ja jos ei onnistu, ota Markkinoinnin PT avuksesi!

#uskallanäkyä

Sannaorkit Olkapaalla

t. Sanna Jylänki, innostava rohkaisija, puhuja, kouluttaja, sparraaja

ps. Muista se pit-kä-jän-tei-syys!

Jaa tämä artikkeli

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Kommentit

2 Responses

  1. Todella hyvä vertaus! Molemmissa samat haasteet ja mahdollisuudet kun jaksaajaksaapainaapainaa 😊

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lisää luettavaa

Lisää asiakkaita? Enemmän rahaa!

Lisää asiakkaita? Enemmän rahaa! Liiketoiminnassa asiakkaat ovat keskiössä. Jos asiakkaita ei ole, ei tule rahaakaan. Jos ei tee markkinointia, eivät asiakkaat sinua löydä, eikä tule

Lue lisää
Yritysmuuntamo

YritysMuuntamo syntyi koronakeväänä!

YritysMuuntamo syntyi koronakeväänä! Kevät 2020 on ollut melkoinen kevät. Ensin luulin että menetän firmani, itkin. Sitten nousin seuraavana päivänä ylös ja päätin muuttaa asioita. Kehittää

Lue lisää

Kirjaudu tilillesi

Tilaa Redesanin uutiskirje

Haluatko saada bloggauksemme ja vinkkimme suoraan sähköpostiisi? Tilaa uutiskirjeemme ja liity joukkoon – voit poistua milloin vain haluat. Tilaajana saat etuja mm. verkkokoulutuksiimme! Tilaajalahjana 20 € ostokuponki!