Myyjät myöskin asiakkaita!
Myynti ja myyminen, nuo pelottavat sanat. Sanoista tulee helposti mieleen kauppa, joskus vähän pelottavakin kauppa – onko pakko ostaa? Pitääkö minun myydä? Enhän ole myyjä.
Myyntiä teemme kukin tahoillamme jokapäivä: Työntekijä myy ammattitaitonsa työnantajalle, asiakas myy ostokäyttäytymistietonsa kauppiaalle (vieläpä huomaamattaan), tiimiläinen myy ideansa muulle tiimille, yrittäjä myy tuotteensa asiakkaalle ja ehkä palveluitaan myös yhteistyökumppaneilleen.
Tulemmeko ajatelleeksi näitä kaikkia tilanteita varsinaisia myyntitilanteina? Harvemmin varmaan.
On mietittävä millaisissa vaatteissa kohtaa toisen osapuolen, onko tukka hyvin, kynsilakat siististi, ettei hiki haise – mitä puhuu toiselle ja mitä toinen tahtoo tietää? Onko taustatiedot hallussa, haluaako toinen ostaa ja entä millaisia tarpeita asiakkaallani on?
Vastapuolella on aina jokin tarve – tarve saada työntekijä, tarve ostaa kulutustuotteita, tarve toteuttaa tiimityö tai tarve saada yhteistyökumppani. Näin syntyy väistämättä kauppaa. Myös ilman rahaa. Teemme siis kaupankäyntityötä jokapäivä – aivan huomaamattamme.
Myyntiä ei kannata siis pelätä, se kuuluu olennaisena asiana jokapäiväseen elämäämme. Myyntiä voi tehdä persoonallisesti ja ahkerasti, mutta tuputtamatta – ja jäädä mieleen positiivisena kokemuksena. Hyväksi myyjäksi tulee kuuntelemalla asiakasta – keskittymällä tilanteeseen täysillä.
Redesan kouluttaa asiakkaitaan myös asiakaslähtöisen myynnin saralla. Seuraa siis koulutuskalenteria, mikäli haluat tulla kuulemaan ja keskustelemaan aiheesta.