Innostu Instagrammista!

Innostu Instagramistainstagram

Instagram on Facebookin omistama palvelu, johon käyttäjät, yksityiset ja yritykset, voivat julkaista kuvia sekä lyhyitä videoita. Palvelu on erityisen suosittu varsinkin nuorten alle kolmekymppisten keskuudessa. Suomessa suosio on viime vuosina noussut ja käyttäjiä liittynyt mukaan ahkerasti.

Syksyllä 2015 Instagram mahdollisti myös suomalaisille yrityksille mainostamisen palvelussaan. Tänä keväänä muuttui myös Instagramin algoritmi, jonka seurauksena käyttäjät näkevät kuvajanallaan niiden käyttäjien päivityksiä, joita he eniten kommentoivat tai muutoin kuluttavat. Tykkäykset eivät enää takaa näkyvyyttä, vaan suositaan ”sisällön kuluttamista”. Mitä enemmän siis kommentteja, jakoja ja esimerkiksi videoiden katsomista, sitä merkityksellisemmäksi palvelu tulkitsee sisällön käyttäjilleen ja nostaa niitä esille heidän kuvavirtaansa. Instagram haastaa siis käyttäjiään tuottamaan mielenkiintoista sisältöä ja tarjoaa toisaalta käyttäjilleen yhä paremmin heitä kiinnostavaa materiaalia.

Yritystilit

Instagram on tuomassa lähiaikoina palveluunsa yritystilit. Tähän saakkahan yritysten ja brändien tilit ovat olleet yksityisten käyttäjien tilien kaltaisia, mutta tähän on siis odotettavissa muutos. Yritystilit tuovat pieniä ulkoisiakin muutoksia, kuten kenttä yhteystiedoille sekä isompi tila yrityksen toiminnan kuvailuun. Tilit kertovat siis selkeämmin tulevaisuudessa muille käyttäjille, milloin kyseessä on yritys tai brändi.

Mitä yritys voisi Instagram-tilillä tehdä?

Tutkimusten mukaan Instagram -tili sitouttaa käyttäjiä paremmin kuin vaikka Facebook. Mielestäni tämä on se, mihin yritysten tulisi tarttua. Jälleen kerran kohderyhmän tunteminen korostuu. Yrityksen olisi myös hyvä miettiä, kuinka he haluavat oman brändinsä näkyvän. Millainen on yrityksemme Instagram -strategia? Millaisia kuvia jaamme? Vakavia, asiallisia vai hassuttelemmeko perjantaisin tai yleensä. Jaatteko asiakkaittenne kuvia? Tee ensin alustavaa suunnitelmaa ja lähde sen jälkeen toteuttamaan sitä.

redesaninstagramMitä sitten jakaa?

Ihmiset haluavat samaistua fiilikseen ja nähdä ihmisiä yrityksen takana. Emme osta tuotteita vain tuotteiden vuoksi, vaan niiden luomien mielikuvien vuoksi. Eri brändit tuovat mieleemme eri asioita ja päädymme juuri niihin tuotteisiin ja palveluihin ominaisuuksien ja hinnan vuoksi, mutta ennen kaikkea niiden kokonaismielikuvien vuoksi.

Mitä siis jakaa Instagramissa?

  • kuvia, jotka kertovat heidän tuotteistaan tai palveluistaan
  • kuinka tuotteita tai palveluita on  käytetty
  • fiiliskuvia, joihin samaistua
  • videoita tai kuvia yrityksen ”takahuoneesta”. Anna asiakkaittesi nähdä inhimillinen puolesi.
  • kuvaa sattumuksia ja tapahtumia
  • jaa asiakkaittesi kuvia re-postaamalla, mutta muista pyytää lupa tai kerro, se ainakin selvästi, että tietyllä #hästägillä jaettuja kuvia nostetaan yrityksen kuvaseinälle
  • ihmisiä, sillä ihmiset kiinnostavat enemmän
  • “tägätä” kavereita tai toisia yrityksiä yhteistyöjuttuihin @-merkin kera.

Instagram-kuviin kannattaa nähdä hieman vaivaa. Hyviä kuvia tykätään enemmän ja niitä kommentoidaan useammin. Kuvan tulisi olla hyvälaatuinen. Muista, että hyvin tehtyä kuvaa voit hyödyntää myös muualla. Yritys voi miettiä myös kuvien ja siten myös Instagram -tilinsä profiloimista siten, että kuvassa näkyy aina tietty väri, maskotti, teksti, tuote tai kuvissa on aina samanlaiset reunat. Asia, josta seuraajat pikkuhiljaa oppivat tunnistamaan yrityksen – siis brändäämistä. Kaikella näkyvyydellähän yritys hakee kuitenkin sitä, että jää ihmisten mieliin, jolloin se vaatii oman näköistä tekemistä ja erottumista kilpailijoista.

Lopuksi, käytä kuviin paljon hästägejä, eli risuaitoja, eli #-merkkejä. Näin sinut paremmin löydetään. Pohdi kuvaasi erilaisten aihepiirien kautta ja lisää rohkeasti iso kasa #merkillä #varustettuja #sanoja. Kokeile etsiä vaikka #jotainlilaa juttuja, jotka ovat muodostuneet tutuksi monelle Redesan-brändiin liittyen.

Redesan Instassa @redesanoy

Sanna Jylänki Instassa @sannajylanki

Kirjoittaja Heini Pennanen


heini_pennanen Heini toimii opettajana Jyväskylän ammattiopistossa (JAO) ja perehdyttää ja opastaa siellä tulevia merkonomeja yrittäjyyden ja markkinoinnin saloihin. Hän on innostunut uusista opetusmenetelmistä ja –ympäristöistä ja hyödyntää SoMe:a myös opetuksessaan. Heini on parhaillaan Redesanissa “opeTOP:ssa” eli opettajan työelämäjaksolla perehtymässä yrittäjäarkeen.

Jaa tämä artikkeli

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lisää luettavaa

Verkostomarkkinointi ei ole peikko!

Verkostomarkkinointia pidetään usein joko peikkona tai vähäpätöisenä. Moni kuitenkin hankkii elantonsa verkostomarkkinoinnilla. Yhdelle sopii toinen ja toiselle toinen. Verkostomarkkinointi, tai suoramyynti, on tapa yrittää ja

Lue lisää
algoritmi

Facebookin algoritmitestin tulokset

Teinpä taas “ihmiskokeen” Facebookin algoritmeillä. Tein kesäkuussa 2019 kolme päivitystä lähes samaan aikaan hyvin saman tyyppisesti. Halusin näyttää teille, miten vaikuttaa seuraavat toimet somekäyttäytymisessä: Kun

Lue lisää
sisältömarkkinointi

Persuksille potkua somettamiseen!

Persuksille potkua somettamiseen! Somettaminen, tuo nykyajan markkinointi, joka usein jopa ahdistaa. Pitäis tehdä sinne ja tänne ja sitä ja tätä. Mutta pää on tyhjä. Eihän

Lue lisää

Kirjaudu tilillesi

Tilaa Redesanin uutiskirje

Haluatko saada bloggauksemme ja vinkkimme suoraan sähköpostiisi? Tilaa uutiskirjeemme ja liity joukkoon – voit poistua milloin vain haluat. Tilaajana saat etuja mm. verkkokoulutuksiimme! Tilaajalahjana 20 € ostokuponki!