Säästätkö yrityksesi hengiltä?

Julkaistu Julkaistu: Blogit

En ota toimitiloja, ettei tule kustannuksia. En markkinoi missään, se maksaa. En käy missään, se maksaa ja vie vaan turhaa aikaa. En teetä käyntikortteja, nekin maksaa. En laita nettisivuja, kun niistäkin tulee vain kuluja. En tapaa ketään toisia, ettei menisi turhaan aikaa… Mutta kauppa ei käy ja yrityksen talous nikottelee! Missä vika?

Käsillä tehdään leipää ja rahalla tehdään rahaa!

Minä täällä, missä asiakkaat?
Minä täällä, missä asiakkaat?

Kun et näy etkä käy missään, sinusta ja yrityksestäsi ei kukaan tiedä mitään. Vaikka kuinka tekisit upeita tuotteita ja tuottaisit mahtavaa palvelua, et tavoita asiakkaitasi ilman verkostoitumista ja ilman markkinointia. Jossain pitää näkyä, ainakin siellä missä asiakkaasi oletettavasti ovat. Markkinointi on myyntiä, myynti on markkinointia.

Eikä sen tarvitse aina maksaa maltaita. Ei heti tarvitse lähteä telkkariin, eikä välttämättä edes paikallislehden sivulle. Sen sijaan taustamateriaalien ja tukimateriaalien tulee olla kunnossa ja tietoa pitää levittää sopivasti. Siihen menee aina runsaasti aikaa ja yleensä myös jonkin verran rahaa. Mutta sehän on investointia! Eli rahalla tehdään rahaa.

Yrityksen pitää aina ensin investoida, eli hankkia jotain, jotta tekisi kauppaa. Yksinkertaista, eikö?

Ilman käyntikortteja et voi jättää yhteystietojasi potentiaalisille asiakkaillesi tai yhteistyötahoillesi. Ilman nettisivuja, sinua ei varmasti löydä kukaan. Somessa, eli sosiaalisessamediassakin on hyvä olla ainakin yhdessä tai kahdessa paikassa. Jos tapaat paljon asiakkaita, tekevät omat toimitilat vakuuttavuutta ja sitä kautta varmemmin kauppaa.

Verkostoidu tai kuole!

Kuulostaa pahalta, mutta niin se homma toimii. Älä jää yksin kököttämään nurkkaan. Yhdessä tehden on yleensä helpompaa, edullisempaa ja hauskempaa. Voit kysyä neuvoja, jakaa markkinointikustannuksia, saada yhteisiä uusia asiakkaita, keksiä jotain aivan uutta ja jaksaa paremmin! Jokainen valitsee minkä verran verkostoituu, toiset enemmän ja toiset vähemmän. Saattaa riittää että etsit pari sopivaa yhteistyötahoa tai uutta asiakasta silloin tällöin. Toiset taas tarvitsevat jatkuvaa liikehdintää.

Lähde siis käyntikorttiesi ja esitteidesi kanssa silloin tällöin tapahtumiin ja tilaisuuksiin. Ujuttaudu uusiin pöytiin kyselemään toisilta mitä he tekevät ja kerro myös itsestäsi. Lyhyesti mutta varmasti. Verkostoituminen ja markkinointi eivät ole rakettitiedettä – enemmänkin psykologiaa. Ole luonnollinen ja luonnollisen kiinnostunut toisista yrittäjistä – tyrkkynä ja suulaana yksinpuhelijana et pääse piireihin. Kuuntele ensin, puhu vasta sitten. Sen jälkeen tee itsestäsi ja tuotteistasi haluttuja.

Apua?! En minä osaa.

Ei hätää, jos hirvittää – varaa sparraus, niin opetellaan yhdessä! Leppoisaa työpäivää!

PS. Ilmainen vinkki – otata kunnon kuva itsestäsi ja laita se nettisivuillesi, käyntikorttiin ja esitteisiisi. Yrittäjä, sinä olet mainos!


Haluatko saada bloggauksemme ja vinkkimme suoraan sähköpostiisi?
Tilaa uutiskirjeemme ja liity joukkoon - voit poistua milloin vain haluat.
Tilaajana saat etuja mm. verkkokoulutuksiimme!
Tilaajalahjana 20 € ostokuponki!


Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Share On Pinterest
Contact us