Yrittäjä – Uskallatko katsoa peiliin?
– Miltä toimintasi näyttää asiakkaasi silmin?
Milli oli hautautunut liikkeensä takahuoneen kaaokseen ja tilanne tuntui tukalalta. Niin paljon tekemätöntä työtä, omia laskuja rästissä, asiakkaitakin oli kuitenkin mukavasti. Työpäivät tuntuivat venyvän pitkiksi, mutta silti riittämättömyyden ja uupumuksen tunne kalvoi. Tunne ettei ollut saanut ”mitään” aikaiseksi. Asiakaskohtaamiset olivat päivän piristeitä, mutta asiakastapaamisten jälkeen asioiden työstäminen valmiiksi tuntui vaikealta. Aloittaminen ja keskeytykset, monen yhtäaikaisen eri vaiheissa olevan projektin läpivienti, tuntui usein jonglöörin touhulta, ja mielessä pyöri tuhat ja yksi tekemätöntä asiaa. Muistilaput eivät enää auttaneet, sillä nykyään nekin tuntuivat häviävän kaaokseen. Tilanne oli luisumassa huonoon suuntaan.
Illalla oli luvassa onneksi yrittäjänaisten iltakahvit ja teemaluento. Milli oli kuulunut yrittäjäuransa alusta asti yrittäjäjärjestöön, joka oli tuonut sekä vertaistukea ja ystäviä että ennen kaikkea jokaiselle yrittäjälle kullan arvoisia verkostoja ja uusia ajatuksia. Tänä iltana illan luennon aiheena oli ”LEAN – japanilainen tuotantoajattelu”, johon Milli suhtautui uteliaana, mutta vakuuttuneena, että se olisi varmaan jotain vain isoille firmoille soveltuvaa tarinaa. Joka tapauksessa ihmisten ilmoille piti päästä eli mukaan vaan ja kuulolle!
”LEAN -ajattelu on ennen kaikkea asenne, tekemisen filosofia…”
”LEAN -ajattelu on ennen kaikkea asenne, tekemisen filosofia…” aloitti paikalle tullut luennoitsija esityksensä. ”Asenne joka auttaa jokaista työntekijää keskittymään olennaiseen, siihen mikä tuottaa arvoa asiakkaalle.”, luento jatkui. ”Arvoa asiakkaalle…” mietti Milli muistellen liikkeen takahuoneeseen jäänyttä kaaostaan. Onneksi asiakkaat eivät näe sinne. Milli muisteli nolona päivää, jolloin liikehuoneiston patteriverkostoa oli tullut säätämään tuttu huoltomies. Vuosien saatossa entinen työtila oli muuttunut yhä enemmän varastoksi ja ”sitten kun on aikaa” -projektien laukaisualustaksi. Hyvä kun sekaan itse mahtui kahvikuppinsa juomaan.
LEAN-kouluttaja ei hienostellut termeillä, vaan kehoitti kaikkia puhumaan ”liinistä ja liinauksesta”, reilusti suomeksi ja kahdella ii:llä. Eipähän tulisi enää sekaannuksia Lea-nimisiin naisiin. Illan mittaan kouluttaja höpisi jotain ”iloa tuottavasta järjestyksestä”… Mitä ihmettä? Eikös tämän illan luennon pitänyt käsitellä tuotantoa ja sen tehokkuutta…? Luennoitsija näytti havainnollisia kuvia kuinka lukuisat suomalaiset työpisteet olivat siistiytyneet ja selkiytyneet liinausprojektien jäljiltä ja samalla yritysten tulosluvutkin olivat parantuneet.
”Siistissä työpisteessä on helppo työskennellä”
Kouluttajan yksinkertaiset esimerkit työpisteiden liinausprojekteista olivat selkeyttäneet elämää ja prosessia. Selkeää prosessia on kaikkien helppo noudattaa ja siitä syntyy myös tehokkuutta, joka näkyy asiakkaille. Siistissä työpisteessä on helppo työskennellä ja palvella asiakasta – kaikki tarvittava on helposti käsillä eikä mikään turha vie huomioitasi.
”Siivoamalla tuloksia” – kuulosti hassulta Millin mielestä, mutta illan anti oli sytyttänyt kipinän siivota työhuone ja opiskella lisää LEAN-ajattelua. ”Sitten kun on aikaa”-projektit saisivat nyt kerralla tuomion kohtalostaan, Milli päätti. ”Sitku ja mutku”-ajattelu saisi väistyä ”Nytku”-päätöksen ja aikataulutuksen tieltä. Osa projekteista ei koskaan näkisi päivänvaloa, mutta karsimalla projektejaan Milli vapauttaisi aikaansa niille oikeasti merkityksellisille asioille, joita myös asiakkaat arvostivat. Japanilainen filosofia oli iskenyt ja sytyttänyt kipinän.
Ps. Tarinan kouluttajana/sparraajana voi toimia Redesanin Liinaaja-Eliisa
t. Eliisa Moilanen