Miksei niitä asiakkaita jo tule?
Heinäkuu ja helteet… no, ainakin heinäkuu =)
Lomilla sitä tulee kuitenkin välillä mietittyä, että tuleeko niitä asiakkaita ja mistä niitä tulee? Olenko tehnyt tarpeeksi toimenpiteitä ja milloin tulokset alkavat oikeasti näkyä? Pysyykö yritykseni pystyssä?
Yrittäjyys, siinä missä markkinointi ja asiakkuuden hallintakin, ovat pitäkäjänteistä työtä. Ne eivät valmistu juuri koskaan sormia napsauttamalla. Tarvitaan toistoa, toistoa ja toistoa sekä tekijältä lujaa uskoa siihen, mitä tekee.
Ostopäätös etenee lähes aina alla olevan kuvan mukaisesti:
Esimerkiksi uusi yritys (tai uusi tuote)
– > Perustat yrityksen, kukaan ei tiedä eikä tunne toimintaasi -> Alat rummuttamaan muutamissa paikoissa ( fb, tekstarit ) – > Muutamat saavat tiedon ( huom. jos oletetaan että toimit vaikkapa 100 000 asukkaan kaupungissa, on työtä tehtävä paljon jo ensimmäiseen kontaktiin ) – > Muutamat asiakkaat käyvät ostoksilla ja kertovat palveluistasi kavereillesi, tulee hiukan tunnettavuutta siellä täällä – > Lisää rummutusta ( lehti, some, www, asiakaskirjeet ) – > Potentiaalisille asiakkaille alkaa syntyä mielikuva palveluistasi tai tuotteistasi – > Juttu leviää – > Herää kiinnostus hankkia tuotetta tai palvelua – > Syntyy ostohalua – > Sopivalla hetkellä, kun asiakkaalle on tarve ja hetki on oikea – > Syntyy KAUPPA!

Tähän pitkään prosessiin menee helpostikin vuosi, ainakin puolivuotta. Kaupan edistymiseen vaikuttavat todella monet tekijät ja siksi onkin surullista nähdä kuinka moni yritys pistää ovensa kiinni jo alle vuodessa tai viimeistään ensimmäisen vuoden jälkeen. Tällöin potentiaalisille asiakkaille on vasta muodostunut tieto yrityksestäsi. Etenkin yritystä perustettaessa, tulisi aina varata budjettiin rahaa markkinoinnille.
Sillä, että vain perustat yrityksen ja jäät odottelemaan milloin ovi alkaa käydä, ei yritys pyöri. Ilman markkinointia ja jatkuvaa rummutusta ei kannata edes haaveilla yrityksen pyörittämisestä. Yrityksesi tuotteet ja palvelut ovat huippuja ja niistä PITÄÄ toitottaa kylillä niin paljon että kyllästyt itsekin – ja siinä kohtaa palkkaat toisen rummuttamaan. Kun asiakkaalle ostohalu syntyy, pitää hänellä olla ensimmäisenä mielessä yrityksesi nimi, logo ja toimipaikka ( tai www osoite ) – muutoin hän kävelee kilpailijalle tai jättää kaupat tekemättä.
Ja kun se KAUPPA sitten syntyy, siitä se varsinainen asiakastyö vasta alkaakin!
Mikäli tuntuu työläältä, hankalalta tai mutkikkaalta, ota yhteyttä niin tehdään tämä yhdessä, näin se onnistuu kuin leikki.
Heleää heinäkuuta!