4 tärkeää askelta ensimmäisen verkkokurssin rakentamisessa

4 tärkeää askelta ensimmäisen verkkokurssin rakentamisessa

Verkkokurssin rakentaminen kiinnostaa yhä useampia yrittäjiä. Varsinkin pienyrittäjille se on mahtava tapa myydä omaa osaamistaan laajemmalle asiakaskunnalle. Verkkokurssin kanssa kun ei ole väliä, missä päin Suomea asiakkaasi asuu.

Verkkokurssit myös skaalautuvat hyvin. Riittää, että rakennat sisällön kerran ja tämän jälkeen voit myydä kurssiasi rajattomasti.

Älä kuitenkaan huijaa itseäsi ajattelemalla, että verkkokurssin rakentaminen onnistuu käden käänteessä ja kaikki haluavat ostaa tuotteesi. Jotta saat ensimmäisestä verkkokurssistasi kannattavan, sinun kannattaa käydä läpi nämä 4 tärkeää askelta.

1. Verkkokurssin rakentaminen lähtee asiakkaista

Usein sanotaan, että verkkokurssin teko alkaa siitä, että mietit mitä voit opettaa muille ihmisille. Tämä on toki totta. Sinulla pitää olla jotain osaamista, jonka jaat kurssilaisille. Kaikelle osaamiselle ei kuitenkaan välttämättä löydy kiinnostuneita ostajia. Monesti ei ole kyse siitä, ettei tälle taidolle ole tarvetta vaan siitä, oletko osannut lähestyä asiaa asiakkaidesi ongelman kautta.

Kun tiedät, mistä aiheesta haluat tehdä verkkokurssin, lähde selvittämään, mitä ihmiset haluavat tietää aiheeseesi liittyen. Voit esimerkiksi seurata aihealueeseen liittyviä Facebook-ryhmiä. Mitä kysymyksiä ihmiset kysyvät ja mihin he kaipaavat apua? Entä millaista sisältöä löydät aiheeseen liittyen YouTubesta tai Pinterestista?

Google on myös erinomainen apu ihmisten kiinnostuksen selvittämiseen. Mieti, millä hakusanoilla tai -lauseilla asiakkaasi hakisivat Googlesta tietoa ja katso, millaisia tuloksia saat. Google myös ehdottaa sinulle muita hakutermejä, joihin kannattaa kiinnittää huomiota. Voi olla, että asiakkaat hakevatkin tietoa eri termeillä kuin sinä.

Hyvä ja edullinen apuväline Google hakutulosten selvittämisessä on Keywords Everywhere. Se on Chrome- ja Firefox-selaimiin saatavilla oleva lisäosa, jonka avulla näet tekemiesi Google-hakujen tuloksia ja niihin liittyviä hakutermejä

2. Rajaa verkkokurssin sisältöä tarpeeksi

Kun rakennat ensimmäistä verkkokurssiasi, on todella helppoa lähteä rönsyilemään. On niin monia asioita, jotka voisit vielä liittää kurssisi aiheeseen. Verkkokurssia rakentaessa on kuitenkin hyvä rajata aihe tarkasti.

Kuvitellaan, että haluat opettaa perhosidontaa. Sen sijaan, että lupaisit opettaa kaikki perhosidonnan salat ja tehdä asiakkaastasi mestarin aiheessa, voit luvata, että kurssisi jälkeen aloittelija on oppinut sitomaan ensimmäiset perhonsa. Tai ehkä opetat perhosidonnan harrastajalle vinkit, joilla hän tekee perhoistaan entistä parempia. Mieti tarkasti, mitä haluat asiakkaan oppivan verkkokurssillasi.

Verkkokurssin sisällön rajaaminen tarkasti helpottaa myös sinun työtäsi. Jos löydät kurssiisi aina uusia sivujuonteita, et luultavasti tahdo saada kurssiasi myyntikuntoon ikinä. Lisäksi laajan kurssin materiaalien teko vie sinulta paljon aikaa, jolloin kurssin hinnankin pitäisi olla korkea, jotta saat vastinetta työllesi.

Sisällön rajaaminen auttaa myös verkkokurssin myynnissä. Sinun on paljon helpompaa myydä asiakkaalle ratkaisua tiettyyn, tarkkarajaiseen ongelmaan, kuin todella laajaan kokonaisuuteen. Kun olet saanut asiakkaita ja palautetta verkkokurssistasi, voit alkaa miettiä onko laajemmalle kokonaisuudelle kysyntää.

3. Valitse kurssialusta verkkokurssin rakentamiseen

Kun olet päättänyt tehdä verkkokurssin, sinun pitää päättää, miten aiot toteuttaa sen. Helpoimmillaan pieniä verkkokursseja toteutetaan sähköpostitse tai Facebook-ryhmissä. Monesti paras tapa verkkokurssin toteuttamiseen on kuitenkin käyttää jotain valmista verkkokurssialustaa tai itse rakennettua verkkokurssisivua.

Ulkomaisia verkkokurssialustoja, kuten Teachable, Thinkific ja Kajabi, löytyy paljon. Kaikki ovat toimivia ratkaisuja, mutta Suomessa ongelmaksi muodostuu usein suomalaisten verkkopankkimaksujen puuttuminen.

Valmiita verkkokurssialustoja löytyy myös Suomesta. Näistä tunnetuin lienee Campwire. Muita suomalaisia vaihtoehtoja ovat mm. Verkkokurssikone ja Verkkovalmentajat. Jos haluat päästä mahdollisimman helpolla verkkokurssisi rakentamisessa, kannattaa näihin vaihtoehtoihin tutustua.

Valmiit verkkokurssialustat veloittavat yleensä kuukausi- tai vuosimaksun sekä provisioita kurssimaksuista. Varsinkin pidemmällä aikavälillä edullisemmaksi vaihtoehdoksi muodostuu usein verkkokurssisivun rakentaminen itse. WordPressin avulla pystyt tekemään verkkokurssin vaikka suoraan omille WordPress-nettisivuillesi. Käytännössä tämä onnistuu Woocommerce-verkkokauppalisäosan, koulutuslisäosan (esim. LifterLMS) sekä suomalaisen maksunvälittäjän avulla. Tämä vaihtoehto vaatii sinulta hieman enemmän työtä (tai vaihtoehtoisesti ammattilaisen palkkaamista). Lopputuloksena saat kuitenkin kurssisivun, joka vastaa täysin brändiäsi ja on kuukausikuluiltaan edullisempi.

4. Varmista, että saat myyntiä ennen kuin teet verkkokurssin valmiiksi

Kun olet tehnyt itsellesi rungon kurssin sisällöstä ja päättänyt, miten tulet sen toteuttamaan, kannattaa verkkokurssia myydä ennakkoon. Näin varmistat, että et käytä aikaasi kurssimateriaalien tekoon, mikäli osallistujia ei olekaan haluamaasi määrää.

Yhden helpoimmista tavoista ennakkomyydä verkkokurssia löysin jäsenyyssivustoja kehittävältä Stu McLarenilta. Hän ehdottaa lähettämään sähköpostia postituslistalleen tai kertomaan somessa, että suunnittelet verkkokurssia. Kerro, miksi aiot pitää kurssin, mikä sen sisältö on ja pyydä kiinnostuneita laittamaan sinulle viestiä. Voit jakaa somepäivityksen ryhmissä, joista uskot löytyvän verkkokurssistasi kiinnostuneita ihmisiä.

Kun ihmiset kiinnostuvat verkkokurssista, kerro heille, milloin kurssille on mahdollista ilmoittautua. Sinulla ei siis tarvitse olla maksumahdollisuuttakaan vielä valmiina. Suosittelen kuitenkin, että olet siinä vaiheessa verkkokurssin rakentamisen kanssa, että pystyt laittamaan maksulinkin ilmoittautujille esim. viikon sisällä, kun olet varma, että kurssi toteutuu. Näin kiinnostus kurssiasi kohtaan ei ehdi unohtua. Mikäli kävisi niin, että verkkokurssille ei löydykään tarpeeksi kiinnostusta, voit yksinkertaisesti ilmoittaa, että kurssi ei valitettavasti toteudu.

Ennen ennakkomyyntiä on tärkeää, että sinulla on selkeä runko verkkokurssillesi ja tiedät tarkalleen, mitä sisältöä sinun pitää tehdä. Näin pystyt suunnittelemaan, kuinka paljon aikaa varata sisällön tekemiseen ennen verkkokurssin alkua. Voit myös sopia, että kurssimateriaalit tulevat osissa kurssin edetessä. Tällöin pystyt tekemään materiaaleja sitä mukaan, kun verkkokurssisi etenee.

Miia Kuisma

WordPress-nettisivut | Rakenna verkkokurssi WordPressilla -koulutus

miiakuisma.fi

Jaa tämä artikkeli

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lisää luettavaa

Lisää asiakkaita? Enemmän rahaa!

Lisää asiakkaita? Enemmän rahaa! Liiketoiminnassa asiakkaat ovat keskiössä. Jos asiakkaita ei ole, ei tule rahaakaan. Jos ei tee markkinointia, eivät asiakkaat sinua löydä, eikä tule

Lue lisää
Yritysmuuntamo

YritysMuuntamo syntyi koronakeväänä!

YritysMuuntamo syntyi koronakeväänä! Kevät 2020 on ollut melkoinen kevät. Ensin luulin että menetän firmani, itkin. Sitten nousin seuraavana päivänä ylös ja päätin muuttaa asioita. Kehittää

Lue lisää

Kirjaudu tilillesi

Tilaa Redesanin uutiskirje

Haluatko saada bloggauksemme ja vinkkimme suoraan sähköpostiisi? Tilaa uutiskirjeemme ja liity joukkoon – voit poistua milloin vain haluat. Tilaajana saat etuja mm. verkkokoulutuksiimme! Tilaajalahjana 20 € ostokuponki!