Myyminen on yksi pelottavimmista asioista monelle: Minä en kyllä aio mitään myydä! Myyminen on vaikeaa! En ole myyjätyyppiä. En halua tuputtaa kenellekään mitään…
… eikä pidäkään! On paljon järkevämpiä ja parempiakin tapoja myydä. Helpointa ja tehokkainta on esitellä yritystä ja myydä tuotteita, kun menee sinne, missä ne potentiaaliset asiakkaatkin ovat. Sen sijaan, että istuisit vain koneella, kotona, toimistolla taikka odottelisit vain asiakkaiden yhteydenottoja.
Tärkeää on myös osata yhdellä tai kahdella lauseella kertoa mitä myy ja miten asiakas siitä hyötyy. Miksi ihmeessä hän ostaisi tuotteesi tai palvelusi ja vielä sinulta?! Tässä kohtaa mukaan astuu myös “Yrittäjä, Sinä olet mainos” – eli miltä näytät, miten toimit, miten juttelet, tykkääkö asiakas vai juokseeko karkuun.
Kun haluat vakuuttaa asiakkaasi, kannattaa pyrkiä eroon amatöörimäisestä puuhastelusta ja ottaa rohkea askel eteenpäin. Laita siis esittelymateriaalisi ja tuotteesi siihen kuntoon, että sitä voisi hyvillä mielin laittaa vaikka Stockmannin hyllylle esille.
Konkreettisesti – miten?
Sinun tulee tehdä taustatyöt hyvin lähtiessäsi myymään. Selvitä kenen kanssa tulet olemaan tekemisissä ja miksi. Näin pystyt parhaiten tarjoamaan asiakkaallesi juuri sitä mitä hän tarvitsee. Jos et voi selvittää taustoja etukäteen, kysele asiakkaalta tapaamisessanne. Asiakas tykkää, kun olet aidosti kiinnostunut hänestä. Tätäkin voi opetella ja kokemus tuo varmuutta! Lähde vain rohkeasti tapaamaan ihmisiä – kentälle mars!
Sovi tapaaminen. Kuuntele alkuun mitä asiakkaasi tekee – ole kiinnostunut hänen tekemisistään, aidosti! Pidä huoli, että kunnioitat asiakastasi käyttäymiselläsi, ja huomioi asiakkaasi puheesta tarpeet jotka voisit täyttää. Jätä itsestäsi muistikuva. Timo Ropen sanoin: Kaikki myydään tunteella!
Ilman myyntiä ei ole yritystä!
Yksikään yritys ei voi toimia jos tuotteita tai palveluita ei myydä. Ei toimi verkkokaupat, ei keskustan vilkkaallakaan kadulla toimivat liikkeet, ei oppilaitokset eivätkä tunnetuimmatkaan brändit. Myyntityötä tarvitaan, aina. Jopa parisuhteessa sinä myyt itsesi toiselle osapuolelle – ei se bisneksessäkään ole sen kummempaa. Myynti perustuu sinun omaan toimintaasi – suostutteluun ja lopulta kauppaan.
Tästä se myynti lähtee:
- Mikä on asiakkaasi ongelma jota pyrit ratkaisemaan?
- Millä tuotteillasi voit asiakkaasi elämää helpottaa?
- Ketä haluat asiakkaiksesi?
- Mistä heidät tavoitat?
- Kuuntele kenttääsi koko ajan.
- Kuuntele asiakastasi koko ajan.
- Uskalla kokeilla erilaisia myyntitapoja.
- Millaiset segmentit?
- Lähde liikkeelle!
- Panosta eniten olemassa oleviin asiakkaisiisi.
- Myynti on kaikkien juttu.
- Verkkokauppa ei myy yksin käytännössä yhtään!
- Some on enemmän markkinointipaikka kuin myyntipaikka.
- Älä tuputa!
- Alennuksilla ei tehdä myyntityötä – ne ovat vain sisäänheittotuotteita.
- Usko juttuusi – kehitä itseäsi.
Myynti on siis vain keskustelua potentiaalisen asiakkaan kanssa. Ei se juuri sen ihmeempää ole. Teet vain läksysi, kehität aika-ajoin itseäsi, laitat tuotteesi ja materiaalisi kuosiin ja menet verkottumaan! Siellä ne viipottajat ovat. Kiteytetysti voisi vielä sanoa: Älä myy! Mene vain juttelemaan – mutta opettele siinä samalla tekemään kauppa. Opit varmasti jos haluat.
Markkinointi on myös myyntiä – mutta markkinointia pitää tehdä pitkäjänteisesti, jotta kaupat aikanaan syntyy.
Jos tuntuu, ettet pääse yksin eteenpäin näistä, varaa MyyntiSparraus – mietitään näitä yhdessä ja pääset nopeammin eteenpäin!