Verkostomarkkinointi ei ole peikko!

Verkostomarkkinointia pidetään usein joko peikkona tai vähäpätöisenä. Moni kuitenkin hankkii elantonsa verkostomarkkinoinnilla. Yhdelle sopii toinen ja toiselle toinen. Verkostomarkkinointi, tai suoramyynti, on tapa yrittää ja tehdä itselleen elantoa siinä missä muukin toiminta.

Pääasia on, että seisoo itse tuotteensa takana ja verkostoituu. Verkostomarkkinointikin on vain asiakkaan auttamista, ei tuputtamista.

Sanna Jylänki ja Anna Juujärvi juttelivat verkostomarkkinoinnista verkon kautta. Kuuntele tallenne podcastina tai katso webinaarina.

Podcast täällä.

Jaa tämä artikkeli

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Kommentit

2 Responses

  1. Muutama huomio:
    1) Suoramyynti ei ole yhtä kuin verkostomarkkinointi. Verkostomarkkinointi on yksi suoramyynnin huomio. Ansaintalogiikka on verkostomarkkinoinnissa eri kuin suoramyynnin muissa rakenteissa. Vanhimmat kotikutsuyritykset eivät ole verkostomarkkinointia.
    Kannattaa tutustua vaikkapa tähän opinnäytetyöhön: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/123092/turkki_paula.pdf?sequence=1&isAllowed=y

    2) Verkostomarkkinointi on itse ansainnut huonon maineensa. Ensimmäinen ongelma on, että ansaintalogiikka edellyttää melkoisen korkeita katteita tuotteille, jotta se kestää monipolvisen jälleenmyyntiorganisaation, mikä aiheuttaa ylihintaa suhteessa tuotteen laatuun. Toinen on tuotteiden kriittinen tarkastelu, jota ei yleensä hyväksytä. Esimerkkeinä vaikkapa Fitline ja Juice+. Kolmas on valitettavasti se, että ihmiset tyrkyttävät tuotteita taloudellisen riippumattomuuden kiilto silmissään. Teilläkin podcastissa puhutaan, että “autetaan ihmisiä”, niin kaikkien moraali ei anna periksi auttaa ihmisiä epäselvillä väitteillä terveystuotteiden myynnissä. Tyyppilliset ongelmat on kuavttu hyvin: https://blogit.iltalehti.fi/sami-sundvik/2016/09/25/mika-verkostomarkkinoinnissa-menee-pieleen-aina/

    1. Kiitos kommenteista Emilia!
      Termeja käytetään tosiaan villisti alalla. Ja toisaalta rajat hämärtyvät helposti kun uusia liiketoimintamalleja kehitellään. On myös verkostomarkkinoinnin kaltaisia yrityksiä, jotka ovat lähempänä franchising yrittämistä. Ei siis ole yhtä ja oikeaa linjaa. Oleellisinta lie, että tekee rehellisesti ja saa itselleen elannon ja auttaa asiakasta =) Jokkainen tyylillään.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lisää luettavaa

Verkostomarkkinointi ei ole peikko!

Verkostomarkkinointia pidetään usein joko peikkona tai vähäpätöisenä. Moni kuitenkin hankkii elantonsa verkostomarkkinoinnilla. Yhdelle sopii toinen ja toiselle toinen. Verkostomarkkinointi, tai suoramyynti, on tapa yrittää ja

Lue lisää
algoritmi

Facebookin algoritmitestin tulokset

Teinpä taas “ihmiskokeen” Facebookin algoritmeillä. Tein kesäkuussa 2019 kolme päivitystä lähes samaan aikaan hyvin saman tyyppisesti. Halusin näyttää teille, miten vaikuttaa seuraavat toimet somekäyttäytymisessä: Kun

Lue lisää
sisältömarkkinointi

Persuksille potkua somettamiseen!

Persuksille potkua somettamiseen! Somettaminen, tuo nykyajan markkinointi, joka usein jopa ahdistaa. Pitäis tehdä sinne ja tänne ja sitä ja tätä. Mutta pää on tyhjä. Eihän

Lue lisää

Kirjaudu tilillesi

Tilaa Redesanin uutiskirje

Haluatko saada bloggauksemme ja vinkkimme suoraan sähköpostiisi? Tilaa uutiskirjeemme ja liity joukkoon – voit poistua milloin vain haluat. Tilaajana saat etuja mm. verkkokoulutuksiimme! Tilaajalahjana 20 € ostokuponki!