Mitä järkee budjetissa?

kassavirtakuva“Pienyrittäjä ei tarvitse budjettia!” – tämän lauseen kuulee tuon tuostakin yrittäjien suusta.

Jos tulot ja menot ovat hirmuisen pienet, eikä ole halua yhtään kasvaa eikä saada enenpää liksaa ja kaikki asiat ovat kirkkaana omassa päässä niin kyllä ilmankin selviää, kutakuinkin. Päivästä päivään. Vaan mitäs jos haluaisit saada vähän lisää palkkaa itsellesi tai yrityksesi kasvamaan?

Budjetin avulla pystyt myös rentoutumaan kun tiedät missä mennään.

Budjetti eli mitä pitäisi tienata ja mitä sen eteen pitäisi tehdä että pärjääpi? 

Budjettia pitäisi ajatella enemmänkin tulevaisuuden suuntaviivoina: Tämän verran haluaisin tehdä lisää tulosta ja tällä keinoin se voisi onnistua.

Tässä kohtaa moni sanoo, ettei pysty ennustamaan tulevaa. Eihän hän voi tietää tuleeko asiakkaita minkä verran ja tuleeko rahaa, toteutuuko suunnitelmat. Juuei – ei budjetin tarkoitus olekaan ennustaa – vaan ohjata sinua tekemään kohti parempia tuloksia. Budjettihan on oikeastaan “päätöslaskelma” eli yrittäjä päättää, että tämän verran minä myyn, tällä hinnalla ja tämän verran hyväksyn kuluja ja siten päätän, että tällaisella kannattavuudella haluan toimia. Loppu on sitten tuon päätöksen toteuttamista, eikä markkinoiden armoille heittäytymistä.

Sitäpaitsi jos kaikki asiat pyörivät vain päässä mössönä, käy helposti niin, että tuskastuu ja säätää turhia asioita, kun voisi keskittymällä tehdä parempaa tulosta. Kun pidät kirjaa tämän hetken kaupoista ja menoista, olet paremmin perillä rahojesi riittävyydestä tai riittämättömyydestä ja näin ehdit ennakoida hyvissä ajoin mahdollisia tulevia notkahduksia. Yrityksen pyörittäminenhän on jatkuvaa luotsaamista myynnin, markkinoinnin, talouden ja oman jaksamisen renkaassa. Yrityksen pyörimiseen kuuluvat myös notkahdukset – niitä ei tarvitse säikähtää. Ennakointi on opeteltavissa.

yrityksenpyoriminen

Esimerkiksi näin: Olet päättänyt saada 2000 € käteen kuussa. Lähde kirjoittamaan paperille tai exceliin lukuja ylös. Kirjoita samaan kaavioon kuukausittaiset menot ja arvioidut tulot. Katso täsmäävätkö luvut – jos menoja on liikaa, mieti voisitko luopua jostain. Jos taas tuloja on liian vähän, mieti millä keinoin voisit tehdä lisää kauppaa.

Budjetti on hyvä tehdä aina vuodeksi kerrallaan, sillä lähes kaikilla aloilla on kausivaihteluita – tuolloin budjetin avulla pystyt ottamaan nämä asiat huomioon jo etukäteen. Jos kesällä tulee olemaan hiljaista, koeta tehdä keväällä enemmän töitä ja sopia syksyn kalenteri jo valmiiksi ennen hiljentymistä. Hiljaisina aikoina onkin aika kehittää yritystä ja panostaa myynti- ja markkinointitoimenpiteisiin.

Monesti on niin, että kun kirjoittaa asiat paperille, pikkuisen korotetuilla numeroilla, huomaakin yhtä-äkkiä tekevänsä asioita kasvun eteen. Kun se on kerran kirjoitettu ylös. Kirjoittaminen ohjaa ajattelutapaamme toimimaan, jopa ihan huomaamatta!

  • Myyntibudjetti eli montako kappaletta pitää myydä ja millä hinnalla
  • Kulubudjetti eli millaisia kuluja kertyy vuositasolla
  • = myyntibudjetti – kulubudjetti = kannattavuuslaskelma.

Budjetointiin et tarvitse hankalia kaavioita, etkä pienyrityksessä monien päivien konsultaatioita. Jos et yksin pääse alkuun, on hyvä ottaa vaikkapa tunninparin sparraus talousosaajalta tai istua vaikkapa kirjanpitäjäsi kanssa alas ja pohtia tulevaa ja vertailla mennyttä. Mennyttähän et voi muuttaa, sen kertoo sinulle tilinpäätös. Tulevaan sen sijaan voit vaikuttaa, suunnittelemalla ja tekemällä päätöksiä.

Muutama selkokielinen asia taloudesta:

  • Kannattavuus = jääkö toiminnasta katetta eli onko hinnoittelu ja myyntimäärä riittävä kattamaan kulut
  • Maksuvalmius = Kassavirran hallinnalla pysyt ajan tasalla tulevista ja lähtevistä rahoista ja siten rahan riittävyydestä.
  • Vastattavaa eli velat, millä toiminta on rahoitettu.
  • Kassavirta = paljonko rahaa on nyt ja mitä menoja ja tuloja on tulossa, riittääkö raha?
  • Vakavaraisuus = Oman pääoman eli kertyneiden voittojen ja velkarahan suhde, joka kertoo sen, miten vakaalla pohjalla toimintasi on

Lukaise jatko-opiksi vielä Sakari Oikarisen Ratekia-bloggaus ja varaa tarvittaessa sparraus!

Innostu luvuista!

Jaa tämä artikkeli

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lisää luettavaa

näkyvyyttä facebookkiin

Lisää näkyvyyttä Facebookkiin!

Lisää näkyvyyttä Facebookkiin! Tässäpä pieni vinkkivideo, miten saat yrityksellesi tai yhteisösivullesi lisää näkyvyyttä Facebookissa. Tykkää ja kommentoi toisia yrityksiä yrityksenäsi. Muista tässä kohtaa mukavat kannusteet

Lue lisää

Verkostomarkkinointi ei ole peikko!

Verkostomarkkinointia pidetään usein joko peikkona tai vähäpätöisenä. Moni kuitenkin hankkii elantonsa verkostomarkkinoinnilla. Yhdelle sopii toinen ja toiselle toinen. Verkostomarkkinointi, tai suoramyynti, on tapa yrittää ja

Lue lisää
algoritmi

Facebookin algoritmitestin tulokset

Teinpä taas “ihmiskokeen” Facebookin algoritmeillä. Tein kesäkuussa 2019 kolme päivitystä lähes samaan aikaan hyvin saman tyyppisesti. Halusin näyttää teille, miten vaikuttaa seuraavat toimet somekäyttäytymisessä: Kun

Lue lisää

Kirjaudu tilillesi

Tilaa Redesanin uutiskirje

Haluatko saada bloggauksemme ja vinkkimme suoraan sähköpostiisi? Tilaa uutiskirjeemme ja liity joukkoon – voit poistua milloin vain haluat. Tilaajana saat etuja mm. verkkokoulutuksiimme! Tilaajalahjana 20 € ostokuponki!