FB murusia – kuvien jakaminen
(Kuvia ohjeiden tueksi, kun rullaat vähän alaspäin)
Nämä ohjeet ovat ennenkaikkea yksityiskäyttäjille, sillä yrityksen kuvat ovat käytännössä aina julkisia, mikäli olet tehnyt oikein ja luonut yrityksellesi yrityssivun eli “fanisivun”. Yritysprofiileja EI tehdä henkilöinä.
Jos haluat jakaa kuvia tai linkkejä omille facebook kavereillesi klikkaa “Jaa” kuvan/linkin alapuolelta. Huom, monesti mykyisin myös tykkääminen ja/tai kommentoiminen “jakaa” kuvan omalle uutisvirrallesi kavereidesi nähtäväksi.
Voit määrittää kuka voi linkkisi/kuvasi nähdä. Avatessasi kuvan, saat nimesi viereltä pientä kolmiota klikkaamalla oheisen listan:
“Julkinen” näkyy kaikille facebook käyttäjille, kun esimerkiksi kaverisi jakaa sitä jälleen eteenpäin tai kommentoi. Mikäli profiiliasi on mahdollista “tilata” – nämä julkiset kuvat näkyvät myös heille.
“Kaverit” näkyy vain fb-kavereillesi.
“Kaverit paitsi tuttavat” näyttää jakosi läheisille kavereillesi, mikäli olet luokitellut ensin kaveriluettelon erikseen.
“Mukautettu” listan voit muokauttaa itse, jos haluat näyttää linkin vaikka vain yhdelle tai kahdelle kaverille.
Kannattaa tosin aina nettiin kuvia ladatessa muistaa, ettei voi taata, etteikö kuva joutuisi “vääriin käsiin” vahingossa. Nyrkkisääntönä – jaa sellaisia kuvia, joita voisit muutenkin näyttää vaikkapa torilla ihmisille.
Punaisella ympyröity “Pelaajat” on tässä tapauksessa itse luotu lista, joka lähettää päivityksiä käyttäjän haluamalle ryhmälle, kuten fb-pelejä pelaajille. Voit määrittää listoja vaikka “Perhe”, “Työkaverit”, “Tiimiläiset” jne. Jokainen ryhmä on määriteltävä erikseen.
Mieti siis jakaessa, kenet haluat tavoittaa. Ja toisaalta, aina kun jaat vaikka vain kavereillesi, mieti onko haittaa jos kaverisi jakaakin kuvaa eteenpäin?
Kuvaan voit myös linkittää paikkoja ja henkilöitä – Vie hiiri kuvan päälle ja alas ilmestyy “Merkitse kuva” (voit merkata henkilöitä jotka ovat fb-kavereitasi). “Asetukset” – voit poistaa kuvan, kääntää, ladata koneellesi, lisätä sijainnin tai jakaa etenpäin.
Muistathan, että annamme koulutusta myös fb:n käytössä, vaikka yksityisestikin – parhaimmillaan facebook on työväline eikä vain pelkkä leikkikalu. Koulutus onnistuu vaikka puhelimitse 30 min pätkissä.