5 + 1 vinkkiä verkostojen hyödyntämiseen

Julkaistu Julkaistu: Blogit

5 + 1 vinkkiä verkostojen hyödyntämiseenverkotvesille

Meillä kaikilla on verkostoja, joita voimme hyödyntää oman yrityksemme toiminnassa. Jotkut meistä tekevät tätä enemmän, jotkut vähemmän. Ikinä en ole kuullut tarinaa sellaisesta yrittäjästä, joka katuisi sitä, että on alkanut hyödyntää omia verkostojaan enemmän. Miten sen voisi tehdä?

Uusien verkostojen rakentamiseen on omat keinonsa, mutta liian usein me yksin- ja pienyrittäjät viipotamme omissa töissämme ja unohdamme meillä jo olevat yhteistyökumppanit ja kontaktit. Olen koonnut tähän muutamia vinkkejä, joilla sinä voit hyödyntää sinulla jo oleviaverkostoja paremmin.

  1. Ketä sinulla jo on verkostossasi?

Milloin olet viimeksi käynyt läpi some-kanavasi. Tykkääjät ja seuraajat. Entä puhelin? Ketä kaikkia sinulla onkaan tallennettuna puhelimeesi. Tuleeko vastaan iloisia yllätyksiä? Mitähän kenellekin kuuluu? Olisiko aika soittaa tai laittaa viestiä, kysyä kuulumisia ja kertoa omistasi. Miettiä yhteistyötä?

  1. Verkoston näkyväksi tekeminen

Tämä on edellisen kohdan seuraava askel. Omat verkostot kannattaa tehdä itselleen näkyviksi. Usein se tehdään verkostokartan avulla. Siihen kirjataan vaikkapa teemoittain (esimerkiksi yrittäjä-tuttavat, sukulaiset ja ystävät, harrastusverkosto, opiskelutoverit, aiemmat yhteistyökumppanit TAI eri tuotteisiin tai palveluihin liittyvät yhteistyötahot omiksi kokonaisuuksikseen TAI jollain muulla sinulle sopivalla tavalla) kaikki omat verkostot, eli kaikki yhteistyökumppanit tai henkilöt, jotka tunnet. Verkostokartta on oiva visualisoinnin väline, eli kun kirjoitat tai piirrät kokonaisuuden paperille tai koneelle, sinun on helpompi hahmottaa verkostosi, nähdä vahvuudet ja mahdolliset puutteet. Jos kartan piirtely ei ole sinun juttusi, listaa verkostosi vaikka exceliin. Tärkeintä tässä ei ole tyyli vaan, se että hahmotat verkostosi!

  1. Mitä asiakkaasi tarvitsisi enemmän?

Kun asiakkaasi ostaa tuotteesi tai palvelusi, mitä muuta hän saattaisi tarvita? Jos myyt asuntoja, tarvitsisiko asiakas pihasuunnitelmaa tai jos myyt kasvohoitoja, olisiko tarpeen myös meikkivinkki-kurssi? Joskus näitä lisäpalveluita voi tarjota itse, mutta useimmiten se kannattaa hoitaa verkostoitumalla toisen yrittäjän kanssa ja tarjota hänen palveluksiaan omalle asiakkaallesi. Tässä tärkeintä on se, että asiakas saa sinun kauttasi parempaa tai laajempaa palvelua, eli helpotat asiakkaan elämää. Lisäetuna on tietysti se, että voit sopia verkostokumppanisi kanssa pienestä provikasta tai muusta korvauksesta kun myyt hänen palvelujaan. Kaikille meistä kelpaa pieni lisätienesti, eikös niin.

  1. Kenen asiakas tarvitsisi myös sinun tuotteitasi tai palveluitasi?

Tämä on edellinen kohta toisin päin. Eli missä/kenellä sinun mahdolliset tai potentiaaliset asiakkaat jo käyvät? Mitä he jo ostavat? Milloin ”ostoikkuna” sinun tuotteillesi aukeaa? Voisiko sinun tuotteitasi tai palveluitasi tarjota sinne lisäpalveluksi? Olisiko sinun osaamisestasi hyötyä heidän asiakkailleen? Hyödynnä näissä lisäpalvelu-pohdinnoissasi tekemääsi verkostokarttaa tai listausta. Löytyisikö sieltä sopivaa kumppania suuntaan tai toiseen tehtävään yhteistyöhön?

  1. Mitä uutta voisitte kehitellä yhdessä?

Tämä kohta on oma suosikkini, sillä rakastan toimia yhdessä muiden kanssa. Olen itse oman yritykseni ainoa työntekijä, mutta en todellakaan koe olevan yksin-yrittäjä! Teen paljon yhteistyötä erilaisten yritysten kanssa ja mielenkiintoisinta on kehitellä uusia tuote- tai palveluideoita yhdessä. Ainakin itselleni yhteistyö muiden kanssa antaa energiaa ja lisää luovuutta. Lisäksi pystymme yhdessä hoitamaan isompia kokonaisuuksia ja isompia asiakkuuksia kuin mitä yksin pystyisin. Uudet ideat voivat syntyä yllättävistäkin kohtaamisista ja lisäksi pyrin säännöllisesti pitämään yhteyttä omiin verkostoihini, vaihtamaan kuulumisia ja mahdollisuuksien mukaan käymään esimerkiksi lounaalla ilman ennakkoon sovittua tiukkaa asialistaa.

+ 1 vinkki – verkostojesi verkostot

Kun olet saanut jonkinlaisen käsityksen omista verkostoistasi, voit lähteä miettimään verkostoja vielä yhtä askelta laajemmin. Jokaisella sinun verkostoosi kuuluvalla henkilöllä on nimittäin omat verkostonsa. Ja he ovat vain yhden kontaktin päässä sinusta! Kun siis tarvitset uutta osaaja tai haluaisit verkottua jonkun tietyn henkilön tai tahon kanssa, kysy omista verkostoistasi kenellä jo on verkostoja haluttuun suuntaan. Sitten vaan puhelin tai näppäimistö käyttöön ja luomaan uusia kontakteja oman verkostosi kautta. Muista myös vastavuoroisesti jakaa omia verkostojasi muiden käyttöön, se ei ole sinulta pois!

Niina Palmunen sparraajahaastattelu verkostot & aloittava yrittäjä from Redesan Oy on Vimeo.


niinapalmunenNiina Palmunen

Kirjoittaja on Mielimylly Valmennustoimisto Oy:n yrittäjä ja Redesan yrityssparraaja.

 
Niina Palmunen
Mielimylly Valmennustoimisto Oy
+358 40 559 5329

Haluatko saada bloggauksemme ja vinkkimme suoraan sähköpostiisi?
Tilaa uutiskirjeemme ja liity joukkoon - voit poistua milloin vain haluat.
Tilaajana saat etuja mm. verkkokoulutuksiimme!
Tilaajalahjana 20 € ostokuponki!


Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Share On Pinterest
Contact us

Vastaa