Yrittäjän kannattaa pyrkiä tekemään aina hiukan toisin kuin muut. Erottumaan jollain tavalla massasta, eikä erottumisjutun tarvitse aina olla kovin iso, ollaakseen vain hiukan erilainen, mieleenpainuvampi. Erään valmennettavan mentorin sanoin riittää kun on “Lite bättre” – pikkuisen parempi. Tai ainakin pikkuisen erilainen.
Miten?
Tarkkaile kenttää, mitä ja miten muut tekevät. Mitä väriä muut käyttävät, erottuuko joku väri selkeästi – mitä ei vielä käytetä? Ovatko muut toimijat kentälläsi vaikkapa perinteikkäitä, harmaat, ilottomia, kankeita? Voisitko sinä ottaa itsellesi tavaramerkin iloisuudesta ja värikkyydestä? Ovatko toiset toimijat keskustassa putiikkeineen, mitäpä jos sinä olisit kauempana ja erikoistuisit siitä, että teille pääsee autollakin helposti? Voisitko tarjota jotain yllättävää extraa mitä asiakkaasi tyypillisesti käyttäisivät, tai sitten jotain aivan erilaista – jotain kivaa mikä jää mieleen. Autokauppiaana tarjoaisit aina jäätelöt pakastealtaastasi asiakkailesi? Näin saisit lisää aikaa jutella heidän kanssaan ja esitellä menopelejä kun asiakkaasi tyytyväisenä popsivat jäätelöitään. Jutut lähtevät liikkelle ja ihmiset kertovat hyvistä kokemuksistaan – tulee lisää asiakkaita!
Odotetaanko alallasi yleensä että asiakkaat löytävät sinut? Mitä jos sinä etsisit asiakkaasi ja olisit heihin säännöllisesti yhteydessä? Voisiko teidän toimistolla soida rauhoittava musiikki, jos haluat että asiakkaat rentoutuvat teille tullessaan? Voisitko sopia jotain yhteistyötä toisen yrittäjän kanssa? Kun sinun asiakkaasi ostaa sinulta, saa asiakkaasi etuna myös jotain joltain toiselta yritykseltä – sama toki molempien asiakkaille vaikka? Näin tulisi ihan uutta asiakaskuntaa molemmille. Kilautapa kaveriyrittäjälle ja keksikää jotain hauskaa – vaikka kokeilumielessä!
Ajattele siis asiakkaitasi, mistä he pitävät, mitä he tarvitsevat, mikä heille on ominaista?
Sitten?
Kun olet löytänyt erottuvuustekijät, ala pitkäjänteisesti toteuttaa tätä. Ei riitä että kerran laitat ilmoituksen tai julkaiset somepäivityksen, tarvitset tehdä tätä usein ja paljon ja monessa kanavassa. Sillä tavalla rakentuu yrityskuva, eli brändi. Sinun pitää uskoa tähän juttuun ja toitottaa sitä väsymiseen asti. Ja jos menetät uskosi välillä ja menet solmuun – kokeile vaikka sparrausta. Pitkäjänteinen työ tuottaa kyllä tuloksia – kun vain ahkerasti teet hommia sen eteen.
Valjasta hommaan myös asiakkaasi. Kysy heiltä mitä he toivovat ja pyri vastaamaan tähän.
Jotain erilaista Redesanissa!
Mekin pistimme taas pystyyn jotain erilaista – päätimme tehdä tästä tavan. Tutuksi ovat jo käyneet Profiilikuvauspäivät, nyt sitä maustetaan isommalla Pöhinälle: PopUpBusinesParty! Yhdistämme voimiamme erialan yrittäjät: Asiantuntijafirmat, Valokuvaajat, Kampaajat, Esiintyjät, Ravintola, Meikkaaja, Painotalo, Oppilaitos ja monet muut eri aloilta. Pöhinää, koulutusta, esiintymistä, harjoitteluja, pitchausta, käyntikorttien vaihtoa, tietovisailua, livemusaa, valokuvaamista, verkottumista, ruokaa ja juomaa – rentoa yhdessä oloa tekemistä unotamatta! Niin ja loppuillasta RockenRollia!
Lisätietoja tapahtumasta löydät täältä, tule mukaan ja innostu ja ideoidu!
Uskalla kokeilla erilaista – erotut ja jäät mieleen.