Instagramin perusteet

Kuinka Instagramia käytetään

Instagram on Facebookin omistama sovellus ja sen käyttäminen on ilmaista ja käyttöön ottaminen yksinkertaista. Instagramiin tarvitsee vain älypuhelimen. Sovelluksen saa ladattua ilmaiseksi sovelluskaupasta ja se on saatavilla Android, IOS ja Windows Phone 8 -käyttöjärjestelmille. Useimmiten sovelluksen löytää etusivulta käytetyimmistä / suositelluimmista kohdasta.  Seuraavaksi kerron Instagramin perusteista ja siitä, kuinka sitä käytetään. Jotkin ominaisuudet saattavat olla erilaisia eri laitteilla ja nämä tiedot muuttuvat jatkuvasti päivitysten myötä.

Sovelluksen ladattuasi pääset rekisteröitymään sovellukseen ja valitsemaan käyttäjänimen. Käyttäjänimi kannattaa valita huolellisesti. Siinä ei saa olla domaineja tai url osoitteita. Se ei myöskään voi olla sellainen, joka on jo jollain käytössä. Suositeltava käyttäjänimi on tunnistettava ja samanlainen kuin mitä muissa kanavissa käytetään. Käyttäjänimen, profiilin ja sisällön tulee noudattaa lakia ja olla hyvän maun mukainen. Yrityksen Instagram tili on luotava erikseen, jonka jälkeen sen pystyy linkittämään omaan yksityiseen Instagram tiliin. Tästä kuitenkin tarkemmin alempana.


Ikonit

Alla olevista kuvista näkyy Instagramissa olevat ikonit.

Koti / Talo – Vie omalle etusivulle / fiidiin. Tästä näkee seurattavien henkilöiden kuvat ja tarinat

Suurennuslasi – Etsi toiminta. Tämän avulla pystyy etsimään seurattavia henkilöitä, paikkoja ja aiheita erilaisten # avulla. Antaa myös ehdotuksia kavereiden ja omien mielenkiintojen mukaan

Plussa – Tämä avulla pystyy lisäämään kuvan tai videon omalle tilille. Voi myös lisätä jo puhelimessa olevan kuvan tai videon galleriasta.

Sydän – Näyttää tapahtumat, jos joku tykkää kuvastasi tai kommentoi kuvaasi. Tästä näkee myös, jos sinua on alettu seuraamaan tai jos Facebook kaverisi liittyy Instagramiin.

Hahmo – Profiili-ikoni, jonka avulla pääset näkemään oman profiilisi ja muokkaamaan asetuksia ja ilmoituksia.

Ylhäällä oleva kolmio – Täältä näet yksityisviestit eli direct messaget eli dm

Ylhäällä oleva tv-ikoni –Ig-tv

Ylhäällä oleva kamera – Tästä pystyy lisäämään storyn eli tarinan

ikonit
ig kuva ikonit

Ikonit


Profiilin muokkaaminen

Kun olet rekisteröitynyt Instagramiin, pääset muokkaamaan profiilia. Profiilia muokataan painamalla oikeassa alanurkassa olevaa hahmon kuvaa, joka vie sinut profiiliin. Tämän jälkeen paina keskellä olevaa muokkaa profiilia nappia. Profiilia muokkaamalla pystyt muuttamaan nimeä, joka näkyy profiilissa sekä kirjoittamaan muut profiilissa näkyvät tiedot. Profiiliin kannattaa kirjoittaa sähköposti osoite, liittää nettisivut tai Facebook sivut ja kirjoittaa lyhyt esittely itsestäsi tai yrityksen toiminnasta. Muokkaamalla profiilia pääset myös lataamaan profiilikuvan ja voit valita haluatko, että tilisi on yksityinen vai julkinen. Jos valitset yksityisen, julkaisut näkyvät vain seuraajille, jotka olet hyväksynyt. Julkinen tili puolestaan näkyy kaikille. Muokkaamalla profiilia pystyt myös halutessasi yhdistämään Instagram tiliin Facebookin, Twitterin ja Tumblrin.

profiili

Profiilin muokkaaminen

tilin lisääminen

Toisen tilin lisääminen


Yrityksen Instagram tilin pystyy liittämään henkilökohtaisen tilin alle, jolloin pystyt käyttämään molempia tilejä ilman, että täytyy kirjautua ulos toiselta tililtä. Tämä tapahtuu menemällä profiiliin, painamalla omasta nimimerkistä löytyvää pientä nuolta ja sieltä lisää tili. Tilin lisäämisen jälkeen, pystyt samasta paikasta valita, kumpaa tiliä haluat käyttää. Tämän voi valita myös etusivulla näkyvästä hahmo – ikonista.


Julkaiseminen

Kuva tai video julkaistaan painamalla keskellä olevaa plus merkkiä. Tästä aukeaa valikko, jossa voi ottaa kuvan tai videon tai voit valita valmiin kuvan tai videon galleriasta tai kirjastosta. Video kuvaa voi ottaa painamalla keskellä olevaa ympyrää pitkään. Video nauhoittaa niin kauan kuin painat ympyrää. Instagram päivityksessä video voi olla maksimissaan minuutin pituinen. Samassa päivityksessä voi olla maksimissaan 10 kuvaa tai videota. Kuvan valitsemisen / ottamisen jälkeen pääset muokkaamaan kuvaa. Voit muokata kuvan valotusta ja lisätä halutessasi erilaisia valmiita filttereitä.

Kuvan ottamisen ja muokkauksen jälkeen pääset valikkoon, jossa kuvaan kirjoitetaan kuvateksti, lisätään hashtagit ja merkitään kuvaan liittyvät henkilöt. Voit halutessasi lisätä myös sijainnin ja jakaa saman kuvan Facebookiin, Twitteriin ja Tumblr:iin. Tämän jälkeen julkaise kuvasi. Kuvatekstiä, sijaintia ja merkintöjä pystyy muokkaamaan jälkikäteen. Jos haluat julkaista omalla sivullasi jonkun toisen tekemän julkaisun, tämä onnistuu repost – sovelluksen avulla.

.

kuvanottaminen

Kuvan ottaminen


Hashtagit

Hashtagit ovat tunnisteita, joiden avulla kuva on helppo löytää. Hashtagin symbolina on #. Hashtageissa ei voi olla välilyöntejä tai välimerkkejä, joten vaihtoehtoina on joko kirjoittaa yhteen tai erikseen kahteen eri hashtagiin esimerkiksi #hyväpäivä tai #hyvä #päivä. Kahden eri hashtagin väliin laitetaan välilyönti. Hashtagit voivat olla mitä vain ja niitä voi olla yhdessä kuvassa niin monta kuin haluat laittaa. Niitä ei kuitenkaan kannata laittaa lukuisia määriä yhteen kuvaan. Suositeltua on laittaa löytämisen kannalta keskeisimmät hashtagit ja kannattaa myös käyttää muiden keksimiä.

Muiden kuvista voi tykätä painamalla kuvan alla olevaa sydäntä tai kaksoisklikata kuvaa. Tykkäämällä kuvista olet myös muiden löydettävissä ja näyt palvelussa paremmin. Kuvan alla olevaa puhekuplaa klikkaamalla pystyt jättämään kommentin kuvan alle. Kommenttiin voi myös lisätä hashtageja tai merkitä henkilöitä @ merkin avulla.


Seuraaminen

Mitä enemmän seuraajia, sitä enemmän sisältö tavoittaa ihmisiä. Itselleen tai brändilleen sopivien seurattavien henkilöiden etsimiseen kannattaa käyttää aikaa. Aktiivisuus on plussaa ja varsinkin aluksi kannattaa seurata takaisin, jos joku aloittaa sinun seuraamisesi. Jos Instagram tiliä ei käytä aktiivisesti, voidaan se poistaa Instagramin toimesta. Postaus aktiivisuuden päätät itse, kuitenkin jos postaat vain kerran kuukaudessa, se voi olla seuraajiesi mielestä liian harvoin, mutta toisaalta myös, jos postaat monta kertaa päivässä sekin voi ärsyttää seuraajia.


Stories

Instagram story eli tarina säilyy 24 tuntia ja siihen voidaan lisätä video tai kuva. Tarinoissa on käytössä erilaisia kasvofilttereitä ja tehosteita esimerkiksi boomerang tai superzoom, joilla on kaikilla erilaisia ominaisuuksia. Kannattaa tutustua näihin ominaisuuksiin huolellisesti. Storeihin voi lisätä hashtageja, paikkoja ja henkilöitä samalla tavalla kuin tavalliseen päivitykseen. Storeihin voi myös lisätä erilaisia kyselyitä seuraajille tai barometrejä, joihin seuraajat voivat reagoida ja kommentoida.

Tarina lisätään ylhäällä olevasta kameran kuvasta tai painamalla oma tarina ja pientä plussa merkkiä sen vieressä. Tarinaan avautuu samanlainen kuvasivu kuin päivitykseen tehtävään kuvaan. Tarinassa video voi olla maksimissaan 15 sekuntia pitkä. Seuraamiesi henkilöiden tarinat näet ylhäällä olevina palloina. Tarinoita voit navigoida liikuttamalla sormea eteen – tai taaksepäin tai napsauttamalla oikealle tai vasemmalle. Jos haluat ohittaa jonkun seuraajan tarinan, pystyt tekemään sen pyyhkäisemällä vasemmalle. Jos tarinassa on paljon tekstiä, etkä ehdi lukea sitä, ennen kuin tarina menee eteenpäin, voit pysäyttää sen painamalla sormella tarinan päältä. Tarinoista pääsee pois pyyhkäisemällä alaspäin.

Tarinoita voi kommentoida alhaalla olevan kommentointi palkin avulla. Kommentit menevät aina yksityisviesteihin, joten niitä ei näe muut kuin tarinan julkaisija. Tarinan julkaisija voi myös estää kommentoinnin. Jos henkilö, jota et seuraa kommentoi tarinaasi, menee se viestipyyntöihin. Viestipyyntöjä voi olla hankala huomata, joten on suositeltavaa tarkistaa ne aina välillä direct messagesta.  Voit myös mykistää seuraamasi henkilön tarinat. Paina tarinapalloa pitkään, jolloin tulee näkymiin valikko, josta valitset, näytä profiili ja sieltä mykistä. Nyt et näe kyseisen henkilön tarinoita, mutta näet hänen tekemät kuvapäivitykset.

Kun olet julkaissut oman tarinan ja painat siitä uudestaan, näet tarinan alareunassa henkilöt, jotka ovat nähneet tarinasi. Jos sinut on tägätty jonkun toisen henkilön tarinaan, pystyt jakamaan tämän tarinan omassa tarinassasi. Jos haluat lisätä uuden tarinan, vaikka vanha tarinasi on vielä voimassa voit lisätä sen joko painamalla ylhäällä olevaa kameran kuvaa tai omaa tarina palloasi pitkään, jolloin tulee vaihtoehdoksi, että lisää uusi tarina.

Jos sinulla on käytössä yritystili, jolla on yli 10 000 seuraajaa, voit lisätä tarinaasi swipe up linkin. Tällöin voit ohjata tarinan katsojan suoraan esimerkiksi nettisivullesi. Tällöin tarinan alareunassa keskellä lukee swipe up tai näytä lisää, siitä kun pyyhkäisee sormella ylöspäin, pääsee kyseiselle nettisivulle suoraan. Jos sinulla on yritystilillä 100 seuraajaa, saat näkyviin kävijätiedot.

tarinat



Tarinapallot etusivulla

tarinan nähneet

Tarinan nähneet henkilöt

kävijätiedot

Kävijätiedot

IGTV

Instagram tv, IGTV on Instagramin uusin lisäys. Se on videoiden julkaisualusta ja siinä videon pituutta ei ole määritelty. Videot ovat pysty videoita ja ne säilyvät pysyvästi IGTV:ssä. Jos video on tallennettu jo aikaisemmin esimerkiksi puhelimeen, silloin se voi olla maksimissaan 10 minuuttia pitkä.

Seuraa meitä! @redesanoy tai @sannajylanki 

PS. Mikäli kaipaat sparrausta, mikset varaisi maksutonta kartoitusta? 

Kirjoittajan esittely

Olen Johanna Jalo ja opiskelen Vaasan yliopistossa markkinoinnin johtamista. Olen 26-vuotias ja sosiaalinen media on lähellä sydäntäni. Sosiaalisen median lisäksi lähellä sydäntäni on koirat, leipominen ja urheilu. Vapaa-aikani meneekin paljon leipoessa ja urheillessa. Kirjoitan teille tänne blogiin pari postausta vieraskynänä ja ensimmäisen postauksen aiheena on Instagramin käyttö.

Jaa tämä artikkeli

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lisää luettavaa

näkyvyyttä facebookkiin

Lisää näkyvyyttä Facebookkiin!

Lisää näkyvyyttä Facebookkiin! Tässäpä pieni vinkkivideo, miten saat yrityksellesi tai yhteisösivullesi lisää näkyvyyttä Facebookissa. Tykkää ja kommentoi toisia yrityksiä yrityksenäsi. Muista tässä kohtaa mukavat kannusteet

Lue lisää

Verkostomarkkinointi ei ole peikko!

Verkostomarkkinointia pidetään usein joko peikkona tai vähäpätöisenä. Moni kuitenkin hankkii elantonsa verkostomarkkinoinnilla. Yhdelle sopii toinen ja toiselle toinen. Verkostomarkkinointi, tai suoramyynti, on tapa yrittää ja

Lue lisää
algoritmi

Facebookin algoritmitestin tulokset

Teinpä taas “ihmiskokeen” Facebookin algoritmeillä. Tein kesäkuussa 2019 kolme päivitystä lähes samaan aikaan hyvin saman tyyppisesti. Halusin näyttää teille, miten vaikuttaa seuraavat toimet somekäyttäytymisessä: Kun

Lue lisää

Kirjaudu tilillesi

Tilaa Redesanin uutiskirje

Haluatko saada bloggauksemme ja vinkkimme suoraan sähköpostiisi? Tilaa uutiskirjeemme ja liity joukkoon – voit poistua milloin vain haluat. Tilaajana saat etuja mm. verkkokoulutuksiimme! Tilaajalahjana 20 € ostokuponki!