Mitä teen digillä?

Mitä teen digillä?

Digimarkkinointi kasvaa ja sillä on vahva jalansija helposti mitattavana ja kustannustehokkaana markkinoinnin muotona. Se ei täysin korvaa perinteisiä lehti-, televisio- ja radiomainontaa ja myös suoramarkkinoinnilla ja sähköpostimarkkinoinnillakin on yhä käyttöä. Tämän päivän markkinoijan onkin valittava monesta eri kanavasta ja lähestymistavasta yritykselle ja ennen kaikkea asiakkaita eniten tavoittavia markkinointikanavia.

Internetin merkitys tiedonhaussa on aivan olennainen – samoin sosiaalisen median rooli. Hyvät
verkkosivut ovat tärkeät yritykselle. Niiden tehtävänä on olla digitaalinen ovi yritykseen. Sivujen tulisi jakaa tietoa asiakkaille yrityksestä ja sen tuotteista ja palveluista. Verkkosivu on yleensä se tärkein digimarkkinoinnin kanava ja ne pääsääntöisesti ns. laskeutumissivuina muista kanavista eli asiakkaat ohjataan vaikka Facebookista tai Twitteristä omille kotisivuille. Verkkosivuissa tulisi siis huomioida niiden tärkein tehtävä – yrityksen tuotteiden ja palvelujen välittäminen selkeästi.

Sosiaalinen media markkinoinnissasomekanavat

Sosiaalisella medialla on oma vahva merkityksensä tänä päivänä markkinoinnissa. Eri kanavilla on eri tarkoitus myös some maailmassa. Sosiaalisen median kanavia ovat mm.

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest ja Instagram kuvilla viestimiseen
  • LinkedIn
  • Youtube ja Vimeo videoiden jakamiseen
  • Periscope ja Snapchat sekä Facebookin livekuvaus live-kuvan jakamiseen sekä
  • Blogit

Kuten aina ennenkin yrityksen täytyy pohtia, miten ja missä heidän tulisi näkyä, jotta he tavoittavat oman kohderyhmänsä asiakkaita parhaiten. Eri markkinointikanavilla on eri käyttäjät ja eri käyttötarkoitukset. Asiakkaat odottavat eri some-kanavilta eri asioita, joten asiakkaiden tunteminen on tärkeää. Mitä palveluja tai sovelluksia he käyttävät ja miten? Sosiaalinen media ei takaa tavoitettua näkyvyyttä ja automaatiota myynnin lisääntymiseen, mutta se tarjoaa siihen helpohkoja lisämahdollisuuksia. Sen tuomat uudet mahdollisuudet täydentävät hyvin perinteistä markkinointi ja niiden avulla yritys voi laajentaa näkyvyyttään ja tarjota eri kohderyhmille erilaisia impulsseja heidän mieltymystensä mukaan. Joissakin tapauksissa digimarkkinointi jopa korvaa osin perinteisen markkinoinnin keinoja.

Aloita Facebookilla!digitalist

Facebook -sivut helpottavat yrityksen löytymistä netistä. Asiakkaat, kohderyhmästä riippuen, myös hakevat yrityksiä usein suoraan Facebookista, jolloin yrityksen omat sivut ovat välttämättömyys. Mikäli asiakkaasi ovat kuluttajia, perusta sivut. Jos taas teet kauppaa yritysten kanssa, niin miksi et perustaisi yrityksellesi Facebook –sivuja.

Facebookin omien tietojen mukaan heillä on ollut vuonna 2015 yli 2 miljoonaa käyttäjää, joista osa on myös sinun yrityksesi asiakkaita. Mitä sinne Facebookiin sitten voi laittaa? Mieti ennemmin, mitä haluaisit kertoa asiakkaillesi ja ihmisille yleensä. Kerro, mitä teillä tapahtuu, mitä teette, ketä teillä on töissä, jaa oman alasi merkittäviä tapahtumia ja tietoa alasta. Käytä sitä aktivoimaan asiakkaitasi kyselemällä ja haastamalla kommentoimaan. Facebookissa yritykset voivat halutessaan luoda myös avoimia tai suljettuja ryhmiä omille asiakkailleen keskustelu ja tiedonjako paikoiksi.

Visertele Twitterillä

Yrityksen Twitter –tilin avulla yritys voi olla aktiivinen oman alansa tiedottaja ja kehittäjä ja siten myös luoda yritysimagoa, brändiä. Yhä yleisempää on myös asiakkaiden palveleminen ja kysymyksiin vastaaminen Twitterin avulla. Keskustelu Twitterissä on aktiivista. Aloita seuraamalla mielenkiintoisia ihmisiä ja oman alasi vaikuttajia, jos Twitter on sinulle uusi. Etsi sieltä yrityksiä ja seuraa, miten he viestivät ja löydä siten oma tapasi osallistua.

Pinnaa ja Instaa!

Pinterestin ja Instagramin avulla yritys voi lähestyä helposti niitä asiakasryhmiä, jotka seuraavat mieluusti kuvia, mutta eivät niinkään halua aktiivisesti osallistua keskusteluihin. Näistä ensimmäinen on hieman vaivattomampi, sillä sen toimintatapoihin ei kuulu kommentointi, jolloin kuvat elävät omaa elämäänsä. Toki se ei poista sitä tosiasiaa, että myös Pinterestiäkin tulee päivittää, jotta se pysyy mielenkiintoisena. Instagramissa puolestaan on enemmän käyttäjiä kuin Pinterestissä, jolloin on todennäköisempää, että tavoitat asiakkaasi tämän palvelun kautta. Molempien palveluiden kautta voit mm kertoa tuoteuutuuksista, luoda yritysimagoa sekä raottaa yrityksen “takahuoneen verhoa”. Pinterestistä kirjoitinkin jo yhden kirjoituksen ja Instagramista on tulossa omansa.

Vilmaa videoilla!

YouTube tai Vimeo ovat palveluita videoiden jakamiseen. Videoiden merkitys tiedonhaussa tulee kasvamaan. Erään tutkimuksen mukaan amerikkalaiset nuoret hakevat jo tietoa useammin YouTubesta kuin Googlesta. Miten yritys sitten voisi hyödyntää videoita markkinoinnissaan? He voivat tarjota asiakkaille ohjevideoita, neuvoja, haastatteluja, käyttökokemuksia, “näin tuotteesi valmistuu” -tyyppisiä videoita sekä luonnollisesti paljon muuta. Yritys voi perustaa oman kanavan ja julkaista siellä erilaista videomateriaalia aina viihdyttävistä “takahuonepätkistä” asialliseen ohjemateriaaliin.

Periscope & Snapschat?

Mikäli yrityksesi kohderyhmässä eivät ole noin 18-25 vuotiaat nuoret voi olla, ettei Periscope ja Snapchat tavoita asiakkaitasi, mutta mikäli kohderyhmäsi on juurikin noissa ikäryhmissä, kannattaa pohtia voisitko jakaa suorana videoita yrityksestäsi. Esimerkiksi tarjous joka kerrotaan vain Snapchatin seuraajillenne ja sen voi lunastaa vain tiettynä aikana.

Linkity LinkedIn:llä

LinkedIn tarjoaa yritykselle myös kanavan ammatilliseen profiloitumiseen. Tätä kanavaa ihmiset seuraavat nimenomaan ammatillisessa mielessä. Mitä yrityksesi tarjoaa ja kenen kanssa teette yhteistyötä? Osta nyt – mainostaminen suoraan ei mielestäni sovi tähän kanavaan. Tarkoituksena on rakentaa sekä yrityksen että yrittäjän osaajaprofiilia. Kerro osaamisestasi, missä olet ollut mukana, liity ryhmiin ja ole aktiivinen, jaa tietoa esimerkiksi SlideSharen jne. Luo verkostoja, sillä niiden merkitystä ei voi tänä päivänä liikaa painottaa.

Kirjoittele blogeja

Blogi tarjoaa yrityksille loistavan mahdollisuuden tarjota asiakkailleen lisätietoa omasta alastaan. Blogissa yritys voi kertoa mm. oman alansa tapahtumista, kirjoittaa käyttöohjeita ja käyttövinkkejä, tuoda esille asioita, jotka auttavat asiakasta tuotteen tai palvelun käytössä. Esimerkiksi parturi-kampaaja voisi kirjoittaa blogissaan kampaustrendeistä, tuotteista ja niiden käytöstä, hiusten ja päänahan hoidosta. Samoja blogitekstejä voi aika-ajoin julkaista uudelleen pienillä viilauksilla esim. vinkit pikkujoulukampauksiin tai hiusten sähköisyyden poisto on aina talvisin ajankohtaista. Blogi ei kuitenkaan ole kaikkia varten. Mikäli et ole valmis kirjoittamaan blogia säännöllisesti, niin silloin sitä ei ole syytä ottaa valikoimaan.

Somen eri kanavissa aktiivisuus ja jonkinlainen säännöllisyys on tärkeää, mutta pienillä panostuksilla ja ajankäytöllä voi saada aikaan hyvää näkyvyyttä. Rohkeutta ja aktiivisuutta!

Heini Pennanen  

PS. Katso myös Redesanin Some-verkkokoulutukset sekä Sannan somesparraus.

PPS. Lue lisäksi Somettaja, Tunne laitteesi-bloggaus.


heini_pennanen Heini toimii opettajana Jyväskylän ammattiopistossa (JAO) ja perehdyttää ja opastaa siellä tulevia merkonomeja yrittäjyyden ja markkinoinnin saloihin. Hän on innostunut uusista opetusmenetelmistä ja –ympäristöistä ja hyödyntää SoMe:a myös opetuksessaan. Heini on parhaillaan Redesanissa “opeTOP:ssa” eli opettajan työelämäjaksolla perehtymässä yrittäjäarkeen.

Jaa tämä artikkeli

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lisää luettavaa

Verkostomarkkinointi ei ole peikko!

Verkostomarkkinointia pidetään usein joko peikkona tai vähäpätöisenä. Moni kuitenkin hankkii elantonsa verkostomarkkinoinnilla. Yhdelle sopii toinen ja toiselle toinen. Verkostomarkkinointi, tai suoramyynti, on tapa yrittää ja

Lue lisää
algoritmi

Facebookin algoritmitestin tulokset

Teinpä taas “ihmiskokeen” Facebookin algoritmeillä. Tein kesäkuussa 2019 kolme päivitystä lähes samaan aikaan hyvin saman tyyppisesti. Halusin näyttää teille, miten vaikuttaa seuraavat toimet somekäyttäytymisessä: Kun

Lue lisää
sisältömarkkinointi

Persuksille potkua somettamiseen!

Persuksille potkua somettamiseen! Somettaminen, tuo nykyajan markkinointi, joka usein jopa ahdistaa. Pitäis tehdä sinne ja tänne ja sitä ja tätä. Mutta pää on tyhjä. Eihän

Lue lisää

Kirjaudu tilillesi

Tilaa Redesanin uutiskirje

Haluatko saada bloggauksemme ja vinkkimme suoraan sähköpostiisi? Tilaa uutiskirjeemme ja liity joukkoon – voit poistua milloin vain haluat. Tilaajana saat etuja mm. verkkokoulutuksiimme! Tilaajalahjana 20 € ostokuponki!