Artikkeli on julkaistu Yrittäjänhuoltamo blogissa 6.2.2014
Pitäisi tehdä sitä ja tätä. Kehittää, myydä, markkinoida, verkostoitua, inspiroitua, innostua, jäsentää, löytää asiakkaita ja laskuttaa…
Yrittäjänä, etenkin yksinyrittäjänä me vastaamme yleensä kaikista asioista täysin yksin yrityksessämme. Täytyy olla yhtäaikaa myyjä, johtaja, kehittäjä, kannustaja, markkinoija, viestijä, toimeenpanija, somistaja, suunnittelija, stoppaaja, päättäjä ja tekijä.
Vaikka voimmekin ostaa osan avusta toisilta yrittäjiltä, on meidän itse kuitenkin suuntamme keksittävä ja päätökset pätkittävä. Helposti näissä tilanteissa menee sitten aivot solmuun ennenpitkää, emmekä enää tiedä mistä lähtisi liikkelle. Homma tuntuu lähinnä oravanpyörältä tai karuselliltä, joskus jopa selliltä. Ollaan liian lähellä ja liian tuttuja asiamme kanssa. Mikä avuksi?
Ulkopuolinen näkee sisälle
Ulkopuolinen, jopa aivan vieras kokonaisuuksien hahmottaja ja yrityskenttää tunteva henkilö osaa kysellä oikeat kysymykset ja hahmottaa järjestyksen apunasi. Mistä ottaa ensin kiinni, mikä on toissijaista, jopa turhaa.
Sama pätee asiakkaidemme kanssa. Helposti jäämme odottamaan, että asiakas etsii meidät, kun hän meitä tarvitsee. Luulemme että asiakas tietää kaiken, mitä mekin tiedämme. Näin ei valitettavasti ole.
Mitäpä jos kysyisit asiakkailtasi, mitä he tuumavat yritysestäsi, palveluistasi, tuotteistasi ja toiminn
astasi? Kehittäkää yhdessä jotain. Älä kuitenkaan pyydä asiakkaita avaamaan solmujasi. Vain kehittämään kanssasi. Näin voit tarjota juuri oikeita asioita oikeille kohderyhmille.
Älä siis säikähdä näitä solmutilanteita. Ne kuuluvat arkeen, niin kotona kuin yrityksessäkin. Tärkeintä on lähteä liikkeelle, puhua tai kirjoittaa jollekin. Mene johonkin sellaiseen paikkaan tai sellaisen henkilön luo, jossa et ole ennen ollut. Samassa metsässä näet vain samoja tylsiä puita. Naapurin metsässä on ihan erilaisia, jopa suorastaan hehkuvia puita ja pensaita, liikkuvia eläimiä, erilaista toimintaa.
Aivot ovat sellainen elin, että ne turtuvat, jos et välillä ruoki niitä uudella ja erilaisella ajattelulla ja toiminnalla. Kokeile.
Kirjoita, puhu, lue, hulluttele!
Aloita vaikka miettimällä metsämansikoita ja lähde sen ajatuksen kanssa naapurin metsään.
Sanna Jylänki
Redesan Oy
Sanna tuntee erityisesti pienyritysten arjen haasteet ja kehittämistarpeet. Sannan yritys Redesan Oy kouluttaa ja sparraa myynnin, markkinoinnin, itsensä johtamisen sekä talouden konkreettisilla kentillä.