Kolme asiaa, joilla parannat hakukonenäkyvyyttäsi

Kolme asiaa, joilla parannat hakukonenäkyvyyttäsi

–      Ilmaiseksi ja ihan itse!

10 vuotta sitten riitti, että yrityksellä oli nettisivut. Nettisivut perustettiin siksi, että se oli mahdollista. Oli hienoa, kun oli oma www-osoite!

Enää pelkät nettisivut eivät riitä, vaikka ne olisivat kuinka upeat ja kiiltävät.

Sivujen on löydyttävä netistä. Eikä mistä tahansa sieltä, vaan Googlen etusivulta. Kun joku hakee Googlesta meidän tuotteitamme tai palvelujamme, sivujemme on löydyttävä sieltä kärkipäästä.

Suurin osa hakijoista klikkaa jotakin kolmesta ensimmäisestä hakutuloksesta. Vain 10% hakijoista jaksaa etsiä vastausta ongelmaansa seuraavalta hakutulossivulta. On siis äärimmäisen tärkeää löytyä etusivulta tärkeillä hakutermeillä!

Jos et siis löydy etusivulta, menetät 90% sivujesi kävijöistä!

Miten hakutulosten kärkeen pääsee?

Hakutulosten kärkeen pääsee sisällöntuotannon ja hakukoneoptimoinnin avulla. Molemmat ovat aikaavievää ja pitkäjänteistä puuhaa, mutta palkintona on paikka hakutulosten kärjessä.

Hakutulosten kärkeen ei ole helppo päästä, koska siellä käydään kovaa kilpailua. Mikään yksittäinen toimenpide, napinpainallus tai ohjelma ei hetkauta hakukonenäkyvyyttä suuntaan eikä toiseen. Google järjestää hakutulokset satojen eri tekijöiden perusteella, eikä niihin kaikkiin voi itse vaikuttaa.

On kuitenkin paljon asioita, joilla voit itse edistää yrityksesi hakukonenäkyvyyttä!

1. Ota käyttöön Google Search Console

Google Search Console on ilmainen työkalu, jonka avulla voit esimerkiksi kertoa Googlelle sivujesi olemassaolosta. Search Consolen kautta saat myös arvokasta tietoa, jota tarvitset, jos haluat parantaa hakukonenäkyvyyttäsi.

Search Consolen kautta näet, millä hakusanoilla sivuillesi tullaan, monentenako sivusi näytetään tietyllä hakutermillä, moniko sitä klikkaa ja niin edelleen. Näiden tietojen perusteella voit päätellä, millaisia toimenpiteitä sinun kannattaa tehdä sivuillasi!

Ohje Seach Consolen käyttöönottoon

2. Erotu hakutulosten joukossahakukoneoptimointi

Voit itse vaikuttaa siihen, millaista tietoa Googlen hakutuloksissa näkyy. Jos käytössäsi on jokin julkaisujärjestelmä, kuten WordPress, pääset ilman koodaustaitoja muokkaamaan hakutuloksissa näkyvää otsikkoa (meta title) ja lyhyttä tekstikuvausta (meta description).

Kirjoita jokaiselle tärkeälle sivulle siis kuvaava, kiinnostava ja houkutteleva otsikko sekä kuvaus! Saat taatusti enemmän klikkauksia, kun hakutuloksissa näkyy relevanttia tietoa sen sijaan, että siinä on jotain automaattisesti generoitua tekstimössöä.

Esimerkiksi Yoast SEO on helppokäyttöinen WordPressin lisäosa. Kun asennat sen WordPress-sivuillesi, pääset helposti muokkaamaan hakutuloksissa näkyviä tietoja.

Viimeisimpänä mutta tärkeimpänä:

3. Tarjoa laadukasta sisältöä, joka kiinnostaa kohderyhmääsi.

Sisältö on tärkein sekä kävijälle että Googlelle.  

Millaista on laadukas sisältö kävijän kannalta?

Kävijä haluaa ratkaisun ongelmaansa, joten sinä haluat, että hän löytää ratkaisun sinun sivuiltasi (eikä esimerkiksi kilpailijan sivuilta).

Hyvä sisältö vastaa asiakkaasi kysymyksiin. Hyvä sisältö ja laadukkaat sivut herättävät luottamusta. Luottamus on tärkeä edellytys ostopäätöksen teolle – etenkin mitä suuremmasta ostoksesta on kysymys. Eihän kukaan tilaa tai osta mitään epäluotettavalta kauppiaalta.

Sisältö tulee tarjota helppokäyttöisessä paketissa. Itsestään selvää siis on, että sivut ovat selkeät ja toimivat nopeasti niin pöytäkoneella kuin mobiilissakin. Jos kävijä eksyy tai turhautuu, hän poistuu muualle.

Sivuillasi tulee siis olla sellaista sisältöä, joka kiinnostaa juuri sinun kohderyhmääsi eli sinun asiakastasi.

  • Hyvä sisältö on helposti silmäiltävää, selkeää ja helppolukuista: vältä pitkiä lauseita ja koukeroisia virkkeitä. Niitä on hankala lukea puhelimen pieneltä näytöltä. Pidä kappaleet lyhyinä ja hyödynnä väliotsikoita, listoja ja esimerkiksi lihavointia.
  • Hyvä sisältö on asiakaskeskeistä. Älä kirjoita esitelmää siitä, kuinka erinomainen olet tai kuinka korkealaatuisia tuotteesi tai palvelusi ovat. Älä hukuta potentiaalista asiakasta ammattisanaston, vuosilukujen ja nippelitiedon sekamelskaan. Kerro sen sijaan, mikä on unelma-asiakkaasi ongelma ja miten sinä sen ratkaiset. Miten voit auttaa asiakastasi?

Entä millaista on laadukas sisältö Googlen kannalta?

Google puolestaan haluaa tietää, löysikö kävijä ratkaisun sivuiltasi. Jos löysi, asiakas on tyytyväinen ja Google palkitsee sinut parantamalla sijoitustasi hakutuloksissaan.

Mistä Google tietää, kiinnostaako sisältösi ja tarjoaako se ratkaisuja?

Google seuraa hakuja ja sivujen käyttöä. Jos kävijä poistuu heti sivuille saavuttuaan, Google päättelee, että ratkaisua ei löytynyt – tätä hakutulosta ei kannata esittää vastaavien hakujen yhteydessä.

Jos kävijä käyttää aikaa sivulla ja klikkailee ehkä muillekin saman sivuston sivuille, Google tuumaa, että kävijä löysi etsimänsä ja ehkä muutakin mielenkiintoista hakuun liittyvää tietoa. – Google parantaa sijoitustasi hakutuloksissaan.

Nettisivuilla on siis oltava sisältöä – ja sen sisällön on oltava kiinnostavaa, jotta ihmiset haluavat käyttää siihen aikaansa. Backlinkon tutkimuksen mukaan orgaanisten tulosten kärkisijoilla olevien sivujen sanamäärä on peräti 1870!

On tärkeää, että sivujen tekstissä – etenkin sivun nimessä, pääotsikossa, ensimmäisen kappaleen alussa ja muualla sisällössä – esiintyy niitä tärkeitä hakutermejä, joita asiakkaasi hakevat Googlesta. Näin Google saa tietää, että kerrot sivuillasi juuri näistä asioista.

Työlästä? Kyllä!

Jos kuulostaa liian tekniseltä tai työläältä, ei hätää. Näitä kaikkia keinoja ei ole pakko ottaa käyttöön kertarysäyksellä. Valitse yksi keino ja kokeile sitä. Saatat huomata muutoksia tuloksissa jo muutamassa viikossa!

Mistä ne tulokset sitten näkee?

Google Analyticsista – ja ehkä myös asiakkaiden ja myynnin lisääntymisenä!

Miia Ylinen, Redesanin sparraajaverkosto www.sparraajakoulutus.fi

Miia Ylinen Sparraajahaastattelu – Miten sinut löytää netistä? from Redesan Oy on Vimeo.


miia-ylinenTietoa bloggaajasta

Digimarkkinointitoimistoni on erikoistunut pienten yritysten nettisivujen perustamiseen ja kehittämiseen.
Teen erityisesti sisällöntuotantoa, hakukoneoptimointia, graafista suunnittelua ja WordPress-sivuja. Tavoitteeni on, että pienikin yrittäjä saa suuren hyödyn nettisivuistaan!
Autan mielelläni vaikka kädestä pitäen kaikissa digimarkkinointiin liittyvissä asioissa!

https://miiaylinen.fi/

https://www.linkedin.com/in/miiaylinen

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Lisää luettavaa

Sparraajat apunasi!

Sparraajat apunasi! Vaikka Sanna lähti palkkatöihin, niin sparrausta saa edelleen! Upeat sparraajamme ovat apunasi, päänä ja olkapäänä. Muista myös uusi Rohkasu.fi palvelu sekä tuttu YritysMuuntamo.

Lue lisää

Rohkasu.fi palvelu on nyt avattu!

Rohkasu.fi palvelu on nyt avattu! Luuletko ettet pysty? Tiedän että pystyt! Anna Sannan auttaa! Rohkasu.fi palvelu on nyt auki. Kun kaipaat pientä tai isompaa rohkaisua

Lue lisää
Redesan logo

TIEDOTE

Redesanin toimintaa on supistettu
ja sivuston sisältöjä ja toimintoja on karsittu jonkin verran . 

Kannattaa kuitenkin vilkaista, mitä kaikkea hyödyllistä jätimme jäljelle!

Kirjaudu tilillesi

Tilaa Redesanin uutiskirje

Haluatko saada bloggauksemme ja vinkkimme suoraan sähköpostiisi? Tilaa uutiskirjeemme ja liity joukkoon – voit poistua milloin vain haluat. Tilaajana saat etuja mm. verkkokoulutuksiimme! Tilaajalahjana 20 € ostokuponki!