Tämä kirjoitus on julkaistu Fennian ja Suomen Yrittäjien yhteisessä Yrittäjähuoltamossa 2.7.2014
Hullua panostaa markkinointiin!
Muistan kun aikoinaan merkanttiopinnoissa ja myöhemmin merkonomiopinnoissa käytiin läpi markkinointia ja siihen tarvittavia rahamassoja. Muistan ajatelleeni tuolloin alle parikymppisenä untuvikkona, että aika typerältä ja tarpeettomalta tuntuu laittaa rahaa johonkin niin tarpeettomaan kuin markkinointiin. Vielä jopa 10-20% koko vuotuisesta liikevaihdosta. Mitä järkeä on maksaa ilmasta? Eikö riittäisi että vain myytäisi asiakkaille tuotteet, turhanpäiväisen markkinoinnin sijaan? Säästyisi rahaa muihin ostoihin ja jäisi omaan taskuun enemmän…
Mutta eihän tässä olekaan mitään järkeä!
Tämä vanha juttu tulee monesti mieleen opettaessani markkinointia tuoreille yrittäjille, sillä tänään tiedän miten homma toimii käytännössä, mikä kannattaa ja mikä ei. Miksi markkinointi on niin tärkeää. Tänä päivänä vuosia viisaampana ja kokemuksia rikkaampana tiedän että markkinointi on aivan välttämätöntä yrityksessä myyntiponnistelujen ohessa minkä tahansa tuotteen tai palvelun kanssa. Markkinointi on myyntiä, myynti on markkinointia. Ilman markkinointia, esilläoloa, ei kukaan tiedä loistavista tuotteistasi tai palveluistasi.
Kaava menee näin:
- Keksit uuden tuotteen tai palvelun – Kukaan ei tiedä siitä mitään, eikä siis osaa etsiä
- Markkinoit hiukan – jokunen saa tietää tuotteestasi
- Markkinoit lisää – useampi tietää ja tuntee jo tuotteesi
- Puheet ja markkinointi tuotteesta – asiakkaalle syntyy mielikuva mitä rahalla saa
- Markkinointia, artikkeleita, puheita – asiakasta alkaa kiinnostaa hankkia tuote
- Lisää viestintää – lisää uskottavuutta, asiakas haluisi ostaa tuotteen
- Ajan kanssa, jatkuvan viestinnän tuloksena, asiakkaan tarpeen kohdatessa syntyy kauppa. Ennekuin lopullinen kauppa tapahtuu, on vieläkin vaadittu markkinointia tuotteesta oikealla hetkellä. Eihän asiakkaalla ole tarve yllä jatkuvasti.
Koko tähän prosessiin menee lähes aina aikaa. Totta kai poikkeuksia on, mutta ”nyrkkisääntönä” tuntemattomasta tilanteesta kauppaan aikaa kuluu yleensä vähintäänkin vuosi. Riippuen siitä miten paljon ja eritavoilla ole markkinointia tehnyt. Miten paljon olet jaksanut pitää ääntä.
Ennen sanottiin että markkinointiin sijoitetun rahan arvo moninkertaistui tietyllä ajalla, mutta tänä päivänä oleellisinta ei ole raha mitä markkinointiin sijoitat vaan aika ja pitkäjänteisyys. Ei yksi ilmoitus siellätäällä, ei somekanavan avaaminen ja päivitys kerran kuussa, ei käyntikortit taskussa eikä päivittämättömät nettisivut. Tarvitaan enemmän, pitkäjänteisesti.
12-kohdan muistisääntö näkyvyyteen:
- Säännöllisyys
- Toistot, toistot, toistot
- Erottuvuus
- Jalkatyö
- Asiakaspalvelu
- Oma linja
- Verkottuminen
- Pitkäjänteisyys
- Usko omaan tekemiseen
- Yhdessä tekeminen
- Inhimillisyys
- Pieni breikki väliin välillä.
Mieti siis missä asiakkaasi ovat ja mene sinne. Ole hereillä ja kokeile erilaisia ratkaisuja. Se mitä muut tekevät, ei välttämättä ole sinulle oikea tapa. Uskalla siis tehdä omia ratkaisuja ja pidä niistä kiinni. Muista myös huilata aivoja välillä. Kääntää nappulan 0-asentoon ja latautua.
Hyvää markkinoinnillista ja myynnillistä kesää!
t. Sanna Jylänki, yrityssaprraaja Redesan Oy