Hakukoneoptimointi selkokielellä

Hakukoneoptimointi selkokielellä

somesparraajasanna

 

Hakukoneoptimointi on sana joka kummittelee nykyisin jokapaikassa. Puhutaan myös SEO:sta eli Search Engine Optimazion sekä hakukonenäkyvyydestä, jopa Google-optimoinnista. Yksinkertaisimmillaan kyse on siitä, miten sivusi löytyvät hakukoneista, joista tällä hetkellä suosituimpana Google.

Vierailijakirjoittamme Mika Valkealahti kirjoittaa toisessa bloggauksessamme tekniikoista, joten minä kirjoitan listan muista perusteista, jotta sinun yrityksesi löytyisi paremmin verkosta:

  1. Mieti ensin mitä asiakkaasi hakevat verkosta etsiessään palveluasi/tuotteitasi.
  2. Päivitä sivujasi säännöllisesti
  3. Laita sivusi hakukoneystävälliselle alustalle, esimerkiksi WP eli WordPress. Tällä voi olla todella suuri merkitys!
  4. Kirjoita bloggauksia sivuillasi, ei mielellään erillisellä blogialustalla.
  5. Asenna sivuillesi SEO-“palikka” ja tee määritykset jokaiseen bloggaukseen.
  6. Otsikoi blogit siten, miten ajattelet asiakkaidesi etsivän tietoa verkosta.
  7. Nimeä kuvatiedostot, vaikuttaa kuvahakuun!
  8. Linkitä sivuillasi sivusi sisäisiä sivuja toisiinsa.
  9. Pyri pääsemään toisten sivuille ja blogeihin linkeiksi. Tämän takia kirjoitetaan paljon mm. vierailijakirjoituksia toinen toisillemme!
  10. Laita somekanavat kuntoon yrityksellesi. Tärkeitä ainakin Facebook (ehdottomasti), YouTube, Instagram, mahdollisesti Twitter sekä SlideShare ja Pinterest. Jaa myös vanhoja bloggauksiasi välillä somessa!
  11. Google omistaa YouTuben, siksi videoiden teko on näkyvyyden kannalta todella tärkeää! Yhdistele näitä bloggauksiisi!
  12. Ole pitkäjänteinen, tulokset tulevat aina jälkijunassa. Kirjoita, kuvaa, tee!

Monet arastelevat massaa ja toistoja, mutta siitä meidän olisi päästävä eroon. Sillä se on se millä erotutaan! Asiakkaat joita asia kiinnostaa, seuraavat kyllä. Lisäksi jokainen voi säätää julkaisujen näkyvyyttä itselleen sopivaksi.

Anna siis palaa rohkeasti, älä arastele. Tiedän tällä hetkellä vain yhden yrityksen joka tykittänyt ihan hirveän paljon asiaa verkkoon, mutta se on toisaalta myös kannattanut. Tämä on näyttänyt meille, että niin kannattaakin tehdä. Yrityksen arvannetkin, se on Jounin Kaupan Sampo Kaulanen. Tuloksia on tullut. Haluatko sinä samaa?

Jos innostaa kirjoittaa yrittämisestä, vaikka omia kokemuksia, niin otamme mielellämme vastaan vierailijakirjoituksia meidänkin blogiimme. Myös meiltä voit Eliisalta ja Sannalta kysyä vierailijatekstejä sinun blogiisi. #sharingiscaring – jakaminen on välittämistä – ja näkyvyyttä!

Toki hakukonenäkyvyyteen liittyy näiden juttujen lisäksi monia pikkujippoja, mutta näillä pääset jo hyvään alkuun.

t. Sanna Jylänki, sparraaja

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Lisää luettavaa

Sparraajat apunasi!

Sparraajat apunasi! Vaikka Sanna lähti palkkatöihin, niin sparrausta saa edelleen! Upeat sparraajamme ovat apunasi, päänä ja olkapäänä. Muista myös uusi Rohkasu.fi palvelu sekä tuttu YritysMuuntamo.

Lue lisää

Rohkasu.fi palvelu on nyt avattu!

Rohkasu.fi palvelu on nyt avattu! Luuletko ettet pysty? Tiedän että pystyt! Anna Sannan auttaa! Rohkasu.fi palvelu on nyt auki. Kun kaipaat pientä tai isompaa rohkaisua

Lue lisää
Redesan logo

TIEDOTE

Redesanin toimintaa on supistettu
ja sivuston sisältöjä ja toimintoja on karsittu jonkin verran . 

Kannattaa kuitenkin vilkaista, mitä kaikkea hyödyllistä jätimme jäljelle!

Kirjaudu tilillesi

Tilaa Redesanin uutiskirje

Haluatko saada bloggauksemme ja vinkkimme suoraan sähköpostiisi? Tilaa uutiskirjeemme ja liity joukkoon – voit poistua milloin vain haluat. Tilaajana saat etuja mm. verkkokoulutuksiimme! Tilaajalahjana 20 € ostokuponki!