Mitä on asiakaslähtöinen palvelu? Asiakaslähtöisyys?

Mitä on asiakaslähtöinen palvelu? Asiakaslähtöisyys?

Tulin pohtineeksi muutama päivä sitten asiakaslähtöisyyttä. Mitä se oikeastaan on? Tarkoittaako se kaikille samaa? Minun mielestäni se on sitä, että ollaan kiinnostuneita asiakkaasta ja sitä, että kuunnellaan asiakasta. Asiakaslähteisyys ei saisi olla vaan sanahelinää yrityksen arvolupauksessa.

Tulee mieleen tarina omalta alaltani, optiselta alalta. Meidän vanha asiakas oli ostanut lasinsa meiltä kuusi vuotta sitten ja oli tosi tyytyväinen laseihinsa. Hän tuli meille ensinnäkin ystävänsä suosituksesta ja nyt oli taas tarve hankkia uudet lasit, koska näkö oli muuttunut. Mutta ongelma oli, kun hän ei muistanut liikkeen nimeä eikä edes sitä, missä hän oli käynyt.

Hän oli käynyt muutaman kerran muissa liikkeissä, kysynyt, voivatko he tehdä tällaiset samanlaiset, kukaan ei ollut osannut sanoa silmälaseista mitään muutakuin: Emme tiedä mitkä nämä ovat ja ettemme osaa tehdä tällaisia. Mutta ei hänelle ollut tarjottu mitän muutakaan ratkaisua.

Tarina jatkuu: Olen aloittanut maaliskuussa myynnin ammattitutkinnon ja tämä meidän asiakas oli kouluttajana, en minä häntä muistanut, mutta hän rempseään tyyliinsä katsoi minua vähän aikaa ja sanoi: ”Tossa sä oot, olen etsinyt sinua, älä katoa”. Mitä? Kuka? Apua! Kohta selvisi, että hän oli etsinyt liikettämme, koska hänellä oli tarve päivittää silmälasit.

Tälle asiakkaalle oli jäänyt mieleen, miten minä olin tehnyt näöntutkimuksen ja kartoittanut, mihin hän tarvitsee laseja, mihin hän ei näe, mitä hän tekee työkseen ja tarjonnut ratkaisuja ja vaihtoehtoja eli siis olin kysellyt,kuunnellut ja vastannut. Ammattitaidolla ja pitkällä kokemuksella on osuutensa, pienessä ketjuunkuulumattomassa liikkeessä voin tarjota tämän päivän näkövaatimuksiin erilaisia ratkaisuja. Paras ja toimivin ratkaisu ei ole myydä kolmia laseja, vaan miettiä, mitä kulloinenkin asiakas tarvitsee. Kaikille ei ole paras ratkaisu monitehosilmälasit tai tarjouksessa olevat kolmet yhden hinnalla.

Tämä on mielestäni asiakaslähtöinen palvelu. Asiakaslähtöisyys korostuu mielestäni omalla alalla, silmät kun ovat jokaisella erilaiset ja harvalle käy samanlaiset lasit kuin naapurilla tai puolisolla. Mutta onneksi on valinnanvaraa, niin liikkeissä kuin optikoissakin, yhdelle käy peruslasit ja toinen vaatii vähän enemmän.

Ps. Asiakkaamme lasit eivät ole mustan aukon avaruustiedettä vaan hänen tarpeidensa mukaan tehdyt lähityölasit. Nyt odotellaan uusien lasien valmistumista, toivottavasti ne ovat ainakin yhtä hyvät tai vielä paremmat kuin entiset.


optikkoMinna Pajari on Kruunu Optiikan yrittäjäoptikko, aloitteleva bloggaaja www.optikolla.fi. Harrastuksena keski-ikäisen naisen mukava elämä, matkailu ja mökkeily, lekotellen ja laiskotellen. Ja siipan kanssa.

 

 

 

 

 

Jaa tämä artikkeli

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lisää luettavaa

näkyvyyttä facebookkiin

Lisää näkyvyyttä Facebookkiin!

Lisää näkyvyyttä Facebookkiin! Tässäpä pieni vinkkivideo, miten saat yrityksellesi tai yhteisösivullesi lisää näkyvyyttä Facebookissa. Tykkää ja kommentoi toisia yrityksiä yrityksenäsi. Muista tässä kohtaa mukavat kannusteet

Lue lisää

Verkostomarkkinointi ei ole peikko!

Verkostomarkkinointia pidetään usein joko peikkona tai vähäpätöisenä. Moni kuitenkin hankkii elantonsa verkostomarkkinoinnilla. Yhdelle sopii toinen ja toiselle toinen. Verkostomarkkinointi, tai suoramyynti, on tapa yrittää ja

Lue lisää
algoritmi

Facebookin algoritmitestin tulokset

Teinpä taas “ihmiskokeen” Facebookin algoritmeillä. Tein kesäkuussa 2019 kolme päivitystä lähes samaan aikaan hyvin saman tyyppisesti. Halusin näyttää teille, miten vaikuttaa seuraavat toimet somekäyttäytymisessä: Kun

Lue lisää

Kirjaudu tilillesi

Tilaa Redesanin uutiskirje

Haluatko saada bloggauksemme ja vinkkimme suoraan sähköpostiisi? Tilaa uutiskirjeemme ja liity joukkoon – voit poistua milloin vain haluat. Tilaajana saat etuja mm. verkkokoulutuksiimme! Tilaajalahjana 20 € ostokuponki!