Mikä on oikea tapa olla somessa?

Julkaistu Julkaistu: Blogit

Mikä on oikea tapa olla somessa?somessa

Moni meistä yrittäjistä pohtii miten somessa pitäisi olla. Toivon siis, että mahdollisimman moni on jo ymmärtänyt, että somessa ylipäänsä pitää tai kannattaa olla yrityksenä läsnä. Jos suomalaisista noin 60% käyttää jotain somekanavaa ja lähes puolet käyttää sitä päivittäin, niin on mielestäni aika perusteltua, että yrityksen kannattaa olla somessa. Siellä ne asiakkaatkin ovat.

Mutta miten?

Somekanavia on monia ja pienyritykselle minusta keskeiset ovat facebook, instagram ja linkedin. Mutta miten niissä pitäisi olla, kuinka usein laittaa postauksia tai mitä asioita kertoa?

Lyhyt vastaus: ei ole yhtä ainoaa oikeaa vaihtoehtoa!

Hieman pidempi vastaus: erilaiset yrittäjät ja erilaiset yritykset ovat valinneet erilaisia tapoja. Kuten yrittämisessä ja yrityksen muissakin osa-alueissa, myös somessa yrityksellä on useita erilaisia vaihtoehtoja toimia. Paljon riippuu persoonasta ja siitä, miten haluaa toimia.

Vielä hieman pidempi vastaus:

Haastattelin alkusyksystä useampia some-aktiivisia yrityksiä heidän some-käyttäytymisestään ja huomasin, että tapoja on monia. Yksi yrittäjä tekee aina postaukset kun hyvä idea sattuu kohdalle ja julkaisee kaiken välittömästi. Toinen yrittäjä suunnittelee viikon kerrallaan ja ajastaa julkaisut niin, että niitä tulee yksi päivässä ja yhdellä sivulla kerrallaan. Tämä yritys hyödyntää alueensa ilmoitustauluja ja muita julkisia ryhmiä omassa some-tiedottamisessaan. Ja monet ovat tältä väliltä.

Tein myös pientä salapoliisityötä yhden toimialan yritysten välillä ja huomasin, että joku heistä kertoo sivuillaan vain yrityksen toimintaan liittyviä uutisia ja toinen kertoo paljon omasta vapaa-ajastaan ja harrastuksistaan. Jos sinusta tuntuu, että et halua kertoa omasta vapaa-ajastasi tai ajatuksistasi yrityksesi some-kanavalla, niin älä tee niin, vaikka some-oppaat toista väittävätkin. Jos taas haluat tulla asiakkaillesi tutuksi omana persoonanasi, niin kerro enemmän.

Joku meistä on hyvä kirjoittamaan, toinen piirtämään ja kolmas puhumaan. Siksi on hyvä, että näille kaikille ilmaisutyyleille on mahdollisuuksia somessa. Jos puhuminen ujostuttaa niin kirjoita blogia. Jos kirjoittaminen puuduttaa, juttele asiasi videolle. Myös asiakkaissa on eroja. Vaikka videot ovatkin nyt nousussa ja niistä kohkataan kaikkialla, niin joku asiakkaistasi tykkää edelleen mielummin lukea kuin kuunnella tai käyttää somea yleensä huomaamattomasti ilman ääntä. Tarjoa heille luettavaa.

Me yrittäjät ollaan erilaisia persoonia ja siksi somessakin saa olla omalla tyylillään. Tärkeintä minusta on se, että yritys löytyy some-kanavista ja olet yrittäjänä miettinyt miten haluat tehdä tämän ja varannut tarvittavan ajan omaan työviikkoosi. Joskus on perusteltua toimia kuten muutkin oman alan yritykset, mutta joskus on tilanteita, joissa voit rohkeasti haastaa tuttuja tapoja ja toimia toisin. Ja sitten pidät linjasi ja muistat, että vääriä tapoja on minusta vain kaksi: 1) et ole somessa ollenkaan tai 2) teet sivun johonkin some-kanavaan, mutta et koskaan julkaise mitään ja jonkun ajan kuluttua somesi on kuin kuollut, autio erämaa.

niinapalmunenNiina Palmunen

Kirjoittaja on Mielimylly Valmennustoimisto Oy:n yrittäjä ja Redesan yrityssparraaja

Varaa Niinan sparraus tästä. 


Haluatko saada bloggauksemme ja vinkkimme suoraan sähköpostiisi?
Tilaa uutiskirjeemme ja liity joukkoon - voit poistua milloin vain haluat.
Tilaajana saat etuja mm. verkkokoulutuksiimme!
Tilaajalahjana 20 € ostokuponki!


Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Share On Pinterest
Contact us

Vastaa