Miksi yrittäjän kannattaa perustaa blogi?

yrittäjyys

Miksi yrittäjän kannattaa perustaa blogi?

Blogi on erinomainen kanava yritykselle lisätä omaa näkyvyyttään ja esitellä omaa osaamistaan, joka näkyy positiivisesti myös suoraan myynnissä.

Mahdollista näkyvyys verkossa

Ihmiset hakevat valtavasti tietoa hakukoneista. Blogi mahdollistaa näkymisen hakutuloksissa huomattavasti monipuolisemmin, kuin pelkät myyntiin keskittyvät verkkosivut. Fiksusti ja monipuolisesti tuotetut blogisisällöt mahdollistavat sen, että potentiaalisia asiakkaita tavoitellaan kaikissa asiakkaan ostopolun vaiheissa, eikä vasta siinä vaiheessa, kun ostopäätöksiä aletaan nuijimaan kasaan.

Tietenkään näkyvyys hakutuloksissa ei tule ilmaiseksi, vaan kaikki lähtee siitä, että tunnistat oman liiketoimintasi kannalta keskeisimpiä aihealueita, joilla lähdet tavoittelemaan näkyvyyttä. Sisältöjen tuotantoon on hyvä myös varata resursseja sekä mahdollisesti löytää avuksi myös siihen erikoistuneita kumppaneita. Luonnollisen hakukonenäkyvyyden lisäksi blogeja kannattaa mainostaa myös maksetun mainonnan avulla, mahdollisimman tehokkaan vaikutuksen aikaansaamiseksi.

Osoita oma asiantuntijuutesi 

Blogi on hyvä paikka esitellä omaa osaamistaan, jakaa vinkkejä ja kertoa asiakastarinoita. Nämä kaikki auttavat rakentamaan omaa asiantuntijuuttasi ja voivat olla ratkaisevassa roolissa, kun potentiaalinen asiakas etsii oman alasi osaajaa. 

Valmis blogikirjoitus mahdollistaa myös oivan tilaisuuden osallistua keskusteluihin esimerkiksi erilaisissa Facebookin asiantuntijaryhmissä ja keskustelufoorumeilla. Keskustelun aiheeseen sopivat linkit tuovat sivustollesi laadukasta liikennettä ilman, että se nähtäisiin teennäisenä mainostuksena.

Lisämyynti asiakkaille 

Yritysblogi mahdollistaa myös suoran myynnin niin nykyisille kuin uusillekin asiakkaille. Kirjoittamiesi blogien avulla voit innostaa asiakkaitasi kokeilemaan uusia tuotteita tai palveluita. Erilaisten oppaiden avulla saatat saada uudet asiakkaat tilaamaan suoraan itselleen sopivan palvelun tai olemassa olevia asiakkaita jatkamaan kuukausimaksullisen palvelusi käyttöä.

Blogiartikkeleita voidaan käyttää myös sosiaalisen median julkaisuihin ja sähköisiin uutiskirjeisiin, jolloin saman kertaalleen tuotetun sisällön voi hyödyntää useampaan kertaan eri kanavoissa.

Passiivinen affiliate-tulo blogin avulla

Jos blogi ottaa oikein hyvin tuulta alleen, on sillä mahdollista saada myös passiivista tuloa suosittelemalla muidenkin yrittäjien palveluita. Tämä onnistuu esimerkiksi niin kutsuttujen affiliate-linkkien avulla. Affiliate-linkit ovat käytännössä mainoslinkkejä, joiden avulla yrittäjä voi mainostaa vaikkapa jonkin yhteistyökumppaninsa palvelua. Yrittäjä saa tuon linkin kautta tulleista tilauksista joko prosentuaalisen tai kiinteän provision. 

Kannattaa kuitenkin tarkkaan harkita, mitä palveluita oman yrityksen blogissa suosittelee, jotta ne eivät kilpaile omien palveluiden tai tuotteiden kanssa ja sopivat ylipäätänsä kyseiseen blogiin. 

Miten aloittaa bloggaaminen? 

Itse blogin perustaminen ei ole yleensä kovin vaikeaa, mutta sisällöntuottaminen ja blogin saaminen menestyväksi voi tuntua alkuun haastavalta. Kannattaa kuitenkin olla pitkäjänteinen, sillä bloggaamalla saadut tulokset eivät yleensä synny hetkessä. 

Juuso Kataja

Kirjoittaja markkinointipäällikkönä Zonerilla, joka on kotimainen hostingalan yritys.

Kirjaudu tilillesi

Tilaa Redesanin uutiskirje

Haluatko saada bloggauksemme ja vinkkimme suoraan sähköpostiisi? Tilaa uutiskirjeemme ja liity joukkoon – voit poistua milloin vain haluat. Tilaajana saat etuja mm. verkkokoulutuksiimme! Tilaajalahjana 20 € ostokuponki!