Millaisella tuolilla sinä istut?

Millaisella tuolilla sinä istut?

Tiedäthän tuolin, istuimen, jossa on neljä jalkaa, istuinosa, selkänoja ja joskus myös käsinojat? Tuolia voi käyttää apuna oman elämänsä tarkasteluun.

Yrittäjän, joka istuu vertauskuvallisesti monella tuolilla, olisi säännöllisesti hyvä pysähtyä pohtimaan omaa henkilökohtaista jaksamista ennen kuin on liian myöhäistä. Yrittäjän oma hyvinvointi heijastuu koko yritykseen, varsinkin jos yrittäjä on yrityksensä ainoa työntekijä.

Istahda siis hetkeksi oikealle tuolille, itsellesi mieluisaan ja rauhalliseen paikkaan. Jos mahdollista, sulje hetkeksi silmäsi ja anna mielikuvituksellesi tilaa. Kuvittele eteesi tuoli. Oma maailman paras tuolisi.

  • Kuvittele eteesi sellainen tuoli, jonka ehdottomasti haluaisit itsellesi.
  • Kuvaile millaisen tuolin näet edessäsi.
    • Minkä värinen ja kokoinen tuoli on kyseessä?
    • Mitä tyyliä tuolisi edustaa?
    • Kuinka hyvin tuolisi sopii tilaan, jossa sen paikka on? 
    • Miltä tuolisi tuntuu, kun istut siihen?
    • Mitä kuulet, kun käyt istumaan tai nouset siitä ylös?
    • Kuvaile tuolisi tuoksu.
    • Millaisen tunteen tuolisi saa aikaan sinussa?
    • Mitä muuta huomioitavaa tuolissasi on?
  • Ajattele näitä ominaisuuksia oman elämäsi osana.
    • Millaisia muutoksia tarvitaan, että arkesi muistuttaisi suosikkituoliasi?
  • Tarkastele tuoliasi lähemmin.

Jalat

  • Tarkastele ensin tuolin jalkoja. Koko tuolin paino on jalkojen varassa.
    • Kuvaile mahdollisimman tarkasti tuolisi jalkoja.
    • Kuinka hyvin ne jaksavat kannatella kaiken painon?
  • Ajattele nykyhetkeäsi ja nimeä jokainen jalka sen mukaan, mikä pitää elämäsi tasapainossa.
    • Mikä on elämäsi perusta, jonka päälle kaikki rakentuu?

Istuinosa

  • Istuinosa on kiinni tuolin jaloissa. Se kiinnittää jalat tiiviisti antamaan tukensa koko tuolille.
    • Minkä kokoinen istuinosa on? Onko se riittävä?
    • Mistä istuinosa koostuu? Mitä se pitää sisällään?
    • Millaista sen päällä on istua? Mikä tekee/tekisi tuolistani mukavan istua?
  • Ajattele nyt tuolin istuinosaa osana elämääsi.
    • Mitkä asiat tai ketkä ihmiset kiinnittävät elämäsi perusasiat toimivaksi kokonaisuudeksi?
    • Mitkä asiat tekevät elämästäsi mieluista?
    • Mitä mahdollisesti haluaisit enemmän tai mistä olisit valmis luopumaan?

Selkänoja

  • Millainen selkänoja tuolistasi löytyy?
    • Minkä kokoinen selkänoja on?
    • Millaisena koet sen antaman tuen?
  • Millainen tukiverkko sinulla on ympärilläsi?
    • Mihin tai keneen voit nojautua silloin kun tarvitset apua tai tukea?
    • Millaisena koet nykytilanteesi, onko sinulla riittävästi tukea saatavilla tai tiedätkö mistä voit tukea saada?

Käsinojat

  • Käsinojat eivät ole pelkkä koriste ja turhake, vaikka tuoli pysyykin pystyssä ilman niitä. Käsinojien tehtävä on olla tukena, kun ponnistat ylös. Ne siis jatkavat samaa tehtävää kuin selkänojakin. Molemmat ovat nojia, joihin tukeudutaan.
    • Millaiset käsinojat tuolissasi on?
  • Millainen avunpyytäjä olet? Uskallatko myöntää avuntarpeesi ja pyytää apua?
    • Ketkä tai mitkä asiat toimivat elämässäsi käsinojina?
    • Kuinka tietoinen olet siitä, kuinka moni ihminen olisi valmis olemaan tukenasi, jos vain antaisit siihen mahdollisuuden?
  • Mikä pitää tuolisi kasassa?
  • Nimeä voimavarasi, joiden avulla jaksat arjessasi.
  • Rakenna ympärillesi tukiverkosto – älä jää yksin.
  • Jos tuntuu, että tuolisi natisee ja arkesi takkuaa, pyydä apua.
  • Anna aikaa itsellesi.
  • Anna läheisillesi mahdollisuus olla tukenasi.
  • Tarvittaessa hakeudu ammattilaisen juttusille.

Kirjoittaja on Jaana Soikkeli, yritys- ja liike-elämän tuntemusta omaava coach ja sparraaja.

jaana soikkeli

https://www.facebook.com/empeirike

https://www.empeirike.fi/

Jaa tämä artikkeli

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lisää luettavaa

sisältömarkkinointi

Sisältömarkkinointia, miksi?

Sisältömarkkinointia, miksi? Jatkuva mainosvirta on erityisesti sosiaalisen median saralla arkipäivää niin yrittäjille kuin kuluttajillekin. Päivittäin jopa tuhansille mainoksille altistuminen turhauttaa kuitenkin meitä kaikkia aina silloin

Lue lisää
swot analyysi

Miten SWOT analyysi auttaa markkinoinnissa?

Miten SWOT analyysi auttaa markkinoinnissa? Mikä on SWOT analyysi? Miten SWOT analyysi auttaa yrityksen markkinoinnissa? Miten SWOT analyysiä käytetään? Tarvitseeko pienyrittäjä SWOT analyysin? Siinäpä lista

Lue lisää
markkinointia maailmalla

Yhdessä maailmalle?

Yhdessä maailmalle? Haluatko olla mukana viemässä YritysMuuntamoa maailmalle ja saaden itsellesi näkyvyyttä samalla!? 👉Tehdäänkö yhdessä! Homman nimi on sellainen, että jätä yhteystietosi ja me postitamme

Lue lisää

Kirjaudu tilillesi

Tilaa Redesanin uutiskirje

Haluatko saada bloggauksemme ja vinkkimme suoraan sähköpostiisi? Tilaa uutiskirjeemme ja liity joukkoon – voit poistua milloin vain haluat. Tilaajana saat etuja mm. verkkokoulutuksiimme! Tilaajalahjana 20 € ostokuponki!