Mitä yrittäjän päässä liikkuu?

Julkaistu Julkaistu: Blogit

Mitä yrittäjän päässä oikein liikkuu? Samaan aikaan pitäisi tehdä sitä työtä mistä raha tulee, pitäisi hankkia uusia asiakkaita ja hoidella vanhoja kontakteja. Täytyy laskuttaa, hoitaa viestintää, kunnostaa nettisivujakin,  somettaa sosiaalistamediaa ja kehittää omaa toimintaa. Saanko kaiken tehtyä yksin vai palkkaanko työntekijän? Kuka tekee mitkäkin työt, paljonko työntekijä kustantaa, millä saada balanssiin tekemisen ja tulojen määrä? Jaksanko lopulta tehdä sitä mistä tykkään, ettei vallan kamelin selkä katkea?

Hallinnollisiakin asioita on kuitenkin tehtävä, niin se yritys pyörii.

Tässä kohtaa on opeteltava holistinen (=kokonaisvaltainen) ajattelutapa: jopa kaottiisuus toiminnassa ja arjessa kuuluu toisinaan yrittäjyyteen ja sen kanssa onkin siis hyvä opetella elämään. Voit opetella ohjailemaan omia tekemisiäsi ja pärjätä silti lähes stressittä. Kalentereiden ja listojen käyttö auttaa jo paljon. Se on sitä oman työnsä ja ajankäyttönsä budjetointia. On hyvä kirjata kalenteriin niin markkinointi ja myyntiajat, kuin kehittämis ja laskuttamisajatkin. Kirjaa ylös myös milloin kirjoittelet blogeja, milloin sovit tapaamisia, milloin teet asiakashankintaa ja hallintaa.

Usein kuullaan sanottavan, että on niin kiire, ettei keretä myydä tai markkinoida. Jos kiire tarkoittaa asiakastöitä, josta tulee laskutettavaa, niin ok. Mutta aika usein meidän kiireet johtuvat turhasta sähläämisestä tai tuottamattomien juttujen  tekemisestä. Kaikkea ei toki voi rahassa mitata, eikä kaiken aina pidäkään olla vain tuottavaa – sillä toisinaan on hyvä vain nollata nuppia vaikkapa sitten lukemalla “joutavia” juttuja tai pelaamalla hetki pasianassia. On vain osattava ottaa itseään niskasta kiinni oikeassa kohtaa ja jatkettava joskus tylsältäkin tuntuvaa rutiinia saavuttaakseen sen mitä on lähtenyt hakemaan. Toistoja, toistoja, toistoja = tuloksia!

Ennenpitkää aina tulee aikoja jolloin asiakkaita poistuu, tulee muutoksia toimintakenttään, talous heikkenee ja niin edelleen. Nämä tilanteet eivät sitten iske niin rajusti päälle, kun olet ollut kokoajan hieman esillä. Sinua ei ole unohdettu ja saat hieman kierroksia lisäämällä helposti uusia asiakkaita. Muistathan, että asiakkaalla on kolmen kuukauden muisti – tutkittu juttu!

IMG_1746Koko ajan pitää siis olla näkysällä jollain tapaa. Kun myyntitilanteessa tulee aukkoja, olet kuitenkin uusien potentiaalisten asiakkaidesi muistissa – etkä tarvitse aloittaa markkinointia nollasta.

Usein käy niin, että myydään, myydään, markkinoidaan, markkoinoidaan, myydään ja taas markkinoidaan ja  kalenteri täyttyy. Siitä syystä päätetään lopetettaa myynti ja markkinointi. Ja kun sitten puolen vuoden päästä projektit ovat loppuneet ja ollaankin tyhjän päällä joudutaan taas aloittamaan uudelleen lähes tyhjästä asiakashaalinta – joka vie jälleen aikaa. Paitsi jos olet ollut sopivasti asiakkaidesi ulottuvilla jatkuvasti.

Opettele siis säännöllinen tapa markkinointiin, vaikka olisit juuri nyt täynnä työtä. Laita kalenteriisi vaikkapa joka toiselle viikolle blogiteksti, youtubevideo, somepläjäys, uusia tapaamisia ja käy tapahtumissa sillointällöin, vaikka kuin tuntuisi kiireeltä ja täydeltä. Irroittautuminen tekee hyvää myös lukkiutuneille aivoille.

Ennen pitkää säännöllisen näkyvyyden vuoksi asiakkaat osaavat tulla luoksesi vähän niinkuin itsekseenkin tarpeen vaatiessa.

Kokonaisuuden hahmottaminen ja yrityksen yksin pyörittäminen on haastavaa, mutta palkitsevaa, kun vain opettelet tietynlaisia rutiineja. Omalla tavalla. Listojen ei pidäkään loppua koskaan. Hoidat listoilta ensin ne kiireellisemmät, sitten seuraavat. Ja toisinaan voi olla hyvä istua alas vaikkapa sparraajan kanssa – katsotaan yhdessä järjeestys kohdalleen!

Vinkkinurkka: Laita koneesi nyt kiinni ja sovi yksi uusi tapaaminen!


Haluatko saada bloggauksemme ja vinkkimme suoraan sähköpostiisi?
Tilaa uutiskirjeemme ja liity joukkoon - voit poistua milloin vain haluat.
Tilaajana saat etuja mm. verkkokoulutuksiimme!
Tilaajalahjana 20 € ostokuponki!


Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Share On Pinterest
Contact us