Pitäisi tehdä mutta, kun… -lauseen selättäminen somessa

Pitäisi tehdä mutta, kun… -lauseen selättäminen somessa

Pitäisi olla näkyvillä, pitäisi soittaa myyntipuheluita, pitäisi markkinoida itseään. Nämä lauseet eivät jätä yrittäjää rauhaan. On hirvittävästi asioita, joita meitä yrittäjiä kehotetaan tekemään. 

Tottahan tämä on. Yrittäjällä on tiettyjä velvollisuuksia ja vastuita vapauden lisäksi. Yrittäjän pitää olla edes sen verran näkyvillä, että mahdolliset asiakkaat voivat ottaa yhteyttä. Mutta pelkkä näkyvillä oleminen ei riitä. On myös markkinoitava tuotteita ja palveluita päämäärätietoisesti. 

Onneksi yrittäjillä on nykyaikana tarjolla valtavasti työkaluja tehdä myyntiä ja markkinointia sosiaalisessa mediassa. On löydettävä oma tapa tehdä sitä. Jos ei ole tutustunut someen kunnolla, se voi tuntua pelottavalta ja epämääräiseltä paikalta. Some sitä, some tätä. Missä se some on?

Missä kanavassa sinun pitäisi olla?

Sosiaalinen media näyttäytyy jokaiselle erilaisena riippuen siitä, missä medioissa on tottunut viettämään aikaansa. Meillä on omat kuplamme. 

Uusien asioiden haltuunotto tuntuu vaikealta, jos yritämme ottaa liian monta asiaa kerralla hallintaamme. On hyvä aloittaa yhdestä palasesta. Sellaisesta palasta, jonka voimme helposti pureksia ja niellä. Ehkäpä se maistuukin jopa hyvältä. 

Mieti mikä somekanava on sinusta kaikista mukavin paikka. Missä kanavassa sinä viihdyt vapaa-aikanasi parhaiten? Voisitko aloittaa somenäkyvyyden hankkimisen siellä? Ei mietitä sitä ovatko sinun potentiaaliset asiakkaasi juuri tuossa kanavassa. Tärkeintä on, että sinusta tuntuu luonnollisella olla esillä siellä. Ajattele, että se sinun harjoittelukanavasi. 

Minä aloitin jokin aika sitten suorien haastattelujen pitämisen Instagram-kanavallani. Minusta Instagram on tällä hetkellä mukavin heti LinkedInin jälkeen. Sieltä saatan löytää asiakkaita, mutta nyt näiden livelähetysten tarkoitus on nyt tuoda minulle lisää varmuutta esiintymiseen, ja samalla tuon esille muita yrittäjiä, jotka haluavat tulla haastateltavakseni. Haluan, että lähetykset näyttävät ammattimaisilta, jotta niitä voi katsoa hyvillä mielin jälkikäteen IGTV:ssä. Jossain vaiheessa voi olla, että siirryn tekemään jotain muuta jonnekin muulle kanavalle, kun on sen aika. Näiden haastattelujen tekeminen on kivaa, ja se näkyy myös lähetyksissä.

Onko sinun pakko esiintyä videolla?

Näkyvyyttä voi saada myös kirjoittamalla blogikirjoituksia omaan blogiin tai sitten kirjoittaa vieraskynänä muiden blogeihin. Ehkä kirjoittaminen onkin se sinun juttusi eikä videolla oleminen. Googlen hakukone tykkää, kun nettisivuilla on paljon tekstiä. Mitä enemmän tuoretta, asiaan kuuluvaa tekstiä löytyy, sen varmemmin Google näyttää sivun hakutuloksissa. Toki tähän vaikuttaa monet muutkin asiat, mutta kärjistetysti voi sanoa näin. 

Kun olet kirjoittanut muutaman blogin nettisivuillesi, pitää sinun tietysti saada ihmiset myös lukemaan niitä. Keskustelen Redesanin Sanna Jylängin kanssa aiheesta kirjoituksen lopussa olevalla videolla. Asiaa ei pidä jättää lopulta pelkästään hakukoneiden armoille vaan tarjota tekstiä luettavaksi muutakin kautta. Olemme jälleen lopulta saman aiheen äärellä eli pitäisi mennä sosiaalisen median kanaviin. Blogitekstejä voi toki tarjota luettavaksi myös uutiskirjeen kautta, mutta ensin pitää saada uutiskirjeellesi tilaajia. 

Opettele yksi sosiaalisen median kanava hyvin

Ota siis yksi kanava kerrallaan haltuun, sillä yksi hyvin hoidettu kanava on parempi kuin monta huonosti hoidettua kanavaa. Lisää pikkuhiljaa kanavien määrää, kunnes olet saavuttanut maksimisi. Rajansa kaikella, eikö vain? Jossain vaiheessa tulee myös aiheelliseksi miettiä digimarkkinoinnin ulkoistamista, mutta yksinyrittäjillä on harvoin etenkin uransa alkuvaiheessa tähän mahdollisuutta. Maksullista mainontaa ei kannata myöskään unohtaa.

Tee yksi asia somessa tänään ja huomenna toinen. Siitä se lähtee. Voit hankkia avuksi myös koulutusta ja käydä kursseja. Jos tunnet olevassa lukossa, pyydä apua. Keskustelemalla jonkun toisen kanssa voit hahmottaa paremmin mistä kannattaa lähteä liikkeelle. Mieti mitä sinä haluat somessa saavuttaa.

Heidi Haataja Sparraaja

Heidi Haataja on sisällöntuottaja, kouluttaja ja yrityssparraaja, jolta voi kysyä vinkkejä esimerkiksi digimarkkinoinnin aloittamistuskasta pääsemiseksi. Heidin löydät Redesanin verkkokaupasta

Jaa tämä artikkeli

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lisää luettavaa

Vinkit Jaksamiseen 241

Vinkkejä jaksamiseen “joulukalenteri”

Vinkkejä jaksamiseen “joulukalenteri” Sannat päätti pistää iloiset päät ja ajatukset yhteen ja tarjoavat yhdessä asiakkailleen ja seuraajilleen jaksamisen joulukalenterin Redesanin perinteiseen tapaan WhatsAppin kautta. Sannat

Lue lisää
verkostoituminen

PIKAverkostoituminen!?

PIKAverkostoituminen!? Olet ehkä ollut monessa paikassa verkostoitumassa ja tiedät mistä on kyse. Mutta oletkos ollut pikaverkostoitumassa? Paitsi ehkäpä SpeedDating jutuissa 😉 Kuten ehkä tiedätte, on

Lue lisää
sisältömarkkinointi

Sisältömarkkinointia, miksi?

Sisältömarkkinointia, miksi? Jatkuva mainosvirta on erityisesti sosiaalisen median saralla arkipäivää niin yrittäjille kuin kuluttajillekin. Päivittäin jopa tuhansille mainoksille altistuminen turhauttaa kuitenkin meitä kaikkia aina silloin

Lue lisää

Kirjaudu tilillesi

Tilaa Redesanin uutiskirje

Haluatko saada bloggauksemme ja vinkkimme suoraan sähköpostiisi? Tilaa uutiskirjeemme ja liity joukkoon – voit poistua milloin vain haluat. Tilaajana saat etuja mm. verkkokoulutuksiimme! Tilaajalahjana 20 € ostokuponki!