Millaisella kentällä sinä pelaat?

Julkaistu Julkaistu: Blogit

Artikkeli julkaistu Yrittäjähuoltamossa 3.4.2014.IMG_1150

Tarvitseeko yrittäjän tietää millaisella kentällä pelaa? Siis kenen kanssa kisailee, miten vastustaja toimii tai ei toimi? Miten sinun tulisi toimia päihittääksesi tai kilvoitellaksesi kenttäsi muiden pelureiden kanssa?

Minkälaisia tuotteita kilpailijasi oikeasti myyvät ja millaisia etuja kilpailijan tuotteista asiakkaat saavat. Miten sinun tulisi olla perehtyneenä kenttään?

Kun tunnet kilpailijasi, voit erottautua muista toimijoista. Vain näin voit tehdä toisin kun toiset alalla toimivat yritykset ja erottua tuloksekkaasti. Voit toimia toisin joko markkinoinnillisesti tai muokata tuotettasi/palveluasi erottuvampaan suuntaan.

Segmentti?

Miten sen sitten voi tehdä? Alkuun pääset ihan vain googlettamalla kenttäsi tekijöitä ja toimijoita. Mitä he tekevät ja myyvät, miten he markkinoivat.

Googlettaminen ei yksin tee autuaaksi, joten on myös jalkauduttava, luettava lehtiä ja artikkeleita ja ”haisteltava” kenttää monelta kantilta. Omassa kopperossasi nyhjöttämällä muut menevät ohi. Etkä tiedä mitä ulkona oikeasti tapahtuu.

Tutkaile myös niitä toimijoita jotka eivät ole saman alan kilpailijoitasi, mutta toimivat samassa asiakaskentässä missä sama asiakas käyttää rahaa eri palveluun, mutta tyydyttääkseen samaa tarpeensa.

Asiakas haluaa hyvää oloa. Mistä sitä voi saada? Hierojalta hierontaa, suklaakaupasta suklaata, baarista lasillinen, kuntosalilta adrenaliinia, elokuvista elokuvaelämyksiä, vaatekaupasta shoppailuintoa jne. Kun asiakas siis miettii että mitähän hän nyt tekisi saadakseen hyvää oloa, hänellä on edessään laaja valikoima vaihtoehtoja. Tähän sinun pitäisi pystyä myös iskemään. Miten olisit asiakkaasi mielessä juuri sillä hetkellä kun hän haluaa parantaa olotilaansa.

Yrittäjän on siis hyvin tärkeää tuntea millä kentällä toimii. Ei kaikille kaikkea, vaan kohdistamalla oikeat tuotteet ja palvelut oikeille asiakkaille ja niin että asiakas löytää sinut tarpeensa hetkellä.

Milloin viimeksi olet mennyt sinne missä asiakkaasi ovat, noin niin kuin konkreettisesti? Oletko kenties kysynyt heiltä mitä he tarvitsevat ja mitä he ostaisivat. Tai mitä he eivät missään nimessä halua? Kannattaa kokeilla ja olla silmät ja korvat avoinna koko ajan.

Innostavaa ja värikästä kevättä sinulle!

PS. jos et tiedä missä ja miten pelaat, varaa Sparraus!

Sanna Jylänki

Redesan Oy

Sanna tuntee erityisesti pienyritysten arjen haasteet ja kehittämistarpeet. Sannan yritys Redesan Oy kouluttaa ja sparraa myynnin, markkinoinnin, itsensä johtamisen sekä talouden konkreettisilla kentillä.


Haluatko saada bloggauksemme ja vinkkimme suoraan sähköpostiisi?
Tilaa uutiskirjeemme ja liity joukkoon - voit poistua milloin vain haluat.
Tilaajana saat etuja mm. verkkokoulutuksiimme!
Tilaajalahjana 20 € ostokuponki!


Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Share On Pinterest
Contact us