Voiks tägää?
Tägäys, eli tagaaminen, eli merkitseminen henkilö tai yritys johonkin julkaisuun. Tägäämistä tehdään sosiaalisessa mediassa, kuten Facebookissa, Instagramissa, Twitterissä, Pinterestissä jne. Saako niin tehdä? Tätä olet varmasti usein pohtinut, ja ehkä siksi jättänyt tekemättä. Kun toisaalta oikeanlaisella tägäämisellä voisit saada enemmän näkyvyyttä myös itsellesi. Mikä sitten on oikein ja mikä väärin?
Tässä jutussa käsitellään etenkin Facebookissa tägäystä, sillä täällä usein yksityistilit ovat yksityisiä, monelle verkostoissa on lähinnä kavereita ja sukulaisia. Kun taas Instagramissa ja Twitterissä sekä Pinterestissäkin tilit ovat usein lähes aina julkisia ja noissa kanavissa on tarkoitus verkottua myös tuntemattomienkin kanssa.
Yksityisten ihmisten tägääminen:
Yksityisihmisiä tägätessä miettisin asiaa tarkasti. Vaikkakin jutun lopussa on ohjeet, miten jokainen voi itse päättää millaiseen tägäykseen tahtoo mukaan, kun säätää vähän asetuksiaan kuntoon.
Itse tägään kavereita joiden tiedän haluavan mukaan julkaisuihin, varsinkin kaikki yrittäjät haluavat näkyvyyttä 🙂 – Muiden ystävien kohdalla pyrin kysymään, onko OK tägätä hänet julkaisuun, jos olemme jossain yhdessä liikenteessä.
Oleellista on se, ettet tägää ketään kuviin tai juttuihin, joita asia ei millään muotoa koske. Tälläisiä ovat mm. mainosjulkaisut ja muut vastaavat joilla yritetään saada lisää näkyvyyttä.
Jos teet yrityksen kamppiksia, niin suosittelen, ettet tällöin pyydä ketään tägäämään ketään juttuihisi. Tämä antaa lähinnä epäuskottavan kuvan yrityksestäsi. Sen sijaan voit järkätä kisan jossa pyydät että sinut tägätään ihmisten julkaisuihin. Tässähän ei ole mitään pahaa, vaan näkyvyyttä vain!
Yritysten tägääminen:
Yritysten sivut ovat aina vain ja ainoastaan julkisia, joten toisia yrityksiä voi tägäillä vapaasti juttuihin. Toki kannattaa pohtia etukäteen, onhan tägäys teille molemmille hyvä. Nyrkkisääntönä: Jos innostat, kannustat, kiität, suosittelet tai muuten annat positiivista tietoa yrityksestä – tägää pois. Negatiiviseen juttuun yrityksen tägääminen ei ole suositeltavaa, pelkästään siitä syystä, että yleensä eniten harmia tulee sinulle itsellesi, kuin sille jota haluat mollata. Some aikana palautetta annetaan monella tavalla, mutta fiksuinta olisi antaa negatiiviset palautteet ensin suoraan ko. yritykselle, jotta yritykselle jää mahdollisuus vastata palautteeseen.
Lue lisää Facebookin tägäys ohjeista täältä.
Tärkeä huomautus: Katso Facebookissa yksityisprofiilisi asetuksia (oikealla yläkulmassa oleva sininen nuoli alaspäin – Asetukset – Aikajana ja merkitseminen -> Katso että kohdissa kaksi ja kuusi on valittuna “Käytössä”. Näin sinulle tulee aina ilmoitus kun sinut henkilönä merkitään juttuihin tai julkaisuihin ja voit itse päättää onko juttu sellainen jossa haluat olla mukana. Etkä toisaalta joudu virusten ja haittaohjelmien tägäilyjen kohteeksi.
Jos kaipaat apuja näissä haasteissa, ota yhteyttä!
t. sparraaja Sanna Jylänki