Myy itseäsi!

Julkaistu Julkaistu: Blogit

Myy itseäsi!verkkokauppa

(julkaistu alunperin Paytrailin blogissa)

Asiantuntijaverkkokauppa?

”No, mutta eihän asiantuntija voi itseään mainostaa! On huono asiantuntija, jos JOUTUU itseään mainostamaan.”

Tämä lause soi aina vaan päässäni. Sen kuulin perustaessani nykyistä yritystäni, jossa kirjaimellisesti myyn itseäni. Siis omaa osaamistani. Olen jo vuosia pistänyt naamani ja osaamiseni esille ja tehnyt näin kauppaa!

Koska kysyntää alkoi tulla, aloin miettimään kuinka kloonaisin itseäni. Ja koska en ole biologi, enkä fyysikko, enkä muutenkaan tiedä noista asioista mitään muuta, kuin sen, että kloonaaminen ei ole helppoa, päädyin keksimään helpomman ratkaisun. Pistän itteni myyntiin verkkoon. Silloin minua voi ostaa vaikka yöllä, tai vaikka olisin toisen asiakkaan kanssa.

Tuotteistaminen – eli mitä sinulta voi ostaa?

Siispä perustin ensimmäisten joukossa asiantuntijaverkkokaupan. Ensimmäiset kokeilut olivat ilmaisilla välineillä, mutta pikkuhiljaa siirryin järeämpiin aseisiin ja kehitystä tehdään tietysti ihan kokoajan. Valmista näiden kanssa ei tule koskaan. Pääasia on, että alkaa tekemään, kokeilemaan, yrittämään!

Verkkokaupassa on se hyvä puoli, että säästät aikaa ja vaivaa monessa kohdassa. Toki sinun täytyy tuotteistaa itsesi ja osaamisesi kunnolla. Verkkokaupassa asioiden pitää olla niin selkeästi esillä, että asiakkaan ei tarvitse kysellä sinulta mitään, vaan kaupastasi osataan ostaa kysymättä enempää. Tähän pohjaksi ja rinnalle tarvitaan sitä pelättyä ja kauhisteltua markkinointia ja brändäämistä. Blogeja, vlogeja, artikkeleita, juttuja, verkottumista, somettamista, lyhyttä ja pitkää. Näkymistä! Sitä mikä oli asiantuntijalle ennen ”kiellettyä”. Höpsis! Miten ihmeessä mitään voidaan ostaa mistään koskaan ikinä, jos et pistä ittees tai tuotteitas esille ja pidä ääntä? Ei markkinointi ole paha asia, se on kivaa!

Anna asiakkaiden tutustua sinuun

Verkkokaupassa voit siis myydä näppärästi omaa aikaasi, eli ajanvarauskalenteri pystyyn ja myymään! Yhtä hyvin voit myydä vaikkapa luennoitsijana itseäsi paketteina, senkus vain paketoit sen ostettavaan muotoon. Alempana jutussa lista, joka kannattaa käydä läpi asiantuntijaverkkokauppaa pystyttäessä.

Kannattaa myöskin alkaa myymään osaamistaan videointien muodossa: Tee kursseja, koulutuksia, ohjeita, neuvoja ja oppaita ja pistä myyntiin! Moni jo ehti ajatella tässä kohtaa, että sitten ne ei tilaa minua kouluttamaan tai konsultoimaan, jos teen pienemmän rahan kursseja… Väärin! Jos olet perehtynyt Jari Parantaisen oppeihin ja ”huumekauppiaanpolkuun” tiedät, että näin sitoutetaan asiakas. Ensin hän lukee blogejasi, sitten tilaa maksuttomia webinaarejasi, sen jälkeen ehkä edullisemman koulutuksesi, sitten vähän kalliimman ja sitten ostaa sinulta henkilökohtaista neuvontaa. Näin se vaan kulkee. Koukuta siis asiakkaasi.

Ne jotka etsii vain ilmaista, ne ei kuitenkaan ostaisi sinulta. Ne jotka tykkää tyylistäsi, ne ostaa, kunhan ovat ensin päässeet tutustumaan sinuun ja osaamiseesi. Mitä enemmän näytät osaamistasi maksutta, sitä enemmän teet kauppaa. Asiantuntijaa kun ostetaan saman pöydän ääreen, tai puhelimen päähän, jotta voitaisi rupatella asioista yrityskohtaisesti.

Älä yritä miellyttää kaikkia, valitse segmentti ja pidä tyylisi!

Mitä hyvää verkkokauppa tarjoaa asiantuntijalle?

Asiakkaat voivat tutustua hyvin tuotteistettuihin palveluihisi (joo se tuotteistaminen, se on haastavaa, muttei mahdotonta) – mikä tarkoittaa että hinnat on oltava esillä! Tässä on monella asiantuntijalla oppimista, miten uskaltaa laittaa hinnat esiin – kun kilpailijat näkee! Kääk! So what?

Rahaa voi kilahtaa kassaan sinun nukkuessa tai sinun ollessa toisen asiakkaasi kanssa. Koska tausta- ja etukäteistyötä ei tarvita, voit myydä itseäsi pienissäkin osissa. Ei laskutusta, ei varaamisprosessia. Sähköiseen kalenteriisi synkronoitu (=yhdistetty) varausjärjestelmä helpottaa arkeasi: sinne vain pompsahtelee tilauksia ja sinä vain hoidat ne kuntoon ajallaan!

Toki kannattaa muistaa pitää kalenteri ajantasalla, muun muassa lounastunnit kannattaa ”sulkea” kalenterista, jotta ehtii hoitaa tämän yrittäjänkin kannalta tärkeän asian joka päivä.

Mitä ottaa huomioon asiantuntijaverkkokaupassa?

  1. Lyhyet video esittelyt henkilöistä ovat tärkeimmät osat
  2. Osaajien pitää kirjoittaa mielellään myös blogeja ja artikkeleita
  3. Naamat esiin!
  4. Referenssit linkitettävä tuotteisiin
  5. Tee erilaisia kategorioita oston helpottamiseksi
  6. Myy omaa aikaasi
  7. Myy osaamistasi, esimerkiksi kursseina
  8. Tee myös maksuttomia ladattavia oppaita, näin keräät liidejä
  9. Sekä maksuttomia koulutusvideoita
  10. Kokeile rohkeasti erilaisia juttuja!
  11. Tarjoa yhteydenotto mahdollisuuksia niin monessa paikassa kuin mahdollista
  12. Yksinkertainen chat ikkuna on järkiratkaisu. Pyydä asiakkaita jättämään yhteystietonsa, jos et voi heti vastata.
  13. Tee ostaminen helpoksi, mutta sinun tarpeisiisi
  14. Mahdollista somejakaminen
  15. Pyydä testiryhmää aina toisinaan testaamaan, että kaikki toimii
  16. Päivitä kauppasi ja lisäosat heti – tämänkin palvelun voi ostaa ulkopuoliselta.
  17. Älä tee kaikkea itse. Käsillä tehdään leipää ja rahalla tehdään rahaa!
  18. Markkinointia tarvitset todella paljon
  19. Usko itseesi ja osaamiseesi
  20. Ole rohkea ja ala tehdä!

Lopuksi muistutan, että mahdollista asiakkaallesi myös turvallinen ja monipuolinen maksaminen verkkokaupassasi. Jokainen helpottava ele auttaa asiakastasi tekemään ostopäätöksen. Ja toisaalta vähentää sinun stressiä miettiä kaikkia erilaisia vimpaimia sinne ja tänne.

Ja sitten vain osaaminen myyntiin!


Kirjoittaja on pienyrittäjien sparraaja, digi- ja somekonkari, Redesan Oy: n yrittäjä Sanna Jylänki. Sanna on erikoistunut erityisesti yksinyrittäjien arkeen ja on äärimmäisen innostunut kokeilemaan uusia ja erilaisia asioita ennakkoluulottomasti. Googlaa Sanna tai tutustu Redesanin blogeihin (//www.redesan.fi/category/blogit/ )ja verkkokauppaan. (//www.redesan.fi/kauppa/ )

 


Haluatko saada bloggauksemme ja vinkkimme suoraan sähköpostiisi?
Tilaa uutiskirjeemme ja liity joukkoon - voit poistua milloin vain haluat.
Tilaajana saat etuja mm. verkkokoulutuksiimme!
Tilaajalahjana 20 € ostokuponki!


Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Share On Pinterest
Contact us

Vastaa