Jaksamisen avaimet – 5 tärkeää asiaa!

Julkaistu Julkaistu: Blogit

Jaksamisen avaimet – 5 tärkeää asiaa!

Olen Milla Saarela 32- vuotias kahden pojanviikarin äiti, hyvinvointialan yrittäjä sekä Posion yrittäjäyhdistyksen tuore puheenjohtaja. Yritykseni MillaFIT:n kautta tarjoan liikuntapalveluita, personal training -valmennusta sekä ravintovalmennusta Posiolla sekä lähikunnissa etänä yhä enemmän. Tykkään kirjoittaa! En koskaan oikeastaan ole uskonut, että voisin todella julkaista kirjoituksiani. Ja nyt kuitenkin työn alla on usemapi blogi ja fiilis kirjoittamiseen löytyy ja toivottavasti myös välittyy Sinullekin. Olen mielestäni kohtuullisen rohkea nainen. En halua, että minulla olisi kovin montaa epämukavuusaluetta, joten aion viihtyä mahdollisimman monella alueella!

Olen tuore yrittäjä, MillaFIT täyttää 2018 elokuussa kaksi vuotta. Olen saanut siis tehdä unelmaduunia jo ihan hyvän tovin, enkä voisi olla tyytyväisempi, että lähdin kouluttautumaan ihan uudelle alalle silloi kaksi vuotta sitten. Kuitenkin, olen ihmeekseni huomannut, että tämä yrittäjän elämä mahdollistaa sekä vastuun omasta elannosta että myös sen suuren vapauden muokata omaa osaamista sekä mennä kiinnostuksen kohteiden mukaan kohti uusia unelmia ja uusia taitoja! Uusia taitoja sekä tietoja, sekä uusia upeita ihmisiä olen lähtenyt myös etsimään myös Redesanin sparraajakoulutuksesta sekä -verkostosta. Se, mitä haluan antaa verkostolle on se, että oman hyvinvointinsa kanssa painivat yrittäjät saisivat minulta apuja mahdollisimman stressittömällä tavalla!

Koska kokonaisvaltainen hyvinvointi on minun alaani, on kai luonnollista myös kirjoittaa siitä nytkin. Takana alkavat (onneksi) olla ne päivät, jolloin yrittäjä oli ”oikea” yrittäjä, kun työtunteja tuli 12 tai enemmän päivässä, lomia ei pidetä vain, koska ollaan yrittäjiä. Jo ensimmäisenä yrittäjyyteni kesänä pidin kuukauden vapaan lasteni kanssa. Sain myös muutaman kommentin, joka ei kovin kannustanut loman pitämiseen. Pidin pääni ja vaikka se ei ollut taloudellisesti yhtään fiksu ratkaisu, mutta en usko ollenkaan, että olisin jaksanut olla yhtä luova, rohkea tai innostunut ilman lomaa.

Ajatteletko Sinä lomat kalliina vötkyilynä, vai omien akkujesi lataamisena, yrityksen jatkuvuuden varmistamisena sekä omien voimavarojen ylläpitämisenä? Jos me emme jaksa, ei yrityksemmekään todennäköisesti jaksa kovin pitkään. Sinä olet yrityksesi sydän, joten et varmasti halua aiheuttaa sille kohtausta? Mielestäni oikea asenne lomaan ja vapaiden pitämiseen on yksi merkittävä syy siihen, miksi voi hyvin ja jaksaa tehdä töitä.

Etsimme usein oikoreittejä parempaan hyvinvointiin, vaikka tärkein asia, mihin meidän todella pitäisi panostaa, on kunnon yöunet. Kuinka nukuit viime yönä? Olen itse joutunut viime kuukausina hieman jarruttelemaan ilta-aikaan luentojen tai kirjojen kuuntelua, koska unet voivat kärsiä, jos saan jonkin hyvän idean! Kuten muitakaan elintapojen muutoksia, ei myöskään unen määrää voi välttämättä kerralla lisätä viidestä tunnista kahdeksaan. Kannattaa ottaa tässäkin pieniä tavoitteita, kuten niin, että aikaistat nukkumaan menemistä varttitunnilla ja totuttelet siihen, kunnes se sujuu. Sen jälkeen aikaista seuraava vartti.

Meillä yrittäjille on myös hyvä olla joku asia, jonka avulla saamme ajatukset pois työstämme. Itselläni valmentajana ei juurikaan ole harrastusta, joka ei liittyisi liikuntaan. Parhaiten kuitenkin saan ajatukset irti työstä lunta kolaamalla. Olen miettinyt kuluneen talven aikana mistä tämä johtuu, mutta viimein keksin. Lunta kolatessa pystyn näkemään työni tulokset heti. Yksilöitä valmentaessa tulokset tulevat näkyviin, myöhemmin ja toisaalta emme voi aina tietää etukäteen, miten valmennus tulee kenenkin kanssa menemään. Mutta ehkäpä se onkin juuri minulle SE juttu, mikä saa jatkamaan ja haluamaan kehittää valmennustani niin, että se on joka kerta aina vähän parempi ja tuloksekkaampi.

Ravinnon merkitys hyvinvointiimme on niin kiistaton, että siitä saa useamman tekstin. Tässä yhteydessä totean vain, että 80-20- sääntö toimii ravitsemuksen kanssa erittäin hyvin. Viikkotasolla se tarkoittaa sitä, että syömällä viisi ateriaa päivässä seitsemänä päivänä viikossa, voit mennä jopa seitsemän aterian verran rennommalla tyylillä, kunhan ne loput ateriat ensinnäkin todella syödään laadukkaasti ja vieläpä kootaan fiksusti. Pelkällä kahvilla elämistä on tullut itsekin aikanaan testattua, enkä sillä todellakaan halua kehuskella. Tätäkin kuulee edelleen ja nykyään vain tekee pahaa.

Meillä on kuitenkin kummasti aikaa tehdä muuta kuten katsella tv:tä, somettaa, mutta olemme muka liian kiireisiä ottamaan lusikan kauniiseen käteen ja varmistamaan, että jaksamme tehdä oikeati tuottavaa työtä unelmiemme eteen. Tai ainakin toivon, että moni meistä tekee juuri niin! Toivon mukaan olen väärässä kun sanon, että Sinäkin hyvä lukija siellä, syöt pääasiallisesti liian vähän. Minulla on MillaFIT- valmennuksissani kiitollinen tehtävä lisätä asiakkaiden ruokamääriä tai vähintäänkin tasoittaa niitä koko päivälle. Jos jotain haluat ravitsemuksesi eteen tehdä just nyt, tee ainakin se, että alat syömään viisi-kuusi kertaa päivässä. Huomaat TAKUULLA eron parissa viikossa!

Lopuksi kultaakin kalliimpaa on vertaistuki ja tsemppi toiselta yrittäjältä. Me pienyrittäjät olemme usein kovin yksin ja tämä jos mikä syö hyvinvointiamme. Emme toisaalta halua rasittaa perhettä ainaisilla työasioilla, emme ystäviä niinä harvoina hetkinä, kun voimme viettää aikaa rauhassa. Itse en tiennyt lainkaan, että pienyrittäjille on olemassa ihan ikioma sparraajaverkosto, jossa yhdistyy lähes kaikki osaaminen, jota yrittäjä kuin yrittäjä tarvitsee!

-Milla-

Milla on sparraajakoulutettavamme


millasaarelaMilla Saarela
MillaFIT
0449765685
FB: @mmsaarela
Instagram: @millafittmi
www.millafit.fi


Haluatko saada bloggauksemme ja vinkkimme suoraan sähköpostiisi?
Tilaa uutiskirjeemme ja liity joukkoon - voit poistua milloin vain haluat.
Tilaajana saat etuja mm. verkkokoulutuksiimme!
Tilaajalahjana 20 € ostokuponki!


Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Share On Pinterest
Contact us

Vastaa