Hyöty irti yritysblogista

Hyöty irti yritysblogista

bloggaus

Näillä kirjoituskouluttajan vinkeillä onnistut varmasti!

Yrittäjän aika on kallista. Tehtävälistalla on jatkuvasti töitä enemmän kuin ehtisit tehdä, ja välillä on vaikea miettiä, mihin asioihin kannattaisi panostaa.

Jos haluat yrityksen kasvavan ja kukoistavan, markkinointi on asia, jota ei pidä lyödä laimin. Jos et kerro missään, mitä yrityksesi tarjoaa, kuinka uudet asiakkaat voisivat löytää luoksesi? Tai kuinka pysyt vanhojen asiakkaiden mielessä?

Hyvin tehtynä yritysblogi on mainio markkinointiväline. Sen avulla pystyt auttamaan ihmisiä ja viestimään siitä, miksi asiakkaan kannattaisi ostaa juuri sinulta. Bloggaaminen ei maksa mitään, mutta vaatii tietysti aikaa ja sitoutumista. Yhdellä tai kahdella blogitekstillä et vielä saa suuria aikaan, vaan tulokset näkyvät pidemmän ajan kuluessa.

Siksi bloggaamiseen pitää sitoutua ja sitä pitää tehdä suunnitelmallisesti. Olen kuullut tarinoita, joissa bloggaaminen on parhaimmillaan johtanut esimerkiksi kirjaidean saamiseen tai haastattelupyyntöihin perinteiseltä medialta.

Rohkaisevana esimerkkinä toimii myös minun ja yrittäjäkollegani digiajan kirjoituskoulu Kiteen blogi https://www.kidekoulu.fi/blogi . Perustimme blogin ennen kuin yrityksellämme oli yhtään tuotetta tai asiakasta. Pelkästään blogitekstien ansiosta olemme saaneet useita tarjouspyyntöjä isoilta organisaatioilta.

Näillä ohjeilla sinäkin saat yritysblogista kaiken irti.

Suunnittele perusta huolella

Mieti tarkkaan, mitä blogilla tavoittelet. Haluatko lisää tunnettuutta vai toimivatko blogitekstit esimerkiksi liidien kerääjinä? Päätä myös, millaisia aiheita blogissa käsittelet. Tekstien kirjoittamisesta tulee helpompaa ja ne tavoittavat enemmän ihmisiä, kun mietit myös sitä, ketkä ovat blogisi lukijoita ja kirjoitat muistiin, mitä heistä tiedät. Voit lähteä vaikka siitä, kenen pitäisi lukea tekstisi, jotta pääset tavoitteeseesi?

Sitoudu ja ole pitkäjänteinen

Älä kuvittele, että muutamalla tekstillä saat isoja muutoksia aikaan. Vaikutus tapahtuu pidemmällä aikavälillä, kun bloggaat säännöllisesti ja lukijasi osaavat odottaa sinulta laadukkaita tekstejä. Kun pidät samoja aiheita toistuvasti esillä, tulet tunnetuksi alan asiantuntijana.

Päätä siis etukäteen, kuinka usein julkaiset blogitekstejä, ja tee itsellesi sisältökalenteri, johon listaat aiheet ja ajankohdat. Halutessasi voit kopioida meidän sisältökalenteripohjamme omaan käyttöösi täältä https://trello.com/b/YU2Q1LYM/kide-digiajan-kirjoituskoulu-sisältökalenteripohja .

Mieti myös valmiiksi, milloin sinulla on aikaa teksteille ja blogin ylläpitoon. Merkitse kirjoittamiselle varatut ajat kalenteriisi, jotta todella muistat pitää blogin mukana arjessasi.

Ajattele lukijaa ja keskity auttamaan

Yritysblogissa jokaisen tekstin lähtökohtana pitäisi olla se, miten voit auttaa lukijaa. Asiakkaasi eivät pääsääntöisesti ole kiinnostuneet teknisistä tuoteselostuksista eivätkä he edes välitä kuulla yrityskaupoista tai uudesta toimitilasta, jos kerrot pelkästään siitä, mitä ne merkitsevät sinulle ja yrityksellesi.

Yritä sen sijaan parhaasi mukaan miettiä, millaisia ongelmia ja tavoitteita asiakkailla on. Mihin tarpeeseen asiakas ostaa sinun tuotteesi tai palvelusi? Mitä sellaista voisit kirjoittaa, mikä tekee lukijan elämästä parempaa tai helpompaa?

Vinkkien antaminen ei maksa sinulle mitään, mutta saa asiakkaan ajattelemaan, että sinä tiedät juuri tästä aiheesta ja kääntymään puoleesi myöhemmin ostoaikeissa. Aloita vaikka kirjoittamalla niistä aiheista, joista sinulta kysytään usein neuvoa.

Varaa aikaa ajatteluun ja some-keskusteluihin

Blogitekstien kirjoittaminen alkaa tietysti aina siitä, että keksit idean, josta aiot kirjoittaa. Jos ideoita ei ole, kirjoittaminen on mahdotonta. Opettele poimimaan ideoita esimerkiksi some-keskusteluista ja kohtaamisista asiakkaiden kanssa ja kirjoita ne heti muistiin.

Muista myös varata aikaa https://www.kidekoulu.fi/post/kirjoittaminen-vaatii-aikaa-ajatella-n%C3%A4in-raivaat-sit%C3%A4-kiireiseen-ty%C3%B6h%C3%B6n   idean pyörittelyyn ennen kuin on aika ryhtyä kirjoittamaan. Ajatukset voivat kypsyä kirjoitusvalmiiksi esimerkiksi lenkillä, kun annat itsellesi tehtävän miettiä, mitä todella haluat blogitekstillä sanoa.

Some-keskusteluihin osallistuminen on tarpeellista myös siksi, että niiden avulla levität tietoisuutta blogiteksteistäsi. Jokainen uusi blogiteksti pitää jakaa sosiaalisen median kanavissa ja yrittää osallistaa lukijoita keskusteluun. Ja aina, jos joku kommentoi, käy vastaamassa ja vie keskustelua eteenpäin.

Opettele kirjoittamaan vaiheittain

Moni ajattelee, että kirjoittaminen onnistuu vain, jos siihen pystyy käyttämään kokonaisen päivän. Ja yrittäjällähän sellaista aikaa ei ole. Alussa blogin ja yksittäisen blogitekstin kanssa menee kyllä aikaa, mutta alusta lähtien kannattaa opetella jakamaan kirjoittaminen vaiheisiin https://www.kidekoulu.fi/post/unohda-oikeinkirjoitus-ja-tekstit-syntyvat-helpommin . Silloin asioita voi edistää lyhyessäkin ajassa.

Kirjaa siis kalenteriin vartti ideoinnille, toinen vartti tekstin suunnittelulle eli sen miettimiselle, mitä oikeastaan aiot tekstissä sanoa. Ensimmäisen tekstiversion kirjoittaminen käy nopeasti, kun et yritäkään kirjoittaa valmista tekstiä, vaan pyrit vain saamaan paperille sen, mitä tahdot sanoa.

Varaa vielä oma hetkensä tekstin viimeistelylle, jolloin huolittelet kieliasun ja tarkastat, että rakenne on lukijaystävällinen.

Kirjoita hyviä blogitekstejä

Tekstien laadulla on tietysti blogissa valtava merkitys, ja siksi sinun kannattaa opetella kirjoittamaan niin, että lukija kiinnostuu tekstistäsi ja ymmärtää, mitä haluat sillä sanoa. Opettele siis vähintääkin alkupainoitteinen rakenne, missä kerrot tekstin tärkeimmän asian otsikon ja kahden ensimmäisen lauseen aikana.

Käsittele yhdessä tekstissä vain yhtä asiaa ja jätä rönsyt ja taustoitukset mahdollisimman vähälle. Muista ajatella lukijaa ja sitä, että kirjoitat tekstiä häntä varten. Mikä on se yksi asia, jonka haluat hänen tekstistä muistavan?

Näkemyksesi, kokemuksesi ja persoonasi saavat näkyä teksteissä https://www.kidekoulu.fi/post/kerro-tarina-tai-muodosta-mielipide-n%C3%A4in-saat-persoonallisuutta-yritysblogiin , sillä henkilökohtaisuus tuo teksteihin tarttumapintaa. Lukija eli asiakas kuulee mielellään, mitä ajattelet asioista ammattitaitosi ja kokemustesi valossa, ja juuri jokin henkilökohtainen näkemys voi olla ratkaiseva niitti ostopäätöksen tekemisessä.

Kirjoita tavallista, selkeää kieltä. Mieti, miten puhuisit aiheestasi kasvotusten asiakkaalle, ja vältä sellaisia sanoja ja ilmaisuja, joita hän ei ymmärrä. Käytä paljon esimerkkejä ja havainnollista vaikeita asioita asettamalla liittämällä ne arkisiin tilanteisiin. Apua voit saada esimerkiksi miettimällä, mitä asiasta seuraa tai mitä se tarkoittaa lukijasi ja asiakkaasi arjessa?

Kerää tilaajia

Helpoin tapa levittää blogitekstejä ja saada niille lukijoita on kerätä sähköpostilista ihmisistä, jotka haluavat aina lukea uudet tekstisi. Uutiskirjeeksi riittää se, kun kerrot uudesta tekstistä ja houkuttelet vastaanottajia lukemaan sen.

Samalla sinulla on kuitenkin hyvä tilaisuus mainita tekstiin liittyvästä tuotteesta tai palvelusta ja kertoa, miten sen saa hankittua itselleen.

Uutiskirjettä varten tarvitset sähköpostiohjelman, jonne keräät yhteystiedot. Sieltä saat myös yhteystietojen keräämistä varten lomakkeen, jonka voit upottaa kotisivuillesi.

Ruoki lukijan kiinnostusta

Jokaisen tekstin pitäisi olla lukijalle hyödyllinen. Kun olet voittanut lukijan puolellesi tarjoamalla merkityksellistä tietoa, voit käyttää hyväksesi tilaisuuden ja kertoa tekstin lomassa aiheeseen liittyvästä tuotteesta tai palvelusta. Kirjoita mainoslauseet tyylikkäästi esimerkiksi tekstin loppuun.

Kaikkiin teksteihin mainoksia ei ole pakko lisätä, mutta mieti silti joka kerta, mitä voisit tarjota lukijalle seuraavaksi. Ohjaa hänet toiseen tekstiin lukemaan lisää samasta aiheesta tai tarjoa ilmainen opas, joka syventää blogissa kerrottuja asioita. Näin kasvatat luottamusta ja asiantuntijuutesi vahvistuu lukijan silmissä.

Blogitekstien kirjoittamista pääset harjoittelemaan ilmaiseksi Onnistu asiantuntijabloggaajana -verkkokurssillamme, jonne voit ilmoittautua milloin tahansa. Verkkokurssit.kidekoulu.fi/p/onnistu

Kuuntele myös Sannojen podcast aiheesta :

Sanna Sevänen

Sanna Sevänen

Kirjoittaja on kirjoituskouluttaja, toimittaja ja digiajan kirjoituskoulu Kiteen (www.kidekoulu.fi) toinen perustaja. Hän on kouluttanut satoja yrittäjiä ja asiantuntijoita kirjoittamaan loistavia blogitekstejä. 

Jaa tämä artikkeli

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lisää luettavaa

Hyöty irti yritysblogista

Hyöty irti yritysblogista Näillä kirjoituskouluttajan vinkeillä onnistut varmasti! Yrittäjän aika on kallista. Tehtävälistalla on jatkuvasti töitä enemmän kuin ehtisit tehdä, ja välillä on vaikea miettiä,

Lue lisää

Työkirja itsensäjohtamiseen

Työkirja itsensäjohtamiseen Sanna haastoi meitä katsomaan asioita eri näkökulmista. Kun nyt on vuosi loppusuoralla (ja muulloinkin), niin on hyvä miettiä jo seuraavaa vuotta. Isoja muutoksia

Lue lisää
karsiminen

Karsi ja kiteytä

Karsi ja kiteytä Elämä on usein erilaisten asioiden suorittamista hengästymiseen asti. Useimmilla meistä on erilaisia velvollisuuksia työn, perheen ja vapaa-ajan tiimoilta. Mistä sitten voi tietää,

Lue lisää

Kirjaudu tilillesi

Tilaa Redesanin uutiskirje

Haluatko saada bloggauksemme ja vinkkimme suoraan sähköpostiisi? Tilaa uutiskirjeemme ja liity joukkoon – voit poistua milloin vain haluat. Tilaajana saat etuja mm. verkkokoulutuksiimme! Tilaajalahjana 20 € ostokuponki!