Jos sul some on, se näytä kaikille.
Jos sul some on, se näytä kaikille.
Jos sul some on sä tiedät sen ja varmaan muille näyttelet,
Jos sul some on, se näytä kaikille!
Some siellä ja some täällä. Somea on monenmoista. Miten tästä viidakosta kukaan ottaa selvää? Olet perustanut sometilejä, muttet tiedä miten niistä voisi jotain hyötyä? Usein kuulee sanottavan: kävin siellä, mutta ei siellä mitään ollut. Tiesitkö silloin varmasti mistä kyseisessä kanavassa on kyse. Somen keskeisin juttu kun on keskustella käyttäjien kanssa, jakaa tietoa, ideoita ja vinkkejä. Tarinoida!
Yhdistele kanavat!
Piirrä vaikkapa paperille alkuun kaikki kanavasi, materiaalisi, nettisivusi ynnämuut – piirrä seuraavaksi viivat kanavistasi sekä www-sivuistasi sekä muista materiaaleista toisiinsa. Linkittyvätkö ne kaikki jollain tapaa toisiinsa? Niiden pitäisi.
Monesti luomme hienoja juttuja, muttemme muista yhdistää niitä toisiinsa. Miten siis asiakas tai lukija ne löytäisi, jos et itsekään oikein muista kaikkia? Koeta kasata yhteen paikkaan kaikki kanavasi – se yksi paikka on yleensä nettisivusi. Nettisivuillasi tulisi olla postiosoitteesi ja puhelinnumerosi lisäksi myös somekanaviesi osoitteet ja linkitykset näihin. Samoin kuin muissakin materiaaleissasi: esitteet, käyntikortit, markkinointimateriaalit jne. on hyvä olla ainakin keskeisimmät ja aktiivisimmat somekanavat näkysällä. Sehän se on sitä mainostamista, tiedottamista siitä, että tälläisiäkin sinulta löytyy. Näin asiakkaasi löytävät tiedottamiskanavasi monimuotoisena.
Jos kuitenkin tuntuu että olet ihan pihalla tästä kaikesta, niin eipä hätää. Sinulla on käytettävissäsi kaksi oljenkortta:
1. Varaa SomeSparraus , katsotaan yhdessä somet kuntoon. Missä kannattaa ja missä ei kannata olla. Mikä sopii sinulle.
2. Lue eKirja 100 keinoa tehdä somemarkkinoinnilla tuloksia, Jylänki & Rope ja onnistu!
PS. Nämä samat vinkit toimivat myös vaikkapa politiikoille vaalityöhön ja yhdistysten näkyvyyden nostamiseen.
Somettelemisiin!
PPS. Muista välillä myös Googlata itsesi ja yrityksesi – mitä löydät?