Monesti kuulee sanottavan, että on niin kamala kiire firman muissa asioissa, ettei ehdi asiakkaita kontaktoida. Ei ehditä ottaa asiakkaisiin yhteyttä lainkaan, ei ehdi markkinoida asiakkaille eikä ehditä viestiä omista tuotteista ja palveluista – ei ehditä kertoa missä mennään. Olemassa olevat asiakkaat unohtuvat, mutta samalla unohtuu myös uusasiakkaat. Kiireessä!
Tässä vaiheessa pitäisi kuitenkin muistaa, että asiakashan se on koko bisneksen ydin ja tästä syystä olisi syytä yrittää järjestellä aikataulut ja tekemiset niin, jotta ehtii kontaktoida olemassa olevia asiakkaita säännöllisesti, ja toisinaan “vikitellä” uusiakin asiakkaita palvelujesi pariin.
Helposti käy niin, että touhotamme firmassa laskujen ja muun säätämisen kanssa murehtien isoja ja pieniä asioita, unohtaen asiakkaat ja myymisen. Kuitenkin, kun kaikista tuottavinta olisi ottaa yhteyttä asiakkaisiin ja kysellä mitä heille kuuluu, millaisia tarpeita heillä olisi ja voisitko heitä jollakin tavalla auttaa.
Olen ihan varma, että asiakkaissa on niitä jotka palveluitasi tarvitsevat tälläkin hetkellä, mutta eivät ole omilta kiireiltään ehtineet ottaa yhteyttä ja pyytää apua. Siispä nyt ota hetki ja laita aika kalenteriisi ja ottaaksesi pikimmiten yhteyttä asiakkaisiisi! Soita, laita tekstiviesti tai henkilökohtainen meili ja kysy mitä heille kuuluu ja sovi samantien tapaaminen. Siitä ne kaupat syntyy!
Aika on lopulta suhteellinen käsite. Sitä saa aina tuhlattua, eikä se tule koskaan takaisin. Pyri siis jäsentämään tekemisiäsi siihen malliin, että ehdit tehdä sitä, mistä sinulle maksetaan! Muista vielä, että olemassa olevien asiakkaiden hyvänäpito tuo ne parhaat ja “helpoimmat” eurot. Pidä heitä hyvänä!
Hyviä myyntejä! t. Sparraaja Sanna =)