Hinnat esiin!

Julkaistu Julkaistu: Blogit

Hinnat esiin!

hinnoitteluTörmään jatkuvasti nettisivuihin ja jopa kauppaliikkeisiin tai palvelua myyviin yrityksiin, joiden materiaaleista ei mistään selviä, mitä palvelu tai tuotteet maksavat. Digiarjessa hintatiedot pitäisi löytyä ainakin nettisivuilta ja mielellään myös sosiaalisen median kanavilta, jotain kättä pidempää vihjettä siitä, mitä tuotteesi tai palvelusi maksavat. Miksi? No siksi, että asiakas uskaltaisi ostaa! Mietihän itseäsi asiakkaana. Näet kiinnostavan mainoksen jostain palvelusta tai tuotteesta, menet heidän nettisivuilleen ja katsot mitä tuote maksaa. Onko minulla siihen varaa? Jos satut hinnan tai hintaesimerkin löytämään, alat pohtia että miten saisit järjestettyä niin, että tuotteen itsellesi saat. Siis jos oikein kovasti sitä haluat – jos sinulla on tarve juuri tälle tuotteelle, ei hinta ole este. Jos hintaa ei ole, menet jonkun kilpailijan sivulle ja tutkit sieltä. Todennäköisesti ostat tuotteen häneltä, jolla hinnat tai hinta-esimerkit ovat esillä. Et häneltä, jonka mainoksen näit ja jonka sivuilla olit, ilman hintatietoja. Mainostava yritys menetti siis asiakkaat näin ollen suoraan kilpailijan syliin. Haluatko sinä tätä yrittäjänä?

Usein ajatellaan myös, että jos ei laita hintoja, saa asiakkaat helpommin kysymään lisää, jolloin pääset heille oikeasti myymään. Tämä puhe on tänä päivänä pääasiassa bullshittiä. Sorry vaan! Tämän päivän asiakkaan ei tarvitse nähdä sitä vaivaa, että hän soittaisi teille tai pyytäisi tarjouspyyntöjä. Hän haluaa heti nähdä missä hintaluokissa liikutaan. Ja sen voi jokaikinen yritys kertoa! Esimerkein ja mallein nettisivuillaan. Ja jos se hinta sitten oikeasti on liian iso potentiaaliselle asiakkaallesi, niin se on liian iso. Hän en sitten ole vielä sinun asiakkaasi. Tämän vuoksi markkinointiin ja laatuun kannattaa panostaa kovasti!

Mutta kun eihän hintoja voi laittaa esille, kun kilpailijat sitten näkee mitä maksaa! HALOO! Emme me täällä ole kilpailijoita varten, olemme asiakkaitamme varten. On toki hyvä tuntea kilpailijansa tai oikeastaan kutsuisin heitä kilvoittelijoiksi, mutta liialliseen vahtaamiseen ei pidä mennä. Pahimmillaan et enää muuta ehdi tehdä, kuin vahdata kilpailijoitasi ja unohdat hoitaa siinä samalla asiakkaasi. He, joita varten olet olemassa. Keskity siis palvelemaan asiakkaitasi: Laita hinnat esiin, anna heille maistiaisia, ole heitä varten, auta heitä, kuuntele heitä, kysy heiltä! Palvele asiakkaitasi laadulla ja omaleimaisella tekemisellä. Silloin hinnat eivät ole oikeasti este kaupan käynnille.

T. Sanna Jylänki, hintasparraaja

PS. Jos tarviit hinnoittelussa apua, varaa Eliisan sparraus!

Hinta asiasta höpöttelin myös videolla pari vuotta sitten:


Haluatko saada bloggauksemme ja vinkkimme suoraan sähköpostiisi?
Tilaa uutiskirjeemme ja liity joukkoon - voit poistua milloin vain haluat.
Tilaajana saat etuja mm. verkkokoulutuksiimme!
Tilaajalahjana 20 € ostokuponki!


Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Share On Pinterest
Contact us

Vastaa