Vierailijablogi: Kolme vinkkiä kirjoittamiseen

Julkaistu Julkaistu: Blogit

Vierailijablogi: Kolme vinkkiä kirjoittamiseen

3 niskalenkkiä kirjoittamisesta

Suhtautuminen ja asenne kirjoittamista kohtaan juontaa juurensa usein kouluajoilta. Minä, ammattikirjoittaja, muistelen ala-asteen luovan kirjoittamisen tunteja kaiholla. Tiedän kuitenkin sen, että monelle pelkkä ajatus idean esiin pusertamisesta nostaa hien otsalle. Esseevastausten tai tutkielmien kirjoittaminen on koulunpenkillä monelle pakkopullaa, ja kirjoitustöiden vääntäminen määräajassa tuntuu jopa kohtuuttomalta tehtävältä. Tällaiset muistot vainoavat monia yrittäjiä, ja silti kirjoittamisesta ei pääse eroon.

Myyntitekstimörköjä

Yrittäjä törmää kirjoittamiseen jo yrityksen perustamisvaiheessa. Starttirahaa varten on polkaistava paperille liiketoimintasuunnitelma, ja sillä on aina kiire. Vasta suunnitelman jälkeen varsinainen liiketoiminta voi alkaa. Seuraavaksi alkavat markkinoinnin ja myynnin kirjoituspaineet. Sähköpostiviestejä on kirjoitettava päivittäin, graafikko penää sisältöä nettisivuille ja esitteet pitäisi saada postiin. Sitten on vuorossa tiedotteiden kirjoitus, ja paikallislehteen pitäisi saada mainos, jopa lehtijuttu.

Aivan oma alueensa on sosiaaliseen mediaan kirjoittaminen. Some-maailmasta voi pysyä sitkeästi kaukana, mutta monen yrityksen kohdalla sosiaalisessa mediassa näkyminen on helpoin, edullisin ja nopein mainostamisen muoto. Facebookiin tai Google+-palveluun on tuotettava kiinnostavaa sisältöä, ja AdWords-mainokset kaipaavat nasevaa tekstiä. Myös Twitterissa ihmisten kanssa on juteltava, ja yrityksen toimintaa on raotettava sähköisessä maailmassa avoimesti ja monelta kantilta.

3 vinkkiä kirjoittamiseen

Koska yrittäminen vaatii nykyään toimialasta ja firman koosta riippumatta erilaisten tekstien kirjoittamista, haluan antaa muutaman hyväksi havaitun vinkin. Esittelen kolme tapaa päihittää kirjoitusmörkö tai taltuttaa sitä edes sen verran, että kirjoittaminen alkaa maistua ainakin satunnaisesti mukavalta vaihtelulta.

1. Skarppi-vinkki: Anna kirjoittamiselle aikaa

Kirjoittaminen on ajattelua, ja siksi se vaatii aikaa. Aivot eivät toimi pakon edessä, väsyneenä tai kiireessä. Tiukka deadline ja kirjoittaminen eivät sovi yhteen, ellei kirjoittamisessa ole kokemuksen tuomaa rutiinia. Vain koulussa aineet piti saada loppuun tunnissa ja esseevastaus kuosiin aikarajan puitteissa. Yrittäjä vastaa itse omasta ajankäytöstään ja määrittelee, miten päivänsä rytmittää. Siksi kirjoittamiselle kannattaa varata tietoisesti sopiva ja rauhallinen hetki.

Koska kirjoittaminen on omien ajatusten pukemista sanoiksi, huomiota kannattaa kiinnittää ympäristöön. Kun askarrellaan tekstin parissa, ei jutella avokonttorin muille ihmisille, vastailla puhelimeen tai vilkuilla, onko sähköpostilaatikkoon tullut uusia viestejä. Kirjoittamista valmistelevaa ajatustyötä voi tehdä myös etukäteen, vaikka bussissa työmatkalla tai iltalenkillä. Aivojen rattaat raksuttavat unessakin. Kun kirjoittamiselle varaa aikaa, ajatukset yltävät helpommin paperille asti.

2. Skarppi-vinkki: Ajattele kirjoittamista puheena

Paperin äärellä käy usein niin, että kieli kangistuu. Ajatukset puuroutuvat, ja mielen täyttää syvällinen paatos tai prässätty kapulakieli. Keskustelen jatkuvasti eri alojen yrittäjien kanssa, ja melkein aina toistuu sama ilmiö. Nettisivujen tai esitteen teksti ei vastaa yrittäjän omaa näkemystä tai kerro yrityksen todellisista vahvuuksista. Niitä on kuitenkin jokaisella yrityksellä. Heti kun yrittäjä saa tilaisuuden kertoa toiminnastaan kasvokkain, yrityksen arvot ja kilpailuedut pääsevät esiin.

Kirjoittamista voi lähestyä esitelmän tai myyntipuheen näkökulmasta. Silloin paperille pulputetaan tekstiä vapaasti ja ilman sensurointia. Kirjoittaessaan voi eläytyä siihen, miten kertoisi yrityksestään asiakkaalle, yhteistyökumppanille tai vaikkapa sukulaiselle normaalissa keskustelutilanteessa. Anna itsellesi lupa kertoa asiat omalla äänelläsi, puhekielellä ja vaikka ilman välimerkkejä. Sinun ei tarvitse miettiä oikeinkirjoitusta tai sanamuotoja. Kieliopin ja tekstin tyylin voi viilata kuntoon myöhemmin, ja sen voi tehdä myös ammattikirjoittaja. Sisältö ratkaisee.

3. Skarppi-vinkki: Luota itseesi kirjoittajana

Moni meistä on kuullut tarinan kuuluisasta, mainetta niittäneestä muusikosta, joka sai aina koulun laulukokeesta nelosen. Koulussa oppilaan arvo mitataan usein suoraan koenumeron perusteella. Vaikka koulussa kirjoittamasi aine olisikin ollut täynnä punakynämerkintöjä, se ei kerro mitään siitä, millainen tekstintuottaja, tarinankertoja tai kirjoittaja olet yrittäjänä. Asenne on tärkeintä.

Yritysmaailma on erilainen kuin koulumaailma. Yrittäjän pitää erottua ja uskaltaa tehdä myös virheitä. Kun tapaan yrittäjiä saman pöydän ääressä, tunnen oloni joka kerta etuoikeutetuksi. Jokainen yrittäjä on oman alansa asiantuntija, ja jokaisella yrittäjällä on sellaisia tietoja, taitoja ja ominaisuuksia, jotka toisilta puuttuvat. Usein tieto on kokemusta tai näkemystä. Siksi jokaisella yrittäjällä on aihetta uskoa itseensä myös kirjoittajana. Jokaisen yrityksen taustalta löytyy tarina, ja se on aina kertomisen arvoinen.


Skarppi Kirjoituspalvelut on kirjoitusviestinnän asiantuntijayritys. Sanna Karppiselle kirjoittaminen on elinkeino ja intohimo, mutta kirjanpidosta, nettisivujen suunnittelusta tai yritysvalmennuksista hän ei tiedä juuri mitään. Ne hän ulkoistaa toisille asiantuntijoille. Sannan kirjoituksia löytyy Skarppinen-blogista


Haluatko saada bloggauksemme ja vinkkimme suoraan sähköpostiisi?
Tilaa uutiskirjeemme ja liity joukkoon - voit poistua milloin vain haluat.
Tilaajana saat etuja mm. verkkokoulutuksiimme!
Tilaajalahjana 20 € ostokuponki!


Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Share On Pinterest
Contact us