Olet ehkä perustanut somekanavia sinne ja tänne. Julkaiset niissä uutisia ja tarjouksia. Kauppaa vain ei tunnu syntyvän, tapahtuukohan ylipäänsä mitään? Hold your horses. Kyllä siellä tapahtuu ja se kauppakin sieltä tulee ennenpitkää kunhan muistat muutaman tärkeän asian.
Some toimii erinomaisesti markkinointikanavana, jonka pohjimmaisena tarkoituksena on saada yrityksesi ja asiasi muiden tietoisuuteen pienelläkin rahalla, jopa ilmaiseksi. Vain omaa aikaa käyttämällä.
Somen perimmäisin juttu on keskustelu. Keskustelu ei kuitenkaan ole meille välttämättä kovin ominaista, varsinkaan kun emme tunne kaikkia ketkä somekanavissamme keskustelevat. Mitä tehdä?
Some eli sosiaalinen media eroaa normaaleista nettisivuista siinä, että somessa keskustellaan käyttäjien kanssa. Some ei kuitenkaan tarkoita vain Facebookkia, vaan käsittää kaikki mediat missä vain on vuorovaikutteisuutta molemmin puolin. Jos aiot tehdä somella tuloksia, suosittelemme että valitset ainakin kaksi kanavaa mitä alat alkuun käyttämään suunnitelmallisesti ja pitkäjänteisesti. Yhdellä tavoitat vain hyvin pienen osan potentiaalisista asiakkaistasi. Tänä päivänä on oltava monessa mukana, jos tahtoo pärjätä kilpailussa ja näkyä.
Mitä keskustelu sitten tarkoittaa? Sitä että osallistut jutteluun yrityksesi logolla ja muilla yhteystiedoilla varustetulla profiililla (ei henkilöprofiililla, vaan yrityksen profiililla). Heitä välillä itse ilmaan kysymyksiä päivityksiisi ja vastaa asiakkaillesi. Mitä kiinnostavampi aihe, sitä parempi keskustelu ja sitä enemmän näkyvyyttä!
Kaikista parhaiten tämä onnistuu tällä hetkellä Twitterissä. Hae rohkeasti kiinnostavia tyyppejä ja yrityksiä joita seurata ja lisää twiitteihisi käyttäjiä (@redesanoy) sekä avainsanoja (=hashtageja #sparraus ) jutuista joita yrityksesi sivuaa. Tviittien ei aina tarvitse olla edes juuri siinä keskeisimmässä asian ytimessä – asian vierestäkin kannattaa keskustella ja johdattaa käyttäjät sitä kautta sivuillesi ja jossain vaiheessa kauppaankin. Keskustelut tuottavat kyllä tuloksia – pitkässä juoksussa. Näkyvyyttä ja asiantuntijuuden esilletuomista saavutat tällä keinoin varmasti! Älä kuitenkaan lähde kinaamaan tai provosoitumaan asioista.
Kuten aiemminkin on todettu, on markkinointia ja myyntiä ajateltava pitkänä projektina, ei pikaspurttina. Eihän sitä Roomaakaan rakennettu päivässä!
Muista, että somessa oleellisinta on olla inhimillinen ja helposti lähestyttävä keskustelija. Oman navan tuijottaminen ja vain itsestään kiinnostunut ei tule somessa pitkälle pötkimään. Älä siis ujostele vaan tartu toimeen. Heitä ilmoille kysymyksiä ja osallistu aktiivisesti silloin tällöin keskusteluihinkin. Voi tuntua alkuun työläältä, mutta lopulta saat tällä paljon tuloksia aikaan, rahassakin mitattavia.
Lisää kiinnostavia ja helppoja vinkkejä saat lukea piakkoin ilmestyvästä kirjastamme 100 keinoa tehdä somella tuloksia – Rope & Jylänki sekä myöhemmin ilmestyvästä kirjasta Yrittäjä, sinä olet mainos – Jylänki. Sitä ennen vinkkejä henkilökohtaisesti saat myös sparrauksella tai osallistumalla webinaareihimme.
Keskutelevaa syksyn alkua!