3 syytä olla markkinoimatta somessa

3 SYYTÄ OLLA MARKKINOIMATTA SOMESSA

Some on täynnä toinen toistaan erikoisempia kanavia joihin ihmiset postaavat kuvia itsestään, lomistaan, lemmikeistään, treeneistään ja aterioistaan. Edelläkävijät tiktokkaavat tanssivideoita ja vieterituolitouhottamista ja somevaikuttajat hiovat kuvamateriaaliaan kaksi päivää toteuttaakseen täydellisen yhteistyöpostauksen. Viimeiseen asti somea vastustaneet ovat kenties yritystoiminnan yhteydessä joutuneet joustamaan sen verran, että ovat perustaneet yritykselleen Facebook-sivun koska asiakkaat ovat sitä kyselleet. Oli miten oli tällä ketaa keskitymme yritysten somemarkkinointiin ja etenkin siihen miksi somessa ei kannata alkaa markkinoimaan.

Ilmainen on vähennyskelvotonta…

Markkinointiin käytetyt eurot on hyvä vähentää verotuksessa. 1000€ panoksestahan maksat todellisuudessa melkein neljäsosan vähemmän. Somemarkkinointi saattaa pahimmassa tapauksessa olla ilmaista ja sijoitat siihen vain oman työpanoksesi. Se ei millään tavalla ole vähennyskelpoista ja somemarkkinointiin onkin syytä hankkia ulkopuolinen tekijä joka luo sinulle juuri oikealla tavalla streotypisen brändin ja toimialasi kilpailijoihin nähden täysin vertailukelpoisen visuaalisen ilmeen.

Tiedät tarkalleen mitä saat…

Saat juuri sen mitä maksat kun sijoitat jokaisen euron varmoihin markkinointikanaviin kuten google-mainontaan ja facebookin näkyvyyteen. Varman päälle pelaavat luottavat vielä perinteisempiin medioihin kuten lehtimainoksiin. Kun postauksen markkinointiin panostetaan 200€ ja sille luvataan 100 silmäparia on tämä todennäköisesti hyvin tarkka ja tutkittu luku. Julkaisemalla jotain uudempiin sosiaalisen median kanaviin kuten tiktokiin saatat vahingossa saada yli 100 000 katselukertaa jolloin et voi enää mitenkään olla perillä markkinointisi fokuksesta.

Ettei nyt vaan sattuis mitään…

Markkinoinnin fokusointi on mahdotonta uusissa somekanavissa, jossa algoritmit eivät vielä kontroilloi tai hallitse näkyvyyttä ja pahimmassa tapauksessa postauksesi voi mennä viraaliksi eli päätyä satojen tuhansien ihmisten pällisteltäväksi ympäri suomea. Tällöin kaikki hallittavuus kohdennetusta markkinoinnista katoaa ja saatat tuoda tuotteellesi ja palvelullesi näkyvyyttä kohdennetun segmentin ulkopuolelta jolloin ostaja ei välttämättä ole se mitä olet kaavaillut.

Uudet sosiaalisen median kanavat ovat villi länsi ja uhkarohkea yrittäjä on se joka lähtee ensimmäisten joukossa markkinoimaan yritystään näihin kanaviin. Jos kuitenkin haluat vielä kokeilla onneasi ja mennä sieltä mistä aita on poikki niin alle on linkattu parin viikon takainen Redesanin Youtube-live jossa allekirjoittanut juttelee Sanna Jylängin kanssa Tiktokista ilmiönä. Lisää vinkkejä muun muassa sosiaalisen median sisällöntuottamisesta, heittäytymisestä, markkinoinnista ja myynnistä löydät Redesanin blogista tai varaamalla minulta sparrauksen Redesanin verkkokaupasta.

Lue myös lyhyt Somesuunnitelma.

Veera Anttila

Veera Anttila

Sparraaja, verkkokauppayrittäjä, kauneudenhoitoalan ammattilainen ja supliikki somenatiivi.

Jaa tämä artikkeli

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Kommentit

2 Responses

  1. Kiitos tästä! Ja kiitos kaikista ohjeista vuosien varrella. Olit Keuruulla kouluttamassa x?vuonna ja siitä lähtien olen meilit lukenut ja käynyt perehtymään uusiin asioihin!
    Hienoa että teit sen yritysmuuntamon, ostin joululahjaksi sen kolmelle yrittäjälle ja ovat tykänneet.. pitänee se itsellekin ostaa niin voi käydä opiskelemassa lisää. Jaksamista omaakin arkeen!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lisää luettavaa

Vinkit Jaksamiseen 241

Vinkkejä jaksamiseen “joulukalenteri”

Vinkkejä jaksamiseen “joulukalenteri” Sannat päätti pistää iloiset päät ja ajatukset yhteen ja tarjoavat yhdessä asiakkailleen ja seuraajilleen jaksamisen joulukalenterin Redesanin perinteiseen tapaan WhatsAppin kautta. Sannat

Lue lisää
verkostoituminen

PIKAverkostoituminen!?

PIKAverkostoituminen!? Olet ehkä ollut monessa paikassa verkostoitumassa ja tiedät mistä on kyse. Mutta oletkos ollut pikaverkostoitumassa? Paitsi ehkäpä SpeedDating jutuissa 😉 Kuten ehkä tiedätte, on

Lue lisää
sisältömarkkinointi

Sisältömarkkinointia, miksi?

Sisältömarkkinointia, miksi? Jatkuva mainosvirta on erityisesti sosiaalisen median saralla arkipäivää niin yrittäjille kuin kuluttajillekin. Päivittäin jopa tuhansille mainoksille altistuminen turhauttaa kuitenkin meitä kaikkia aina silloin

Lue lisää

Kirjaudu tilillesi

Tilaa Redesanin uutiskirje

Haluatko saada bloggauksemme ja vinkkimme suoraan sähköpostiisi? Tilaa uutiskirjeemme ja liity joukkoon – voit poistua milloin vain haluat. Tilaajana saat etuja mm. verkkokoulutuksiimme! Tilaajalahjana 20 € ostokuponki!