Mistä Redesan sai alkunsa?

Mistä Redesan sai alkunsa?

Näin vuosipäivänä tulee katsottua aikaa taaksepäinkin. Mitä sitä on tullut tehtyä? Mistä lähdin liikkeelle? Miksi perustin Redesanin? Mikä sai aikaan tämän värikkään markkinointi-ideointi-innostamis-kehittämis yrityksen synnyn?

Minäpä kerron.

Olen aina nauttinut siitä, että saan tehdä toisin kuin muut. Jo lapsena tykkäsin enemmän autoista kuin nukeista. No, leikin minä nukeillakin ja halusin olla prinsessa – haluan vieläkin! Mutta haluaisin myös ajaa rekka-autoa jokupäivä. Minua on aina kiinnostaneet koneet ja laitteet, tietotekniikka ja soveltaminen, keksiminen ja kokeileminen. Niinpä jo -80 luvulla luin kaikki atk-kirjat ja opettelin käyttämään koneita, ihan itse. Koodasin ja tutkin mitä osia koneet olivat sisäänsä syöneet. En tiedä minkä verran asiaan vaikutti se, että minulla ei ollut samanikäisiä siskoja, vaan kaksi pikkuveljeä.

Ylä-asteen lopussa minun oli vaikea keksiä mikä minusta tulee isona – halusin tehdä kaikkea ja ammatinvalintatestissä minulle vaihtoehdoiksi tuli.. .no, kaikkea! Koetapa siinä sitten löytää se oikea tie. Konekirjoitus ja atk olivat kymppejä. Muista numeroista ei kauheasti ole mainitsemista.

Mutkien kautta päädyin vuonna 2000 Kuopiosta tänne Jyväskylään ja 2002 tapasin nykyisen mieheni, yrittäjä Tomi Jylängin. Kolmen viikon päästä tapaamisesta olin hänen yrityksessään Planetconissa töissä hoidellen yrittäjän rinnalla yrityksen asioita. Tämä yritys kasvoikin sittemmin isohkoksi kahden paikkakunnan yritykseksi työllistäen parisenkymmentä henkilöä. Tänäpäivänä Tomi on perustanut jälleen uuden firman Bestinon kasvattaakseen sen taas.

Ensimmäinen oma yritykseni Tmi Sanna Jylänki syntyi eräänä yönä 2006, itseasiassa omana syntymäpäivänäni. Toiminta-ajatuksena oli tehdä nettisivuja pienyrityksille ja ohessa myydä alusasuja kotikutsuilla. Yhdet nettisivut teinkin – alusvaatebisnes vei mukanaan viideksi vuodeksi. Kasvatin ja kehitin päämieheni kanssa ketjua ja omaa vastuualuettani yrittäjänä nollasta puolen miljoonan liikevaihtoon, vajaan 50 alaisyrittäjän kokoiseksi fränkkäritoiminnaksi.

Myynti ja markkinointi on ollut pienestä saakka verissä – aina olen halunnut tehdä jonkinlaista kauppaa ja markkinoida, olla esillä ja keksiä erilaisia juttuja. Niinpä vuonna 2010 vuoden lopulla huomasin haluavani tehdä sitä enemmänkin työkseni ja osuin Tiimiakatemian järjestämään seminaariin kuulemaan Lisa Souniota, tuolloin vielä minulle tuntematon tapaus. Tuosta seminaarista tajuntaani ei jäänyt mitään muuta kuin palo olla jotain erilaista, näkyvämpää, värikkäämpää ja omalaatuisempaa. Tapahtumasta tarttui mukaan Lisan kirja Brändikäs, jonka ahmin parissa päivässä – ja tiesin mitä haluan. Haluan olla samanlainen – haluan olla enemmän. Innostuin Lisan rohkeudesta olla värikäs, yhdistellä tavallisia asioita erilailla toisiinsa ja erilaisia asioita tavallisella tavalla. Rohkeita värikkäitä tekoja välittämättä siitä mitä “viisaat ja oppineet” sanovat ja opastavat. “Ei näin ole ennenkään tehty” – ole sovi minullekaan. Minun päässäni tavallinen tarkoittaa aina, että nyt on aika muuttaa asioita!

Et pysty erottumaan massasta jos et erotu jollain tavalla. Juttujen ei tarvitse olla isoja ja ihmeellisiä, mutta erilaisia ja huomattavia. Tätä väriä olen halunnut lähteä viljelemään ympärilleni sekä asiakkaisiini. Jos joku haluaa olla vain harmaassa oleva massatuote, ei silloin ole minun asiakkaani. Saan näppylöitä tylsyydestä ja innottomuudesta. Tahtoa, intoa ja halua pitää olla! Niin ja väriä. Lilaa ainakin!

Väriä tuli Redesaniinkin. Uusi maailma avautui minulle kertaheitolla ja pyysin minua sparraamaan alkuun Kati Rauhaniemen, silloisen Dot Designin yrittäjän. Tiesin, että tarvitsen sparraajakseni jotain tehokasta ja ravistelevaa. Muutamassa tunnissa syntyikin tehokkaasti logo, toiminta-ajatus, nettisivujen ilme sekä tsemppi ja kannustus tehdä juuri tätä. Yrityksen brändin värin tiesin jo hyvin alkuvaiheessa. Sitä ei tarvinne kirjoittaa tähän. Voimakkaasti ja paljon – että erottuu, jokapaikassa. Minussa, yrityksessä ja kaikkialla. Halusin tehdä kaikki toisin. Minun alalla, eli liikkeenjohdon konsultoinnissa ollaan yleensä konservatiivisia ja harmaita. Mahdollisimman näkymättömiä. Onhan ollut tapana, etteivät asiantuntijat itseään mainosta, koska et ole silloin vakuuttava ja osaava asiantuntija jos joudut itseäsi mainostamaan – niin sanovat kollegat. Hyvän asiantuntijan ei pitäisi tarvita itseään mainostaa. No, minä tyttö se pistin auton kylkiin isot mainokset ja väriä pintaan ja annoin palaa. Jokapaikassa mihin vain ehdin, somessa ja livenä. Jalkatyötä, jalkatyötä, sometusta, sometusta ja kirjoittamista kirjoittamisen jälkeen. Ja asiakkaita tuli. Erotuin. Minulle hyvä – kollegoita nauratti selän takana jonkin aikaa. Vaan ei kuulemma naurata enää. Kolme vuotta takana ja täällä tämä porskuttaa vieläkin, jopa oikein itsensä konkariyrittäjä, konsultti, kirjailija Timo Ropen & Rope-Yhtiöiden kanssa yhteistyötä tehden.

Näytin, että erilailla ja sitkeästi tekemällä voi pienilläkin resursseilla saada suuria aikaan. Nyt minua & Redesania kysellään jos vaikka mihin mukaan ja rahataloudessakin se alkaa näkyä kivasti pikkuhiljaa. Töitä se on “hitokseen” vaatinut, mutta joka hetkestä olen nauttinut! (…tai no ikävä toimitilan pakkovaihto ei ollut niin kiva juttu – mutta toisaalta siitä syystä syntyi Yrittäjän Kumppanitalo vuoden 2013 alussa.)

Ilmeisesti tekemisen touhu ja pöhinä on näkynyt ja tuntunut, kun toinen konkarikonsultti Sakari Oikarinen Confidentumista laittoi minulle kesällä 2012 viestin: “Kun sussa on tuota virta näköjään kun pienessä kylässä, niin eiköhän tehdä jotain kimpassa?”. Ja siitä asti me on tehty. Jing ja Jang. Brezhneviläinen ja Hippi. Inhorealisti ja Innovaattori. Mahtavasti toisiamme täydentäen jopa hiukan teatterimaisesti. Olenhan aina halunnut näyttelijäksikin 😉

Silloin tällöin minulta kysellään miten minusta tuli tämmöinen. Millä koulutuksella? Ei, koulutus ei ole minua tälläiseksi tehnyt, vaan elämä ja elämän opinnot, joita karttuu jokapäivä ja joka hetki. Kaikki tapaamiset ovat oppia tulevaan. Ja jos oikein kovasti jotain haluan, opettelen! En ole ikinä pitänyt itseäni kummoisena kirjoittajanakaan ja nyt kirjoitan jo toista kirjaa – molemmat ilmestynevät tänä vuonna 2014. Ensimmäinen on loppusilausta valmis: 100 keinoa tehdä somella tuloksia – kirja on kirjoitettu yhdessä Timo Ropen kanssa. Hänen kirjojaanhan olen itsekin opiskellut menneinä vuosina melkoisen kasan.

Redesanin nimi syntyi kolmen tunnin sanakirjakaivelun tuloksena. REDE on portugalia ja tarkoittaa verkostoja. SAN siinä sitten vähän pehmentää ja viittaa perustajaan. Taustalle voinen kertoa, että tein ylä-asteella maantieteessä Portugalista tutkielman saaden siitä 10+++:n (muistanet, etten ollut koulussa mikään hikipinko). Tutkielma on edelleen tallessa. Kuvia mm. facebookissa. On täysin sattumaa, että nimi tuli juurikin Portugalista. Ehkäpä täytyy siellä joskus itsekin käydä…

Halusin alusta asti, että asiat pitää voida tehdä tehokkaasti ja notkeasti. Pienyrittäjäkentän erityisen hyvin tuntevana tiesin monen pettyneen mutkikkaisiin toimiin ja yksinyrittäjäymmärtämättömyyteen. Yrittäjäkenttään olen päässyt perehtymään hyvin myös aktiivisella yrittäjäjärjestötoimillani. Yrittäjyyteni alusta saakka olen kuulunut Keski-Suomen Yrittäjänaisiin, toimien siellä hallituksessakin neljävuotta. Sittemmin olen todennut että meitä pienyrittäjyydestä oikeasti ymmärtäviä on todella vähän näissä tehtävissä, arjessa kiinni. Vain olemalla itse mukana voit tietää miten kentällä hommat kulkee ja mikä voisi toimia ja mikä ei. Pitää olla perillä kokoajan mitä missäkin tapahtuu. Siksikin on ollut alusta asti selvää, että verkostot on tärkein osa toimintaa. Yksi ihminen ei voi kaikkea tietää, mutta yksi ihminen voi tietää mistä lähdetään apua hakemaan. Silloin kun asiakkaalla on kiire, hänen ei tarvitse koluta montaa luukkua.

Redesanin tavoitteena on pyrkiä eroon diipadaapasta ja muusta kapulakielestä, ainakin voida tulkata sitä asiakkailleen. Asiakkaalle pitää puhua asiakkaan omaa kieltä, ymmärrettävästi. Yrittäjän päänä ja olkapäänä – ihminen sekä liiketoiminta keskiöissä.

Ja nyt minulla on unelma ammatti – keksin sen itse! Yksityinen yritysneuvoja.

Sanna Jylänki, Redesan Oy toimitusjohtaja, perustaja, yrittäjä, yritysneuvoja, yrityssparraaja, moniosaaja. Onnellinen!

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Lisää luettavaa

Sparraajat apunasi!

Sparraajat apunasi! Vaikka Sanna lähti palkkatöihin, niin sparrausta saa edelleen! Upeat sparraajamme ovat apunasi, päänä ja olkapäänä. Muista myös uusi Rohkasu.fi palvelu sekä tuttu YritysMuuntamo.

Lue lisää

Rohkasu.fi palvelu on nyt avattu!

Rohkasu.fi palvelu on nyt avattu! Luuletko ettet pysty? Tiedän että pystyt! Anna Sannan auttaa! Rohkasu.fi palvelu on nyt auki. Kun kaipaat pientä tai isompaa rohkaisua

Lue lisää
Redesan logo

TIEDOTE

Redesanin toimintaa on supistettu
ja sivuston sisältöjä ja toimintoja on karsittu jonkin verran . 

Kannattaa kuitenkin vilkaista, mitä kaikkea hyödyllistä jätimme jäljelle!

Kirjaudu tilillesi

Tilaa Redesanin uutiskirje

Haluatko saada bloggauksemme ja vinkkimme suoraan sähköpostiisi? Tilaa uutiskirjeemme ja liity joukkoon – voit poistua milloin vain haluat. Tilaajana saat etuja mm. verkkokoulutuksiimme! Tilaajalahjana 20 € ostokuponki!