Miksi verkkokauppa?

Verkkokauppa sinulle?

Oletko aina ajatellut, että verkkokauppa on mahdollinen vain tuotteita myyvillä isoilla yrityksillä? Tiesitkö, että tänä päivänä verkkokaupan perustaminen on kohtalaisen helppoa ja edullista. Ei siis enää vaikeaa, kankeaa ja kallista! Kunhan asenteisiin saadaan ensin muutosta ja ajatellaan laatikon ulkopuolelta. Asenne ja laatikon ulkopuoli tarkoittaa sitä, että käytännössä kaikkea voidaan myydä verkkokaupan kautta. Osaamisesta alkaen. Olet ehkä varannut parturipalveluita verkosta, mutta mitä jos sinulla, osaamisesi ammattilaisellakin, olisi verkkokauppa? Verkkokauppa jossa palvelusi olisi esillä tuotteistettuna tuotteina, hinnoiteltuna ja ajanvarausmahdollisuudella. Aika kätevää vai mitä?

verkkokauppa

Miksi verkkokauppa?

Ensimmäinen asia on asiakas keskiössä. Asiakkaan on nimittäin todella paljon helpompi katsoa kaupastasi mitä myyt. Olettaen että olet tuotteistanut palvelusi hyvin kauppaasi. Asiakas haluaa tietää mahdollisimman paljon ennen ostopäätöstä: sisällöt, suositukset, toimitustavat, kysymykset, laadun, esimerkit, videot ja mikä tärkeintä – Hinnan! Asiakas haluaa myös shoppailla ja tutkia palveluita ja tuotteita 24/7. Toisekseen verkkokauppa mahdollistaa paremman Google-näkyvyyden. Kun palvelusi on tuotteistettu ja nimetty oikein, lisätty nimetyin kuvin ja SEO-optimoinnein (Search Engine Optimizer) löytää hakukone tuotteesi ja palvelusi muita paremmin. Tässä kohtaa joku kysyy, että entäs jos kaikilla on verkkokauppa? No, sehän olisi mahtavaa ja silloin voittaisi se jolla on parhaiten optimoitu ja helpoin käyttää. Ja jossa palvelu pelaa!

Verkkopalvelut vaativat toki jatkuvaa kehittämistä ja säätämistä, mutta toisaalta tämä raha ja
aika on usein pois markkinoinnista, koska hyvin hoidettu verkkokauppa auttaa runsain mitoin markkinoinnissa: Olet helpommin löydettävissä ja asiakas ymmärtää paremmin mitä tarjoat.

Jos taas olet fyysisten tuotteiden myyjä, etkä vielä omista verkkokauppaa, suosittelen myös miettimään vaihtoehtona. Elämme vuotta 2019 ja verkon osuus kaupankäynnistä kasvaa hirvittävää kyytiä. Verkkokauppa ei sulje pois kivijalkakauppaa, vaan täydentää sitä! Hyvin usein asiakas saattaa katsoa kaupastasi, onko sinulla etsimäänsä tuotetta tarjolla. Ja jos on, tulee luoksesi kauppaasi. Mikset siis mahdollistaisi tätä?

Vaikeaa?

Tänä päivänä voit perustaa verkkokaupan valmiille alustelle lähes kädenkäänteessä ja pienellä rahalla. Toki voit rakentaa kokonaan oman kaupan, mutta sen ylläpito vaatii hiukan teknistä osaamista, ainakin hermoja ja aikaa tai kunnon koodarin taustalle. Tärkeää on ottaa huomioon myös mahdolliset kassajärjestelmät ja varaston hallinta, siis mikäli myyt fyysisiä tuotteita. Näihin usein tarvitaan integraatioita, eli ns. ”välipalikoita” jotta palvelut keskustelevat keskenään, etkä joudu tekemään käsityötä. Näissä auttaa mm. Flashnoden kaltaiset ohjelmistotalot.
Kaikkea ei siis kannata tässäkään tehdä itse, eikä alusta-alkaen.

Markkinoi!

Verkkokauppa tarvitsee markkinointia siinä missä muutkin palvelut. Ei riitä, että odottelet aggressiivisesti asiakkaiden tuloa kauppaan. Mutta hyvä verkkokauppa mahdollistaa myös mm. Uutiskirjeet ja muun joukkomarkkinoinnin – jopa hyvin henkilökohtaisen markkinoinnin
ja vaikkapa chat-palvelut asiakaspalveluun. Älä siis ajattele, että verkkokauppa on verkossa yksin toimiva kapistus, ei. Verkkokaupassakin
tarvitaan palvelua. Vaikka palveuakin voi jo paljon automatisoida tekoälyn avulla, tarvitaan silti ihmisiä ihmisten auttamiseen. Toisaalta, kun tekniikka säästää aikaamme, voidaan keskittyä entistä enemmän kehittämään vieläkin parempia ratkaisuja ja olemaan samalla jopa enemmän asiakkaan lähellä.

Suosittelen lukemaan mainioita oppaita mm. Paytrailin sivuilta. Kokeile myös toisten verkkokauppoja ja löydä omasi kokeilun kautta. Varaa myös verkkokaupan pystyttämiseen aikaa. Vaikka ottaisit käyttöösi valmiin alustan, on tuotteiden syöttäminen, tuotteistaminen (jos et ole sitä vielä tehnyt) ja valokuvaaminen aikaa vievää puuhaa. Selviät kyllä prosessista kun suunnittelet homman hyvin ja annat aikaa. Tai otat oikeat tekijät kanssasi tekemään projektin.

Kun verkkokauppa sitten on jollain tapaa pystyssä, testaa kauppaasi itse ja hanki lisäksi ”beta- testaajia” eli ryhmä koehenkilöitä kokeilemaan kauppaasi. Muista, että tärkeintä on helppokäyttöisyys ja toimivuus. Asiakas on aina tärkein! Joskus on vaikeaa löytää oikeita palasia ja kumppaneita, mutta tässäkin yksi ohje on ylitse muiden: anna aikaa ja luo verkostoja – kyllä ne ratkaisut ennen pitkää löytää. Kun vaan avaa suunsa!


Hauskoja verkkoiluja!

sanna_jylanki_redesan_orkit


Sanna Jylänki

Jaa tämä artikkeli

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lisää luettavaa

Verkostot & yrityksen perustaminen

Verkostot & yrityksen perustaminen Verkostosparraajamme Niina Palmunen kertoi verkostoista ja niiden hyödyistä. Miten tärkeää on verkostoitua ja saada lisäkontakteja. Verkostot ovat tärkeitä apua, vinkkejä ja

Lue lisää

Puhutaan myynnistä!

Sanna Jylänki ja Sami Saarenpää puhuvat myynnistä. Somella on iso rooli itsensä(kin) myymisessä. Hyvät somevideot herättävät mielenkiinnon ja voi tuoda lisäkontakteja. Asiakaspalvelu ja läsnäolo ovat

Lue lisää

Kirjaudu tilillesi

Tilaa Redesanin uutiskirje

Haluatko saada bloggauksemme ja vinkkimme suoraan sähköpostiisi? Tilaa uutiskirjeemme ja liity joukkoon – voit poistua milloin vain haluat. Tilaajana saat etuja mm. verkkokoulutuksiimme! Tilaajalahjana 20 € ostokuponki!