Somemarkkinointia pienyrittäjän näkökulmasta

Somemarkkinointia pienyrittäjän näkökulmasta

Some on kuin lintisajan tori, jossa on tarjolla kaikkea ja kaikenlaista. Tai ainakin melkein. Pienyrittäjänä some on se paikka, jossa on oltava mukana ja esillä, muuten putoaa asiakkaan mielestä. Vielä tänä päivänä useissa pikku kaupungeissa aamupäivällä vanhempi väki kokoontuu kahville jonnekin torin lähistöllä olevaan kahvilaan. Siellä päivitetään kunkin uusimmat kuulumiset ja keskustellaan ajankohtaisista uutisista. Illemmalla saman paikan saattaa vallata nuoriso.

Somessa on useita kanavia joista tunnetuimmat ovat Facebook, Twitter, Linkedin, YouTube, Snapchat ja Instagram. Näiden lisäksi on muitakin, mutta jo näiden kautta saat näkyvyyttä ja suhteita aika lailla.

Somessa olo on markkinoimista, vaikuttamista ja palvelua. Se voi olla myös verkostoitumista ja oppimista, myyntiä ja kehittämistä. Sanotaan että asiakas tarvitsee 7 kosketusta myyjään ennen ostotapahtumaa. Sanotaan myös, että ensimmäinen ostotapahtuma on ensimmäinen askel kohti luottamusta.

Somessa markkinointia on kaikki mitä somessa teet. Yrittäjä ja pienyritys tarvitsevat asiakkaita ja yhteistyökumppaneita, joten markkinoinnissa tämän huomioiminen on keskeistä. Siksi tärkeää on pysähtyä välillä miettimään, millaista kuvaa jaat itsestäsi ja yrityksestäsi somessa Asiakkaasi ja yhteistyökumppanisi ovat somessa ja yhä useampi uusi asiakas tulee suositusten kautta. Ole aktiivinen omalla tavallasi ja kannusta ja tue toisia. Itse en jaa negatiivista sisältöä ollenkaan somessa. Tarkoitan etten purnaa tai valita julkisesti. Avoin ja terve kritiikki on toinen asia, mutta siitä en nyt kirjoita tässä yhteydessä enempää.

Olemalla avoin, ystävällinen ja reilu kaikille saavuttaa pikkuhiljaa luottamusta, jonka varaan voit rakentaa tulevaisuudessa. Markkinoiminen on mielestäni enemmän vastaamista kuin tuotteiden ja palveluiden esillepanoa. Kun tarjoamme palveluitamme, on niille oltava oikeat markkinat.   Tässä somen eri kanavat toimivat eri tavoin. Instagram esim. kuvallisena palveluna toimii hienosti vaikkapa sisustustuotteiden vaatteiden, ruokien ja visuaalisen tuotteiden kanssa. Toisaalta siellä on myös paljon vloggareitta ja bloggareita jotka hyvillä kuvilla, ja lyhyillä videopätkillä kiinnittävät kohderyhmän huomion.sometori

Somessa ja torilla on paljon kirjoittamattomia sääntöjä. Jos vietät aikaa toisten siellä olevien kanssa opit ne kyllä tutustumalla tosiin. Toisiin on helppo ottaa somessa kontaktia, mutta sen lisäksi kannattaa aina olla oma itsensä. Eli kaveripyyntöjä lähetellessä kannattaa laittaa muutama sana itsestään ja yrityksestään, se selventää ja jättää heti hyvän viestin toiselle. Olemalla positiivinen ja kiinnostunut toisista saat nopeasti ystäviä somessa. Kohtele heitä hyvin, tue ja tykkää heidän jaoistaan ja pyri pitämään mielessä heidän kiinnostuksen kohteitaan.

Toisinaan somessa ihan niin kuin siellä torilla ihmisillä on muita tarpeita kontaktiin kuin itsellä. Se että itse kertoo heti millä aikeilla on liikkeellä voi auttaa selkiinnyttämään asiaa. Somessa liikkuvat samat asiat kuin muualla ihmisten välisessä kanssakäymisessä. Itselle on ainakin tullut erilaisia lähestymistoiveita kaikista kanavista ammatillinen Linkedin mukaan lukien. Yleensä poistan kavereistani vasta kun jonkun viestittely on aivan mahdotonta. Toisinaan toivotaan jotakin sellaista joka ei ole yrittäjän mielestä järkevää tai mahdollista. Nämäkin kannattaa mielestäni jättää omaan arvoonsa. Ainoastaan jos joku asiakkaaksi itsensä mieltävä alkaa julkisesti solvata tai nimitellä tms. on mietittävä puuttumista.

Markkinointia ovat siis julkiset postaukset, kahdenkeskiset viestittelyt ja muiden keskusteluihin osallistuminen. Some on tullut jäädäkseen ja viimeisimpänä tulijoina ovat erilaiset videot. Itsekin olen jo tehnyt webinaareja ja livevideoita kamerakammosta huolimatta. Mietin asian niin, että ihmiset etsivät apuani ja jollen ole siellä missä mutkin palveluntarjoajat en ole käytettävissä.

Facebookin livevideot ovat helppo tapa opetella olemaan somessa livenä. Voit aloittaa vaikkapa lyhyillä ajankohtaisilla tiedotteilla. niissä voit kertoa uusista palveluistasi ja tuotteistasi. Tärkeintä on se että kerrot sinun asiakkaallesi siitä mitä ja miten yrityksesi tarjoaa heille palveluita ja tuotteita. Mitä asiakkaasi tarvitsevat?

Somessa olo on myös saapastelua aiemmin sanotun lisäksi. Saapastelulla tarkoitan toisten siellä olevien tutkimista ja kuulemista. Varaa aikaa säännöllisesti myös siihen etä luet ja seuraat toisten tekemisiä. Näistä saat pohjaa sille mihin sinun kannattaisi osallistua tai missä pitäisi kehittyä, jotta saisi omaa viestiään paremmin asiakkaille perille. Ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa olla ja oppia somea. Kannattaa kuitenkin ottaa se tavaksi.

Aikaahan siihen menee, mutta aika jonka käytätä asiakastyöhän on aina kannattavaa. Nimittäin some on se paikka jossa tavoita sekä vanhat että uudet asiakkaasi parhaiten

Sometellaan, kuten Sanna sanoisi.

Heidi Härkönen


heidi_harkonen_someKirjoittaja on Heidi Härkönen Coach, työohjaaja, työelämän kehittäjä ja aktiivinen verkostoituja, jonka tapaat Linkedinissä, ja Instagramissa. Facebookissa enemmän ryhmissä.

 

 

 

Jaa tämä artikkeli

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lisää luettavaa

Verkostot & yrityksen perustaminen

Verkostot & yrityksen perustaminen Verkostosparraajamme Niina Palmunen kertoi verkostoista ja niiden hyödyistä. Miten tärkeää on verkostoitua ja saada lisäkontakteja. Verkostot ovat tärkeitä apua, vinkkejä ja

Lue lisää

Miksi verkkokauppa?

Verkkokauppa sinulle? Oletko aina ajatellut, että verkkokauppa on mahdollinen vain tuotteita myyvillä isoilla yrityksillä? Tiesitkö, että tänä päivänä verkkokaupan perustaminen on kohtalaisen helppoa ja edullista.

Lue lisää

Kirjaudu tilillesi

Tilaa Redesanin uutiskirje

Haluatko saada bloggauksemme ja vinkkimme suoraan sähköpostiisi? Tilaa uutiskirjeemme ja liity joukkoon – voit poistua milloin vain haluat. Tilaajana saat etuja mm. verkkokoulutuksiimme! Tilaajalahjana 20 € ostokuponki!